Jump to content

Er Roca Speed Rails fortsatt på markedet?


Eika

Recommended Posts

Nei, så vidt jeg vet er de ikke å få tak i.

Men en T-list gjør samme nytten. Om du ønsker så fyller du den V en som skal endre vannretningen med litt epoxy slik at den 90 grader vinkelen i alu T en blir en avrundet form. T-lister får du i alu og ss, og i ulike lengder og dimensjoner slik at du finner noe som passer.

 

Du finner fremdeles dimesnjonene på speed rail ute på nettet.

Link to post

kjenner ikke den båten annet enn fra bilder - ser jo ut som spreke saker.    

 

Avhengig av motorstørrelse så kan det jo bli i meste laget med løft også fra steglistene.   Wesling 16 feks har nedovervinklede lister som funker bra med mindre motorer men vel mye løft i hekken om man har på heftig motorisering 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er godt med løft i den, men eiern vil ha mer løft i ræva med den tunge 115 etec HO. fart idag er 63knop, målet er 65 og gjerne litt mer stabilitet når man ligger på ræva og grepet i svinger

 

Hvis det blir for mye løft, kan man jo justere de med en slipemaskin. Og jeg skal bare bygge om siste 50cm av de nederste steglistene.

 

Så wesling har det ? Da trur jeg jaggu jeg må få lånt en wesling og ta avstøp på den

 

Bygge step hadde jo vært ett alternativ, men det får heller bli neste prosjekt for han. Men da får vi ta noen bilder av han i fart og se hvor vi skal bygge det. Er jo også lett å bygge luftsmøring hvis man først bygger step

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post

Det stemmer, de gjør vel 45-50knop med en 60hk på, så man øker ikke farta "såå" mye med dobling av hestene. Men eieren er også dobbelt så gammel som gjennomsnittet som kjører disse båtene i løp, så er vel kansje derfor behovet for dobling med hk.

 

Sånn den er rigga nå, med 28" cleaver så er senter av propell akselen 3cm over bunnen på båten, den blei litt mer stabil når den blei heisa såpass mye, men på 4cm så mista han mye av grepet

 

Men de går billigt, i fullt pådrag så ligger han fint i 60 over distanser og har ett forbruk på 0.5L pr NM, ved å senke farta til 50knop så bruker den 0.3-0.4L pr NM. 

 

Her er samme båt med 150 merc

 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post

om Han banker om cleaver’n til å få økt rake en grad eller to så kan det også stabilisere. Men dette gir mer grep og mindre løft. Men kan allikevel øke hastigheten.

 

Avveiningen av å få mer ut av effekten og vannskyvet fra propellen mot å redusere hydrodynamisk motstand er tricky.

 

Jeg vil påstå at denne har nok effekt til å få farten, og mindre å hente på å redusere våt flate.

 

men en T list er billig da..

 

ellers bruker flere av ERanvig sine design steglist som er buet i tverrsnitt.

da oftest på forskipet, dvs fremre halvdel av skroget.

 

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Jeg har sagt vi har noen forskjellige propeller liggende som kansje kan gi han de siste knopene, eller så kan Olle trylle litt

 

Hva trur du og montere en T list uten og sparkle/slipe den bua som er på roca rails'a? Isåfall er man klar for testing etter 10min jobb. Burde få pekepinn på om man går den rette veien eller man er på villspor

 

Har du ett bilde av de Ranvig steglistene ?

 

Men som alle vet, så har kunden alltid rett og vi må gjøre som han ønsker. Jeg har tipsa han om den tråden her 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post

skal 

Grønngylt skrev for 17 timer siden:

Bygge step hadde jo vært ett alternativ, men det får heller bli neste prosjekt for han. Men da får vi ta noen bilder av han i fart og se hvor vi skal bygge det. Er jo også lett å bygge luftsmøring hvis man først bygger step

 

for høyfartsstabiliteten sin del så virker det jo som at pad/ski er tingen...   ? 

http://www.screamandfly.com/content.php?219-The-Bottom-Line-How-a-Pad-Makes-a-Vee-Hull-Faster

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det ble brukt T list på noen Hydrolift F23 med suksess. Ingen avrunding. Det vannet som treffer T listen har ingen andre steder å gå enn nedover så effekten er helt klart løft. Og fort å teste.

De må stå på steglist et godt stykke ut fra senter for at det skal bli positiv effekt. Står de på en steglist som er i vannstrømmen hele tiden blir det kun økt areal og motstand. (Dette vet du sikkert og beklager om slike detaljer blir for mye...)

 

disse kan limes eller tapes for test. Fort, og enkelt...og kan tas av om det ikke er suksess...

 

(har den nosecone på undervannshuset og motorheis?) mulig innsalg med god effekt

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Må vel få tatt noen bilder av den i godt driv for og se hvor de T listene vil gi best effekt, men eier mener de burde stå på nederste steglist. Detaljer er bra, jo flere hoder som er i sving, desto lettere er det og få frem ett par løsninger som gir noen knop ekstra

 

Det er orginalt nosecone hus, men han vurderer og bygge om til bobs pga enda bedre hydrodynamikk. Lift blei for tungt i ræva der (de veier jo fort 20kg) men det er 10cm setback brakett. Jobber litt med og holde kg nede også, men hvis det blir behov for lift med tanke på kjøring i sjø(senke motor pga bølger) så har jeg og kamerater 3stk (4-6" setback) liggende og slenge

 

Hva trur dere om disse som test? 7mm kant ned er jo ikke så mye, men er jo meget billigt

https://www.maxbo.no/t-profil-aluminium-2000-15x15mm-p863922?nosto=nosto-page-category1

 

Ett annet alternativ for 10-20 min testing hadde jo vært en sånn list som dette som blei lima fast med en sterk sikaflex, hvis de virker er det jo lett og da ett avstøp for og produsere i holdbar glassfiber.

https://www.byggtorget.no/interioer-1/listverk-furu-og-gran-ubehandlet/furu-15x015-hulkil-2380mm-si/

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post

På nederste steglist bakerst på skroget gir det liten effekt. Nå kjenner ikke jeg hvordan steglistene på denne sitter montert - så ...litt gjetting. Det bør være litt ut fra senter. Ellers er det bare areal. Du skal ha vann som presses mot disse som endrer retning oppover på V-bunnen og rettes nedover i sjøen, yes? Når dette går svinfort er farten og retningen på vannet som passerer skroget i fartsretningen, med en liten vinkel ut til siden. Mindre og mindre vinkel jo fortere det går, selvsagt.

Vitsen med å ha de litt ut fra siden er at der vil det oppstå mer krafter ut til siden pga bølger og at skroget beveger seg opp og ned i bølger til torss for fartsretning. Da må du ut litt fra senter for å fange den bevegelsen. Men vi snakker marginer...

 

Nosecone - Et-ec har ikke et optimert undervannshus for 60 kn på en 115 ho Get real! Har selv montert bobs machine som gjør mye for stabilitet når du ligger i 60kn.

 

Ut fra måten båten hoppet på, så må det optimering av vekt og trim, for det blir ikke fart av slikt...

 

7mm kant er lite, men de originale var ikke all verden de heller. Verd å prøve.SpeedRail.jpg.8d7a318cbecb6387f661372d15f3a016.jpg

 

Monteringstipset er

Roca.jpg.3bcfb206ba8febd92a85529c5b87b878.jpg

 

Morro dette!

 

Fikk selv en 23 fot rib til  å runde 60kn med 150 Etec (std ikke HO) ...ikke så mange som slår det...

 

 

Link to post

Det er ikke båten på noen av filmene, men samme. Han jeg hjelper har ballasttank i nesa som brukes aktivt (han er dyktig til å kjøre, men pga reisejobb i utlandet måtte han gi opp 3b kjøring)

 

Tydeligt at du har vært borti dette før, for den monteringa der pga sjøen hadde ikke noen av oss tenkt på. Åssen rib rigga du da?

 

Her er samme girhuset som han har, ikke optimalt, men det fungerer greit nok sammen med wp, men det er ikke uten grunn han vurderer bobs kit

evinrude_etec135ho_fullengine_2014.jpg

 

Link to post

RIB Unlimited 23, skroget har to steg, pad /ski på siste del mot notch bakerst på skroget. Montert nose cone, lift, pro styring og 5 ulike propeller til ulikt bruk...der det ble testet 12 ulike...

 

Ser du mener at pad sklir. Det sklir overhodet ikke i sving. Om skroget er balansert i lengderetningen vil du trimme flatt og den bare hjeper til å hugge tak i sving. Men om skroget eller propell løfter akter kan du havne i å trimme baugen ned og det blir for lett i akter,enden svinger du kraftig da, glipper akterenden og du kan sli. Men velg propell med rett rake, og cupping (singel eller dobbeltcuppung)  så er det intet problem. Det er avhengig av et godt designet stegskrpg og pad for å ikke skli, men godt design er godt design uansett om det er pad eller ren V-bunn...!

Link to post

Har proprida ett par ganger for mye med Hurrycane 470, hydrolift t20, stormway f23r (trimma med ca 600hk), ett par andre båter med hjemmebygd pad på skrog som ikke var designa for det. Så derfor jeg sier de proprider og sladder, det er jo ikke uten grunn at de har gått vekk ifra dette på offshore båter(løpsbåter) igjen. Jan Trygve bygde jo om tintorera'n med dallapieta bunn siste metern og da blei det en helt ny båt å kjøre

 

Det er ikke enkelt dette med rigging, husker den gamle tinto'n min først blei stabil når motoren var montert skrå og propellaksel var 5-6cm off senter. 

Link to post

For all del, feil blir feil. Og det som er ugreit for en konstruktør er at noen setter på en maskin som får skroget til å få steglister feil plassert og feil størrelse i forhold til farten, det blir for lite skrog i vannet og ting oppfører seg helt feil i forhold til designet. Da må det mekkes på de morsomste måter for å fikse det til i etterkant. Det å fjerne steglister er en grei måte å ordne på et skrog der man overmotoriserer ift design. Men om støpen er vanlig blir det jo bare rot og jobb...

Og det å kompensere torque fra prop med skjevmontering er jo et godt triks, og der igjen det er avhengig av propellen hvor mye propelldesignet drar i skroget.

 

Det er et triks dette med pad for å få hastighet og mindre våt flate ved lavere HK. Dersom skroget får nok HK trenger man ikke pad... Litt som rails, som løfter skroget ut av vannet... mer enn det det vanlige V-bunnsskroget gjør.

 

Propride er scary...

Og det å få et velbalansert skrog i lengderetning er herlig når du skal ligge å fly på bølgene, det gir en utrolig god gange. Verdt å prøve å slippe vanntanken. Det er ugreit med ekstra tyngde når man skal ha fart. Men må man så må man.

Link to post

Det jeg virkelig beit tak i nå var fjerning av steglistene. Når du sier det så husker jeg dette var gjort på en Gilbert med 250 yamaha som vi kjørte mye rundt med for 10-15år siden som gjorde 62knop. Men for 2år siden kjøpte en annen kompis akuratt den samme gilbert'n og kjørte 63.7 med en 150 etec med lift, bobs nosecone, 26" turbo, seastar pro styring. Men med den "lille" motoren så var ikke båten en "wildcat" mer, men mye mer harmonisk.

 

Trur du det å fjerne en halvmeter/meter med nederste steglista kan være veien til evig lykke i dette tilfellet med beecraft'n ?

Link to post

Ja, jeg ville ikke se bort fra det. Om man ser på hvordan den ligger i vannet ved høy hastighet så ser man om den steglisten nederst er på feil sted.

deelt skal den nederste steglisten ligge å gi stabilitet, dvs at den bli en flate som ligger rett over den våte delen av V-bunnen. Når båten da vipper til siden skal vannet treffe en steglist som gir større bredde på den våte flaten og stabilisere skroget. Og motvirke at skroget vipper videre. fordi V bunnen da får en flate å "støtte seg på".

Makes sense?

Eller bare fjerne dem for å unngå at steglistene ligger å gir et løft som for å overdrive, fungerer for mye som en pad, en flate som gjør at skroget løftes uten at det gir stabilitet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...