fredriksen
Vel Hulda, om den nyeste bensinen du har kjøpt er fra 2013, så er du heldig å har bensin uten biotilsetning. Biotilsetning er mer eller mindre sprit etter hva jeg oppfatter. E5 bensin (standard 95 bensin) på en 20-literskanne vil da inneholde en liter sprit..... Sprit trekker til seg fuktighet fra lufta. Det betyr vel at om E5 bensin står lagret hele vinteren så vil spriten trekke til seg vann fra lufta. Om jeg har forstått det rett. Tenk dere E10 som noen snakker om: 10% sprit i bensinen... Vet ikke hva som fordamper lettest av sprit og bensin, men jeg vet at sprit&vann har en tendens til å like seg godt på bunnen av forgasser og tanker. Nymotens bio-bensin egner seg ikke for lagring, så bruk den opp mens den gir god fart og glede :-)
På veteranbiler kjøper jeg alltid super bensin fra Esso for vinterlagring. Foreløpig har ikke den tilsetning av bio/sprit, og lagring med denne i forgasser & tank gir ingen problemer med oppstart på forsommeren. All annen E5-bensin ga problemer. Så i høst fikk 75 hk Mercury med tre forgassere super fra Esso før vinterroen senket seg.
(En annen sak er at med sprit i bensinen så synker kokepunktet drastisk. Det gir problemer for forgassermotorer hvor det koker i flotørkammer eller i bensinledningen... Moderne motorer med innsprøytning har ikke dette problemet da bensinen står under trykk og har da et høyere kokepunkt...)
:-) steinar