Jump to content

Hvor lenge holder bensinen seg?

Rotorrex400

Recommended Posts

Trygt tror jeg det er, i den forstand at motoren nok ikke tar skade av det. Men jeg har selv opplevd at motoren ikke har gått på et halvt år gammal bensin. Om det så var bensinen eller noe annet kan jeg jo ikke med 100% sikkerhet si, men jeg tror det. 

Grunnen til det kan jeg derimot ikke forklare, og derfor kommer jeg til å følge denne tråden. Har hørt om dette med gammel bensin fra flere, men hvorfor er det sånn?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Gressklipperen har stått med fjordårets bensin i 30 år starter på  3 drag,

Fylte på motorsaga 3 år gammel bensin i fjor og den startet og drakk opp 3 tanker før kanna var tom. 

PS: ikke merket noe forskjell de siste åra, da er det vell Miljøbensin en får. 

https://www.dinside.no/motor/hvor-lenge-kan-du-oppbevare-bensin-og-diesel/61738129

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Har en 6hk Suzuki som jeg i fjor renset tank, forgasser og skiftet originalt filter på. Så ble den brukt en sommer uten feil. I år startet den ikke. Skrudde opp forgasser og hva fikk jeg se? Flottørkammer var dekket nederst av et ubestemmelig bunnfall jeg ikke vet hva er. Hvordan dette har greid å komme gjennom filter er en gåte. Kan dette være fra gammel bensin som har stått i kammeret fra sist sommer? Ikke vet jeg, men mange mener miljøandelen i bensin har skylda. Bensin er ikke lenger lik bensin som den var. Jeg konkluderer iallfall med å bruke ny bensin og ikke minst, kjør tom forgasser før du lagrer over en vinter.

Interessant lesning i linket over, jeg blir hvertfall litt klokere... kan virke som om mitt problem har skyldtes avleiringer i oljeblandet bensin. Kan også fprstå utifra denne siden at det er utrolig viktig å sjekke at lokket er helt tett ved lagring:

https://www.dinside.no/motor/hvor-lenge-kan-du-oppbevare-bensin-og-diesel/61738129

forresten: hvordan kjører dere forgasseren tom? bare koble fra bensintilførsel og kjøre til stopp?

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Fyrte opp en 3,5 hk 2T Tohatsu i kveld, litt plunder men startet til slutt, denne hadde stått i mange år med bensin på.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Trodde gammel bensin var bare tull inntil vinterferien.

Skulle starte et aggregat på hytta. Gnist og fukt på pluggen men ikke liv Tørket plugg og prøvde flere ganger. Tilslutt byttet jeg bensin og det startet med en gang.

Utpå kvelden skulle vi ha det litt artig og laget til noe mikkmakk for å tenne på de 5 litrene jeg hadde tappet på en kanne. Et bittelite poff, så sluknet det. Prøvde flere ganger å tenne i kanna.

Kappet toppen av kanna og fikk det så vidt til å brenne på overflaten. Tømte det i lyngen, men da brant det ikke (fuktig lyng).

Utetemperatur ca 8 minus.

Min teori er at bensinen har stått i tanken på aggregatet i anslagsvis 4 år og at de lettflyktige stoffene hadde dampet bort ettersom det er lufting i lokket på aggregatet.

Bensinen jeg fylte på hadde stått like lenge, men på tett kanne. Måtte prøve å tenne på denne også og den brant svært godt.

Ikke antydning til vann i bensinen, og aggregatet har ikke vært rørt eller fylt siden jeg brukte det for ca 4 år siden.

Bruker vanlig bensin - ikke miljøbensin og ikke oljeblandet.

Mons

Erfarer at en- og tosylindrede motorer er ofte vanskeligere å starte enn flersylindrede. Mer «nøpne» som vi sier her. Når har jeg mest erfaring fra totaktere på båtfronten, der har vi jo totaktsolja i tillegg som gjerne kan gjøre sitt til at bensinen forandrer seg.

Hadde noe gammel totaktsbensin stående som jeg tenkte jeg skulle svi av med jolla en sommer (i stedet for å sløse og kjøpe helt ny bensin). Fikk nå start etter hvert, men motoren gikk ujevnt og ble veldig vanskelig å få start på da den var varm (forflytning til forskjellige fiskeplasser). Så helte alt i tanken til Chevellen heller, den var nesten tom. Fyrte med en gang og merket ikke så mye til at bensinen var gammel der. Det eneste var at det røykte av eksosen (den er nesten blank til vanlig), men det var gjerne ikke så rart, var jo 1,5% totaktsolje i bensinen:giggle:

Moralen er: alle motorer burde hatt åtte sylindre (eller mer), da hadde vi sluppet å hive så mye gammel bensin:lol:

mons skrev for 1 time siden:

Trodde gammel bensin var bare tull inntil vinterferien.

Det tror vel gjerne de fleste - frem til de står med gammel bensin...

Hulda skrev for 5 timer siden:

Du må kjøre tom forgasseren når du setter bort motoren.

Er det ikke nettopp fordi bensinen blir gammel at man må kjøre forgasseren tom? :)

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Sitat

Er det ikke nettopp fordi bensinen blir gammel at man må kjøre forgasseren tom? :)

Nei det er nokk fordi bensinen fordamper vekk fra flotørhuset og da blir 2t olja liggende tilbake som en seig guffe som tetter til dyser og flotørventil.

På et utluftet sted som i en forgasser blir nokk bensinen borte før den blir gammel men det blir ofte liggende noe grufs etter den som ikke er bra.

Sliter nesten alltid med årets første oppstart på både plenklipper, strømaggregat, snøfreser, påhengsmotor og motorsykkelen. Den siste er en 2-cylindret Ducati som vel må godsnakkes med uansett når jeg måtte ønske å starte den, men det å bytte ut gammel bensin med ny bensin når den ikke vil være med på årets første tur har hjulpet mer enn en gang. Det er bare påhengeren som har iblandet 2-taktsolje så det er nok ikke bare det at bensinen fordamper, og at andelen 2-taktsolje i forgasseren blir høyere enn normalt. 

En kamerat av meg som arbeider i sivilforsvaret, og som der har mye motorisert utstyr fortalte en gang at de er konsekvente på å kjøpe miljøbensin som er ferdigblandet da det gjorde det lettere å få start på utstyr som ikke så ofte var i bruk. Vil allikevel tro de rutinemessig drar i gang det som har motor for nettopp å unngå at de står for lenge uten å ha vært brukt. 

Napoli skrev for 8 timer siden:

Det tror vel gjerne de fleste - frem til de står med gammel bensin...

Det er fordi noe damper vekk og legger igjen belegg. Tett kanne, Hulda har ikke problem. Forgasser er ikke 'tett kanne'. Dette gjelder stort sett bare Hulda.

Guest Avmønstret#

Min teori er at det er bensin med iblanda olje som skaper problemer. Har aggregat som vi kjører en sjelden gang på hytta om vinteren, hvor gammel bensinen er aner jeg ikke, kjøper 40ltr i slengen og det varer noen år, tipper 4-5, og aggregatet går som ei klokke.

Gressklipper hjemme går på gammel bensin uten å blunke. 

--

Men så har jeg opplevd at jeg har hatt stående bensin med olje til kantklipperen som åpenbart blir dårlig, samme med ferdigblanda til påhengsmotor i båten. 

Så min lærdom, så langt, er å ikke blande i olje før bruk. Må legge til at jeg ikke kan huske at det var sånn tidligere, tror det må være en kombo av kvaliteten på bensinen og olja som nå gjør at det ikke lengre kan lagres uten at kvaliteten forringes. 

Bårdp skrev for 3 timer siden:

Nei det er nokk fordi bensinen fordamper vekk fra flotørhuset og da blir 2t olja liggende tilbake som en seig guffe som tetter til dyser og flotørventil.

På et utluftet sted som i en forgasser blir nokk bensinen borte før den blir gammel men det blir ofte liggende noe grufs etter den som ikke er bra.

Men det skjer jo i båter som har bensin uten olje og? Man skal vel kjøre en 4-takter tom for bensin i forgasseren før vinteropplag også? 

Poenget mitt her er at det kan godt hende at dere har rett - tett kanne gjør at bensinen holder seg bedre. På samme måte som uåpnet kartong gjør at melk holder bedre (for å bruke et bilde). Jeg kan ikke den tekniske grunnen, men har selv opplevd gammel bensin, uten at jeg kan forklare hvorfor. Kom fra tett kanne (tror jeg) men var full av små geléklumper og brant utrolig dårlig. Så - bensin kan bli gammel, men man kan gjøre mottiltak som gjør at den holder lenger er kanskje riktigere å si? 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Denne diskusjonen har vi hatt siden baatplassen ble etablert. Noen har hatt problemer, mens andre ikke.

Som jeg har skrevet før har jeg opplevd en 3 syl påhenger på båten til dykkerlubben hvor det plutselig oppstod problemer med å få den i gang mens den var varm. Viste seg å være en revet sylinder, Verkstedet sa bensinrestene luktet ikke fersk bensin. Viste seg å være en overivrig pode som hadde tatt en bensintank vi hadde fått som var tydelig merket med "gammel bensin". Kostet skjorten og vel så det for å den opp å gå igjen.   

Etter vi fjernet alle muligheter for å ta feil gikk den i nærmere 10 år uten problemer før båten ble solgt.

Har selv måtte gjøre rein forgasser på både gress og kantklipper da de ikke ville gå skikkelig om våren.

Alt løste seg ved å følge det enkle rådet som andre har nevnt her: Kjør motorene tom for bensin hver høst og tøm bensinrestene på bilen eller gi det til en pode m moppe etc..

Det er jo tross alt ikke snakke om tusenvis av liter heller?

Redigert av Gudrun (see edit history)

Har Honda snøfreser som bestandig har vært lei å starte med bensin fra året før, men har allikevel gått greit etter en del forsøk med elektrisk start. Når batteriet tok kvelden, fikk jeg store problemer med å starte, snorstart og vond rygg er ikke god kombo. I år kjøpte jeg akrylatbensin fordi jeg fremdeles ikke har nytt batteri og freseren ikke ble brukt i hele fjor. 1 lett drar i snoren og freseren startet. 

Nå har jeg etterhvert lært 2 ting, aldri lagre utstyr med bensin i forgasser. Start sesongen med frisk bensin.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Jeg tømmer alltid tanken på aggregat, gressklipper, snøfreser, påhengsmotorer, m.m. for vanlig bensin etter sesongen. Fyller så på en halvliter med 4-takt alkylatbensin (kun 4-taktmotorer...) og starter opp igjen. Kjører denne i 3-4 minutter for å "rense ut" vanlig 95-oktan og lar så maskinen stå gjennom hvilesesongen med alkylatbensinen. Alkylatbensin tåler å stå i årevis uten å bli ødelagt og sørger for "bråstart" når neste sesong starter.  Jeg kjøper alkylatbensin på 5-literskanner på Felleskjøpet, men du får dette også hos f.eks. Biltema.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...