
alfaalfa
Både profil og lengde på Bobs kontra denne litt "halvhjertede" vil gi lengre styreflate som også stabiliserer pga lengden som motvirker bevegelse. Og at den kan moneteres høyt og allikvel få styring og god kontroll.
Og så profilen som er langt spissere og gir mindre motstand. Denne fabrikkprofilen på en 135 hk er ikke ment å gå over 60kn, Svært få båter som har denne motoren montert går så fort. Så den er litt "laget for å se rask ut", mer enn reellt lavere motstand i vannet i slike hastigheter +60kn. Det er jo vanvittig å ha et undervannshus nede i vannet i det hele tatt i slike hastigheter så det å mykgjøre den første kontakten med vannet er lett å se at gir fart.
Hyggelig å gå slik skikkelig til verks for en gangs skyld, det er mye her som blir halvhjertet...
Hvilken propell kjører han? En cleaver eller chopper? Chopper gir også mindre løft i hekken enn cleaver og kan være verdt å prøve om det er noen som har en slengende. Jeg har solgt mine. Men det er ikke kun cleaver som gir gode tall på en slik v-bunns båt. På et stepskrog og katamaran er cleaver det naturlige, men chopper kan i noen tilfeller gjøre et v-bunnsskrog bedre. Mer rake gir deg mer baugløft, men det trenger man ikke trimme ut, men heller beholde grepet. Det stabliserer bedre enn en cleaver...