Jump to content

Edit History

S/Y Emma

S/Y Emma

Som båtboer, er skifte av viftemotor i Eberspächer D4(S) et bortimot årlig gjøremål. Viftene ser ut til å gi seg etter et sted mellom 2000 og 5000 driftstimer, så de er forbruksvare når de går 24/7. Man hører de begynner å skurre eller gå ujevnt når de er utslitt. Dette er sjette viftemotoren min.

 

For de som ikke har gjort det før, er her en enkel bruksanvisning for å skifte vifte. Det er enklere enn man skulle tro. Eber er lett å gjøre service på, og er modulbasert. Det er ikke noe hokus pokus å gjøre service selv, om man vet hvilken del som skal skiftes.

 

Det største problemet er som regel å få eberen ut fra der den er montert, gjerne på et trangt sted. Man må koble fra kabelstokken, skru av innsugslange, varmluftslange, eksosrør og dieselrør. Så gjerne ta av festebraketten. Varmeren er festet til braketten med fire muttere (10 nøkkel).

 

Når varmeren er ute, er det bare å åpne plastdekselet øverst (to klips på forsiden). Da ser man hjernen og proppen til glødeplugg og glødegitter. Det trenger man ikke gjøre noe med nå. Når toppdekselet er av, kan man lirke hele varmeren ut av det nederste dekselet.

 

Først fjerner man hjernen. Det er en torx-skrue man må fjerne, og en plastklemme man må knipe sammen for å få den løs. Det sitter fire fargekodede kontakter i elektronikkboksen. Ta dem ut (ta gjerne et bilde av hvor de satt, men de passer bare en vei).

 

Når elektronikken er ute, er det fire torx-skruer som holder vifta på plass mot varmeveksleren. Skru dem ut, ta ut den gamle vifta og sett inn den nye. Easy peasy. Så er det bare å sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge. Vifteskifte tar ca ti minutter, og alle greier å gjøre det selv. Alt man trenger er en 10-nøkkel og et torx-skrujern.

 

En ny vifte koster 2.500 kr i Norge, eller man kan kjøpe en kinesisk kopi for 500 kr inkl mva og frakt.

 

Original vifte kan kjøpes f.eks. her:

https://webshop.nettbaat.no/products/eber-viftemotor-til-airtronic-d4

 

DSC_0888.JPG.d7bf2c6d08ea198f3cc627bc84a07761.JPG

På operasjonsbordet

 

DSC_0889.JPG.fd7196fd887525fa1ce7ffe3d2b7d959.JPG

Under panseret. Her ifra har du tilgang til elektronikken, glødepluggen og glødegitteret. Du trenger altså ikke skru ut hele varmeren om bare de delene skal ha service. For å ta ut vifta, må du vippe hele varmeren ut fra resten av dekselet.

 

DSC_0890.JPG.104077bbca43033dddc51f89241d62f8.JPG

Her ligger den på siden. Du ser hjernen/elektronikkboksen, som er den lysegrå/mørkegrå boksen med strekkode på. Den må kobles fra og tas ut.

 

DSC_0891.JPG.c28dab18e4688bd90c910a943f3e6893.JPG

Fire skruer holder vifta fast i varmeveksleren.

 

DSC_0892.JPG.836b276415e667c6fdefaee4b4d0088e.JPG

Ny og gammel vifte. Prøver meg på en fra Kina denne gangen, da det begynner å bli dyrt med reservedeler...

 

DSC_0895.JPG.0c82d8cb87856a97d70b473a87663377.JPG

Da er vifta på plass, og varmeren er klar for å monteres på plass igjen. Hele jobben inkludert demontering og montering av varmeren i båten tok ca tre kvarter.

S/Y Emma

S/Y Emma

Som båtboer, er skifte av viftemotor i Eberspächer D4(S) et bortimot årlig gjøremål. Viftene ser ut til å gi seg etter et sted mellom 2000 og 5000 driftstimer, så de er forbruksvare når de går 24/7. Man hører de begynner å skurre eller gå ujevnt når de er utslitt. Dette er sjette viftemotoren min.

 

For de som ikke har gjort det før, er her en enkel bruksanvisning for å skifte vifte. Det er enklere enn man skulle tro. Eber er lett å gjøre service på, og er modulbasert.

 

Det største problemet er som regel å få eberen ut fra der den er montert, gjerne på et trangt sted. Man må koble fra kabelstokken, skru av innsugslange, varmluftslange, eksosrør og dieselrør. Så gjerne ta av festebraketten. Varmeren er festet til braketten med fire muttere (10 nøkkel).

 

Når varmeren er ute, er det bare å åpne plastdekselet øverst (to klips på forsiden). Da ser man hjernen og proppen til glødeplugg og glødegitter. Det trenger man ikke gjøre noe med nå. Når toppdekselet er av, kan man lirke hele varmeren ut av det nederste dekselet.

 

Først fjerner man hjernen. Det er en torx-skrue man må fjerne, og en plastklemme man må knipe sammen for å få den løs. Det sitter fire fargekodede kontakter i elektronikkboksen. Ta dem ut (ta gjerne et bilde av hvor de satt, men de passer bare en vei).

 

Når elektronikken er ute, er det fire torx-skruer som holder vifta på plass mot varmeveksleren. Skru dem ut, ta ut den gamle vifta og sett inn den nye. Easy peasy. Så er det bare å sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge. Vifteskifte tar ca ti minutter, og alle greier å gjøre det selv. Alt man trenger er en 10-nøkkel og et torx-skrujern.

 

En ny vifte koster 2.500 kr i Norge, eller man kan kjøpe en kinesisk kopi for 500 kr inkl mva og frakt.

 

Original vifte kan kjøpes f.eks. her:

https://webshop.nettbaat.no/products/eber-viftemotor-til-airtronic-d4

 

DSC_0888.JPG.d7bf2c6d08ea198f3cc627bc84a07761.JPG

På operasjonsbordet

 

DSC_0889.JPG.fd7196fd887525fa1ce7ffe3d2b7d959.JPG

Under panseret. Her ifra har du tilgang til elektronikken, glødepluggen og glødegitteret. Du trenger altså ikke skru ut hele varmeren om bare de delene skal ha service. For å ta ut vifta, må du vippe hele varmeren ut fra resten av dekselet.

 

DSC_0890.JPG.104077bbca43033dddc51f89241d62f8.JPG

Her ligger den på siden. Du ser hjernen/elektronikkboksen, som er den lysegrå/mørkegrå boksen med strekkode på. Den må kobles fra og tas ut.

 

DSC_0891.JPG.c28dab18e4688bd90c910a943f3e6893.JPG

Fire skruer holder vifta fast i varmeveksleren.

 

DSC_0892.JPG.836b276415e667c6fdefaee4b4d0088e.JPG

Ny og gammel vifte. Prøver meg på en fra Kina denne gangen, da det begynner å bli dyrt med reservedeler...

 

DSC_0895.JPG.0c82d8cb87856a97d70b473a87663377.JPG

Da er vifta på plass, og varmeren er klar for å monteres på plass igjen. Hele jobben inkludert demontering og montering av varmeren i båten tok ca tre kvarter.

S/Y Emma

S/Y Emma

om båtboer, er skifte av viftemotor i Eberspächer D4(S) et bortimot årlig gjøremål. Viftene ser ut til å gi seg etter et sted mellom 2000 og 5000 driftstimer, så de er forbruksvare når de går 24/7. Man hører de begynner å skurre eller gå ujevnt når de er utslitt. Dette er sjette viftemotoren min.

 

For de som ikke har gjort det før, er her en enkel bruksanvisning for å skifte vifte. Det er enklere enn man skulle tro. Eber er lett å gjøre service på, og er modulbasert.

 

Det største problemet er som regel å få eberen ut fra der den er montert, gjerne på et trangt sted. Man må koble fra kabelstokken, skru av innsugslange, varmluftslange, eksosrør og dieselrør. Så gjerne ta av festebraketten. Varmeren er festet til braketten med fire muttere (10 nøkkel).

 

Når varmeren er ute, er det bare å åpne plastdekselet øverst (to klips på forsiden). Da ser man hjernen og proppen til glødeplugg og glødegitter. Det trenger man ikke gjøre noe med nå. Når toppdekselet er av, kan man lirke hele varmeren ut av det nederste dekselet.

 

Først fjerner man hjernen. Det er en torx-skrue man må fjerne, og en plastklemme man må knipe sammen for å få den løs. Det sitter fire fargekodede kontakter i elektronikkboksen. Ta dem ut (ta gjerne et bilde av hvor de satt, men de passer bare en vei).

 

Når elektronikken er ute, er det fire torx-skruer som holder vifta på plass mot varmeveksleren. Skru dem ut, ta ut den gamle vifta og sett inn den nye. Easy peasy. Så er det bare å sette alt sammen igjen i motsatt rekkefølge. Vifteskifte tar ca ti minutter, og alle greier å gjøre det selv. Alt man trenger er en 10-nøkkel og et torx-skrujern.

 

En ny vifte koster 2.500 kr i Norge, eller man kan kjøpe en kinesisk kopi for 500 kr inkl mva og frakt.

 

DSC_0888.JPG.d7bf2c6d08ea198f3cc627bc84a07761.JPG

På operasjonsbordet

 

DSC_0889.JPG.fd7196fd887525fa1ce7ffe3d2b7d959.JPG

Under panseret. Her ifra har du tilgang til elektronikken, glødepluggen og glødegitteret. Du trenger altså ikke skru ut hele varmeren om bare de delene skal ha service. For å ta ut vifta, må du vippe hele varmeren ut fra resten av dekselet.

 

DSC_0890.JPG.104077bbca43033dddc51f89241d62f8.JPG

Her ligger den på siden. Du ser hjernen/elektronikkboksen, som er den lysegrå/mørkegrå boksen med strekkode på. Den må kobles fra og tas ut.

 

DSC_0891.JPG.c28dab18e4688bd90c910a943f3e6893.JPG

Fire skruer holder vifta fast i varmeveksleren.

 

DSC_0892.JPG.836b276415e667c6fdefaee4b4d0088e.JPG

Ny og gammel vifte. Prøver meg på en fra Kina denne gangen, da det begynner å bli dyrt med reservedeler...

 

DSC_0895.JPG.0c82d8cb87856a97d70b473a87663377.JPG

Da er vifta på plass, og varmeren er klar for å monteres på plass igjen. Hele jobben inkludert demontering og montering av varmeren i båten tok ca tre kvarter.



×
×
  • Create New...