Norsken
Jeg sitter no her å leser om det meste som kan være relevant, og det kan se ut som det er litt opp å ned med vest til øst over Atlanteren. Det er vell sjanse for både mye motorgange og litt kryssing. Skal man gå fra Mexico så kommer man vell ut ved Panama, siden båten befinner seg på vestkysten. Men det blir nok ikke så jeg går centralamerika, båten på lastebil til statene er det optimale. Om man ikke får med seg noen som absolutt vil ha med seg det stykke da.
Folk som bruker ca 15-17 dager fra Anguilla til Azorene. Og mange som opplyser om at man kan fint klare 200nm om dagen med en Centurion 47.
Det er derfor det er så viktig å finne ut det meste før man bestemmer seg for å kjøpe båten. Har regna litt på det, og om selger godtar mitt bud, så kan båten hentes hjem med moms og frakt fra statene for under 400.000.-. Dropper man frakt og heller bruker 200-300 på rigging og utstyr til båten, så kan den vell hentes til UK med skipper for 12.000 usd.
Tar man den selv utgår jo hele den summen, og det blir 300.000.- eller mindre. + rigging og klargjøring da. så 600-800.000.- ferdig momset, levert og någenlunde oppfikset?
Men nå sitter jeg kun å regner på hva det vil koste å få bytta riggen, bytta gjennomføringer, nye seil osvosv. Det må jo også kjøpes litt navigasjonsutstyr og sikkerhetsutstyr. Samt bytte av slanger og muligens småtteri som vasker, dass, pumper og varmtvannstank osvosv. Det raker nok fort på seg noen hundre tusen.
Men etter det så sitter du no med en meget flott båt med alt i god stand, som forhåpentligvis holder i mange år før større kostnader kommer.
Meen, det er godt mulig jeg er optimistisk, men jeg prøver å legge på litt for å ta høyde for uventa ting.
Jeg trenger erfaringer rundt kostnader på alt så jeg har noe å gå ut etter. Finnes det noen rigge eksperter eller andre båtbutikkfolk som sitter med prislister i hodet som kan komme med noen innspill?