Rotorrex400 Startet 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 12.Mars.2018 Heisann! Tenkte og starte påhengsmotor idag, så har jeg noe bensin på en kanne, den ble fylt i oktober i fjord. Er den trygg å bruke eller må jeg bruke ny? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Bensinen min kjører i årevis, men det er forkjellig oppfatning om det. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Trygt tror jeg det er, i den forstand at motoren nok ikke tar skade av det. Men jeg har selv opplevd at motoren ikke har gått på et halvt år gammal bensin. Om det så var bensinen eller noe annet kan jeg jo ikke med 100% sikkerhet si, men jeg tror det. Grunnen til det kan jeg derimot ikke forklare, og derfor kommer jeg til å følge denne tråden. Har hørt om dette med gammel bensin fra flere, men hvorfor er det sånn? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Rotorrex400 Svart 12.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Takk takk, jeg fyller tanken og prøver ? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Om man får 'problemer' med fjorårets bensin så kan eg med 100% sikkerhet sei det er ikkje bensinen som er problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 (redigert) Gressklipperen har stått med fjordårets bensin i 30 år starter på 3 drag, Fylte på motorsaga 3 år gammel bensin i fjor og den startet og drakk opp 3 tanker før kanna var tom. PS: ikke merket noe forskjell de siste åra, da er det vell Miljøbensin en får. https://www.dinside.no/motor/hvor-lenge-kan-du-oppbevare-bensin-og-diesel/61738129 Redigert 12.Mars.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Foe Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Har en 6hk Suzuki som jeg i fjor renset tank, forgasser og skiftet originalt filter på. Så ble den brukt en sommer uten feil. I år startet den ikke. Skrudde opp forgasser og hva fikk jeg se? Flottørkammer var dekket nederst av et ubestemmelig bunnfall jeg ikke vet hva er. Hvordan dette har greid å komme gjennom filter er en gåte. Kan dette være fra gammel bensin som har stått i kammeret fra sist sommer? Ikke vet jeg, men mange mener miljøandelen i bensin har skylda. Bensin er ikke lenger lik bensin som den var. Jeg konkluderer iallfall med å bruke ny bensin og ikke minst, kjør tom forgasser før du lagrer over en vinter. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Du må kjøre tom forgasseren når du setter bort motoren. Aggregatet på hytta kjører på fem år gammel bensin. Går som en kule. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Men Hulda? Hvor får du tak i all den gamle bensinen da? Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Kjøper en dunk bensin, 20 liter. Bruker gå timer. Har to påhengere, ingen av dem har gått på mer enn fem år. Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Interessant lesning i linket over, jeg blir hvertfall litt klokere... kan virke som om mitt problem har skyldtes avleiringer i oljeblandet bensin. Kan også fprstå utifra denne siden at det er utrolig viktig å sjekke at lokket er helt tett ved lagring: https://www.dinside.no/motor/hvor-lenge-kan-du-oppbevare-bensin-og-diesel/61738129 forresten: hvordan kjører dere forgasseren tom? bare koble fra bensintilførsel og kjøre til stopp? Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Stenger bensinkranen og kjører til det stopper. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Fyrte opp en 3,5 hk 2T Tohatsu i kveld, litt plunder men startet til slutt, denne hadde stått i mange år med bensin på. Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
mons Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Trodde gammel bensin var bare tull inntil vinterferien. Skulle starte et aggregat på hytta. Gnist og fukt på pluggen men ikke liv Tørket plugg og prøvde flere ganger. Tilslutt byttet jeg bensin og det startet med en gang. Utpå kvelden skulle vi ha det litt artig og laget til noe mikkmakk for å tenne på de 5 litrene jeg hadde tappet på en kanne. Et bittelite poff, så sluknet det. Prøvde flere ganger å tenne i kanna. Kappet toppen av kanna og fikk det så vidt til å brenne på overflaten. Tømte det i lyngen, men da brant det ikke (fuktig lyng). Utetemperatur ca 8 minus. Min teori er at bensinen har stått i tanken på aggregatet i anslagsvis 4 år og at de lettflyktige stoffene hadde dampet bort ettersom det er lufting i lokket på aggregatet. Bensinen jeg fylte på hadde stått like lenge, men på tett kanne. Måtte prøve å tenne på denne også og den brant svært godt. Ikke antydning til vann i bensinen, og aggregatet har ikke vært rørt eller fylt siden jeg brukte det for ca 4 år siden. Bruker vanlig bensin - ikke miljøbensin og ikke oljeblandet. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Dinamo Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Eg var med på å dra fram ein gammal traktor, den hadde stått i vaffal 15 år. Eg skal ikkje påstå at den var lett å få i gang, men den starta og gjekk på denne gamle bensinen. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 Erfarer at en- og tosylindrede motorer er ofte vanskeligere å starte enn flersylindrede. Mer «nøpne» som vi sier her. Når har jeg mest erfaring fra totaktere på båtfronten, der har vi jo totaktsolja i tillegg som gjerne kan gjøre sitt til at bensinen forandrer seg. Hadde noe gammel totaktsbensin stående som jeg tenkte jeg skulle svi av med jolla en sommer (i stedet for å sløse og kjøpe helt ny bensin). Fikk nå start etter hvert, men motoren gikk ujevnt og ble veldig vanskelig å få start på da den var varm (forflytning til forskjellige fiskeplasser). Så helte alt i tanken til Chevellen heller, den var nesten tom. Fyrte med en gang og merket ikke så mye til at bensinen var gammel der. Det eneste var at det røykte av eksosen (den er nesten blank til vanlig), men det var gjerne ikke så rart, var jo 1,5% totaktsolje i bensinen Moralen er: alle motorer burde hatt åtte sylindre (eller mer), da hadde vi sluppet å hive så mye gammel bensin Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 12.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2018 mons skrev for 1 time siden: Trodde gammel bensin var bare tull inntil vinterferien. Det tror vel gjerne de fleste - frem til de står med gammel bensin... Hulda skrev for 5 timer siden: Du må kjøre tom forgasseren når du setter bort motoren. Er det ikke nettopp fordi bensinen blir gammel at man må kjøre forgasseren tom? :) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Bårdp Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Sitat Er det ikke nettopp fordi bensinen blir gammel at man må kjøre forgasseren tom? :) Nei det er nokk fordi bensinen fordamper vekk fra flotørhuset og da blir 2t olja liggende tilbake som en seig guffe som tetter til dyser og flotørventil. På et utluftet sted som i en forgasser blir nokk bensinen borte før den blir gammel men det blir ofte liggende noe grufs etter den som ikke er bra. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Sliter nesten alltid med årets første oppstart på både plenklipper, strømaggregat, snøfreser, påhengsmotor og motorsykkelen. Den siste er en 2-cylindret Ducati som vel må godsnakkes med uansett når jeg måtte ønske å starte den, men det å bytte ut gammel bensin med ny bensin når den ikke vil være med på årets første tur har hjulpet mer enn en gang. Det er bare påhengeren som har iblandet 2-taktsolje så det er nok ikke bare det at bensinen fordamper, og at andelen 2-taktsolje i forgasseren blir høyere enn normalt. En kamerat av meg som arbeider i sivilforsvaret, og som der har mye motorisert utstyr fortalte en gang at de er konsekvente på å kjøpe miljøbensin som er ferdigblandet da det gjorde det lettere å få start på utstyr som ikke så ofte var i bruk. Vil allikevel tro de rutinemessig drar i gang det som har motor for nettopp å unngå at de står for lenge uten å ha vært brukt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Napoli skrev for 8 timer siden: Det tror vel gjerne de fleste - frem til de står med gammel bensin... Er det ikke nettopp fordi bensinen blir gammel at man må kjøre forgasseren tom? :) Det er fordi noe damper vekk og legger igjen belegg. Tett kanne, Hulda har ikke problem. Forgasser er ikke 'tett kanne'. Dette gjelder stort sett bare Hulda. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Min teori er at det er bensin med iblanda olje som skaper problemer. Har aggregat som vi kjører en sjelden gang på hytta om vinteren, hvor gammel bensinen er aner jeg ikke, kjøper 40ltr i slengen og det varer noen år, tipper 4-5, og aggregatet går som ei klokke. Gressklipper hjemme går på gammel bensin uten å blunke. -- Men så har jeg opplevd at jeg har hatt stående bensin med olje til kantklipperen som åpenbart blir dårlig, samme med ferdigblanda til påhengsmotor i båten. Så min lærdom, så langt, er å ikke blande i olje før bruk. Må legge til at jeg ikke kan huske at det var sånn tidligere, tror det må være en kombo av kvaliteten på bensinen og olja som nå gjør at det ikke lengre kan lagres uten at kvaliteten forringes. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Bårdp skrev for 3 timer siden: Nei det er nokk fordi bensinen fordamper vekk fra flotørhuset og da blir 2t olja liggende tilbake som en seig guffe som tetter til dyser og flotørventil. På et utluftet sted som i en forgasser blir nokk bensinen borte før den blir gammel men det blir ofte liggende noe grufs etter den som ikke er bra. Men det skjer jo i båter som har bensin uten olje og? Man skal vel kjøre en 4-takter tom for bensin i forgasseren før vinteropplag også? Poenget mitt her er at det kan godt hende at dere har rett - tett kanne gjør at bensinen holder seg bedre. På samme måte som uåpnet kartong gjør at melk holder bedre (for å bruke et bilde). Jeg kan ikke den tekniske grunnen, men har selv opplevd gammel bensin, uten at jeg kan forklare hvorfor. Kom fra tett kanne (tror jeg) men var full av små geléklumper og brant utrolig dårlig. Så - bensin kan bli gammel, men man kan gjøre mottiltak som gjør at den holder lenger er kanskje riktigere å si? Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Gudrun Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 (redigert) Denne diskusjonen har vi hatt siden baatplassen ble etablert. Noen har hatt problemer, mens andre ikke. Som jeg har skrevet før har jeg opplevd en 3 syl påhenger på båten til dykkerlubben hvor det plutselig oppstod problemer med å få den i gang mens den var varm. Viste seg å være en revet sylinder, Verkstedet sa bensinrestene luktet ikke fersk bensin. Viste seg å være en overivrig pode som hadde tatt en bensintank vi hadde fått som var tydelig merket med "gammel bensin". Kostet skjorten og vel så det for å den opp å gå igjen. Etter vi fjernet alle muligheter for å ta feil gikk den i nærmere 10 år uten problemer før båten ble solgt. Har selv måtte gjøre rein forgasser på både gress og kantklipper da de ikke ville gå skikkelig om våren. Alt løste seg ved å følge det enkle rådet som andre har nevnt her: Kjør motorene tom for bensin hver høst og tøm bensinrestene på bilen eller gi det til en pode m moppe etc.. Det er jo tross alt ikke snakke om tusenvis av liter heller? Redigert 13.Mars.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Har Honda snøfreser som bestandig har vært lei å starte med bensin fra året før, men har allikevel gått greit etter en del forsøk med elektrisk start. Når batteriet tok kvelden, fikk jeg store problemer med å starte, snorstart og vond rygg er ikke god kombo. I år kjøpte jeg akrylatbensin fordi jeg fremdeles ikke har nytt batteri og freseren ikke ble brukt i hele fjor. 1 lett drar i snoren og freseren startet. Nå har jeg etterhvert lært 2 ting, aldri lagre utstyr med bensin i forgasser. Start sesongen med frisk bensin. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
TideRace Svart 13.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2018 Jeg tømmer alltid tanken på aggregat, gressklipper, snøfreser, påhengsmotorer, m.m. for vanlig bensin etter sesongen. Fyller så på en halvliter med 4-takt alkylatbensin (kun 4-taktmotorer...) og starter opp igjen. Kjører denne i 3-4 minutter for å "rense ut" vanlig 95-oktan og lar så maskinen stå gjennom hvilesesongen med alkylatbensinen. Alkylatbensin tåler å stå i årevis uten å bli ødelagt og sørger for "bråstart" når neste sesong starter. Jeg kjøper alkylatbensin på 5-literskanner på Felleskjøpet, men du får dette også hos f.eks. Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.