Jump to content

Er Roca Speed Rails fortsatt på markedet?

Eika

Recommended Posts

Nå trur jeg virkelig vi er inne på noe her. Trur jeg må be han kunden lese igjennom her og komme med noen synspunkter og tanker

Som jeg sa tideligere: detaljer er viktigt og jo flere hoder som er i sving, desto lettere er det og finne ett par løsninger som gir de siste knopene.

Men når du ser nosecone'n på den etec'n over, trur du det er mye og hente der også med tanke på stabilitet  ? Har tilgang på standar girhus med tanke på ombygging til bobs. Kan faktisk velge og vrake i 115-200 girhus med forskjellige utvekslinger (samme girhus og stamme, bare en eksosventil som er forskjelligt fra v4 til v6)

Både profil og lengde på Bobs kontra denne litt "halvhjertede" vil gi lengre styreflate som også stabiliserer pga lengden som motvirker bevegelse. Og at den kan moneteres høyt og allikvel få styring og god kontroll.

Og så profilen som er langt spissere og gir mindre motstand. Denne fabrikkprofilen på en 135 hk er ikke ment å gå over 60kn, Svært få båter som har denne motoren montert går så fort. Så den er litt "laget for å se rask ut", mer enn reellt lavere motstand i vannet i slike hastigheter +60kn. Det er jo vanvittig å ha et undervannshus nede i vannet i det hele tatt i slike hastigheter så det å mykgjøre den første kontakten med vannet er lett å se at gir fart.

Hyggelig å gå slik skikkelig til verks for en gangs skyld, det er mye her som blir halvhjertet...

Hvilken propell kjører han? En cleaver eller chopper? Chopper gir også mindre løft i hekken enn cleaver og kan være verdt å prøve om det er noen som har en slengende. Jeg har solgt mine. Men det er ikke kun cleaver som gir gode tall på en slik v-bunns båt. På et stepskrog og katamaran er cleaver det naturlige, men chopper kan i noen tilfeller gjøre et v-bunnsskrog bedre. Mer rake gir deg mer baugløft, men det trenger man ikke trimme ut, men heller beholde grepet. Det stabliserer bedre enn en cleaver...

Redigert av alfaalfa (see edit history)

Da får vi ta ett standarhus å bygge om med bobs kit. Husker vi snakka om at man tapte 1knop pr cm akselen var under bunn av båtene uten nosecone "back in the days" 

Ja det er mye halvhjerta, folk flest er jo fornøyde hvis vennene får en "wow" opplevelse med hopp & sprett, mye lyd og høy stråle og de har heller ikke kunnskap til å ratte en vbunner i høy fart, for det å ratte en vbunner i høy fart er ikke barebare (kan ikke sitte med 1 hånd på rattet og se "kul ut" da)

Det er en cleaver med stort boss han kjører, men han har prøvd svært mye forskjelligt av cleavere, rundbladere, cuppa (ballistic) 4bladere, men det var denne 28'n han har på nå som har vært best. Skal sjekke om han har prøvd en chopper (hvis nei, så vet jeg om en som har noen på veggen deriblant ett par "yammidrag")

På catter så kjører flere og flere "standar" propeller nå pga grepet og få hestene ned i vannet. Hadde en argo 21 før med blueprinta xr2 og der fikk jeg mest fart med en svenne bengtson preppa 14.5x32" ballistic (84knop). Bravo propellene har vist seg og være meget bra på catter

Redigert av Grønngylt (see edit history)

Jeg skal høre med div bekjente som kjører propeller i den størrelsen. Gutta er jo alltid intressert i å prøve noe nytt :) 

De svenne bengtson ballisticene er gull verdt sålenge de holder, har opplevd at propellbladene knekker av ved bosset hvis man hopper og får skikkelig fart på propellen før man treffer vannet igjen

115ho huset har 2:1 utv, 150ho har 1,86:1, men 200 har 1,87:1 utv, hvilke av de ville du satsa på? 1.86 pga propell fart? Er litt kraftigere innmat i 200huset så trur egentlig det er det beste, den 0.01 forskjellen er vel ikke merkbart

Får jo ikke trimma disse etec'ne med mindre man kjøper datasprut til 15-20k, så det og endre utvekslinga er jo en fin måte og få litt ekstra ut av favoritt propellen

Hei,

ja, det er vil hipp som happ selve huset og gear ratio. Som du sier den 0,1 gjør ikke forskjellen. Spesielt etter omprogrammering, selv om jeg er usikker på hvor mye de får til. Kjenner ikke portene på den 115 og om den tåler å få opp turtall. Det er vel stort sett det de kan få til på en E-tec som monner.

Bobs med lavt inntak er en fin profil for fart, styring og stabilitet den jeg brukte også. Du må sannsynligvis sjekke epoxsyen som følger med. Den pleier å være utgått på dato så den ikke herder...

Vi får se om vi sender 115ho eller en 130 hjerne til Lundin, vi har begge deler liggende. Men det er samme porter som på 150-200, blokka er lik bortsett fra selynder antallet. Skal spørre de om det går og omprogramere til 200 injektorer i samme slengen

Okey, men det er kjekkt og vite, får vel bestille litt epoksy på jobb imorra også sånn i tilfelle

Det begynner og bli kostbare 2knop :) men det skulle vel egentli bare mangle, siden de 63 første kom meget lett.

Godt det er en som "kjører opp løypa" for alle oss andre.

På den 150'n du har på ribben din, så er det kun ett par klips, noen slangeklemmer, en ecu og noen tastetrykk på pc'n, så har du 200hk :) (selv om Frydenbø påstår noe annet)

Dessverre ikke mulig å omprogrammere min E-tec. Den 150 jeg hadde var bygget på et tidspunkt der BRP hadde stor etterpørsel og måtte kjøpe injektorene ute av huset og da ble de laget med spesifikk kapasitet. Så de lot seg ikke omprogrammere. Siden (og også før min) har de fått opp kapasiteten på produksjonen selv og lager sine egne injektorer som kan programmeres. Snodig sak.

Litt sliping for å sikre god tilpassning og fersk egnet epoxy så sitter'n som pokker. Ikke dumt med en tag med sveis på hver side om du har noen som kan sveise alu...

Har 07mod du da?

Da blir det litt værre, må bytte hele elnettet, ecu og injektorer da. Men det er jo bolt on og da slipper du tastetrykk på pc'n (har alt du trenger), kan sjekke pris med sjefen imorra hvis du er intressert?

Han ene på verkstedet er en racer på å sveise alu, så da får han noe og gjøre imens han kjeder seg før den værste stress perioden kommer (gode 300 båter som skal på vannet) 

Jupp 07, men den er solgt. Hjertelig takk for tilbudet! Det settes pris på!

Nå er det 32 foting RIB med 350hk QSD diesel/XR drev og Maximus. En noe annen ekvipage, men herlig å ligge 40 knop med 1l/nm, og tåle alt av vær. Den kan tvinges opp i 50kn, men da renner dieselen mest igjennom. Har skiftet til ny turbo og skal programmere og får se hva som skjer.

Dette skroget har steglister foran steget som har nedover vipp, og verdens bredeste pad med notch bak steget til akter.

Denne noe større RIBn øker rekkevidden betraktelig med en tur til Flensburg sånn uten å tenke seg om, eller Sandefjord, Marstrand, Lyngør, Arendal, Kragerø, Fjällbacka, Sandefjord ila fire dager...

Så det har gått fra sport til buss. Men det fungerer helt fint til sitt bruk.

Har lyst på noe som går fort igjen jeg også, har abstinenser, men heldigvis er det såpass mange venner som har speedbåter at det alltids blir endel turer, også er det jo mange kunder med raske båter som må prøvekjøres før og etter sesongen, så jeg overlever :)

Har litt lyst på en gammal cigarette 28 med en stor blåmercury baki, men sånn lommeboka er om dagen så får jeg kjøpe ett vrak av en catte eller vbunner også kaste en etec bakpå

32fot "racingfender" kan lett kalles buss ja, men da er det isåfall "bussen fra helvete" 

Bussen fra helvete er et herlig båtnavn! :thumbsup:

Kona mistrives under 40kn så jeg prøver å finne noe som kan øke maks uten å minske øko/fart/rekkevidden jeg har, men det er ikke lett...

Går det fortere  ligger fort øko igjen et sted i kjølvannet.

En rekke6er på en cigarette er noe som får hjerterytmen til å øke og herlig inntil man tenker seg godt om... men det er lov å drømme uten hemninger men tror ikke det blir virkeliggjort.

Tilbake til E-tecen - har denne 115 HO 4,25 dia på geartorpedo? Som man nå tenker å skifte til 4,75" dia med BobsM nose cone.

Da er jeg usikker på nettoeffekten av økt areal i tverrsnitt, men mindre motstandskoeffisient...

Jeg ville definitvt prøvd! Det er ikke det.

Rart hva lillehjernen kommer på mens man sitter og jobber med andre ting

På E-tec, Merc og flere andre har grensen gått på V6. Alt fra 6syl er 4,75. Dvs ca 150 hk og oppover. Merc hadde sin 6syl som de tok ut ned til 135hk som var den "minste" 4,75.

Under der ligger det en gruppe over rundt 70hk dvs 4/3syl og oppover med 4,25 men ikke så lett å definere.

Jeg prøvde å finne ut om E-etc men de har gjemt mye fakta og skiftet ut med bilder...urgh

Da er det 4,75, 115/200 etec har samme diameter som merc v6, har i allefall byttelånt masse propeller med løst boss

Men brp bruker mye av de samme delene, samme stamme på 40/90, 115/200 har samme stammer, det er vel samme stempler fra 40 til 200, samme girhus 115/200, på den måten trenger de ikke å lage så mange forskjellige deler

alfaalfa skrev On 17.3.2018 at 13.14:

På E-tec, Merc og flere andre har grensen gått på V6. Alt fra 6syl er 4,75. Dvs ca 150 hk og oppover. Merc hadde sin 6syl som de tok ut ned til 135hk som var den "minste" 4,75.

Under der ligger det en gruppe over rundt 70hk dvs 4/3syl og oppover med 4,25 men ikke så lett å definere.

Vis hele sitatet  

.. og så har det vel vært enkelte unntak mener jeg å huske , feks V4 med stort gearhus.  Og feks Merc sin "command thrust" serie med ett nr større gearhus enn vanlig 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...