Tyler Durden Startet 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2018 Hei, Jeg vurderer å gå fra jobb på land til å starte mitt eget. Ønsker å fiske på helårsbasis i åpen gruppe, og kjøpe meg Øien620f ettersom den krever mindre vedlikehold og jeg ser på det som mindre risiko kontra å kjøpe en sjark fra 70-tallet. Tenker primært torsk, sei og taskekrabbe i Trondheimsfjorden/Hitra. Har noen spm jeg håper noen med litt kunnskap kan hjelpe meg med. Når det gjelder hva som levelig inntekt er det helt OK for meg å sitte igjen med 300.000 kr brutto i lønn i starten. Må altså ikke ha millionlønn for å vurdere det som 'mulig' dette prosjektet. 1. Hvordan vil Øien620f fungerer til dette? 2. Hvordan får man tak i agn til krabben? Om jeg f.eks fisker 200 kg agn, hvordan oppbevarer jeg dette? Skjønner at folk har sine måter og rutiner, men noen gode tips? Bor i en leilighet. Har ikke nøst. 3. Hvilket type fiskeredskaper anbefaler du? Garn, line, juksa? - hvorfor? 4. Noe jeg bør være obs på som du kommer på? Feller å gå i? Et tips du kanskje har? Som du kanskje skjønner har jeg svært lite erfaring med fiske, og mens dette foreløpig bare er planer på papiret prøver jeg å lære litt her og der. Blir svært takknemlig for all hjelp og tips jeg kan få. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Før du kan starte må du jo registrere deg i fiskermanntallet. Så må du også ha sikkerhetskurs for fiskere. Så ville ha lest litt på sidene her. https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Tema/Hvordan-bli-fisker Ellers kanskje også søke opp noen facebook grupper for yrkes fisker. Tenker en kan få mye mer info der. Ellers så er vel nevnte båt en fine båt. Men begrenset hvor mye vær du kan gå ut i med den, om det er litt åpent hav. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Bårdp Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 (redigert) æOm du fisker for kun kr 300.000,- brutto i året dekker du jo knapt utgiftene til bensin. Og det er mye annet som også koster om en vil være fisker. Redigert 14.Mars.2018 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Bårdp skrev 17 minutter siden: æOm du fisker for kun kr 300.000,- brutto i året dekker du jo knapt utgiftene til bensin. Og det er mye annet som også koster om en vil være fisker. Han snakket vel om å sitte igjen med 300.000,- brutto. Men 300k som brutto lønn er jo lite å leve av da. Men tenker han fort må opp i 350.000 bare i investering før båten er klar på sjøen, å da er det ikke mye grei han har. Kurs koster vel små 20k tenker jeg, samt alt annet med registrering. Så blir fort litt peng før han er igang. Hadde vel gått for en plast sjark rett under 8m jeg. Noe brukt som det går å registrere om den ikke er det fra før. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Mulig jeg har feil, men er ikke fisket i trondheimsfjorden meget dårlig? Også er det jo litt begrenset hva du får til med en øien 620. Så selv på samme båten, og da var planen å kun fiske krabbe. Garn og line osv blir det nok for liten båt til. Skal du satse fulltid kan det nok bli tøft å leve med en slik båt. Men om det er mye krabbe og du står på som bare det, kan du nok tjene litt i krabbesesongen. I tillegg om du søker om dispans til kaisalg og blir populær så kan det vell kanskje gå. Agn kjøper du på fiskemottaket. Det kommer en meget fin tresjark til salgs snart nord på Fosen, den kan du få for under prisen av en øien. Mulig jeg vet om en haug med krabbeteiner du muligens får kjøpt billig også. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Fisket i Trondheimsfjorden er meget bra, hvis man vet hvor man skal fiske :) Bare en liten funfact: det er Norges mest artsrike fjord. som også har levert en god del Norges og verdensrekorder de siste årene Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Grønngylt skrev 18 minutter siden: Fisket i Trondheimsfjorden er meget bra, hvis man vet hvor man skal fiske :) Bare en liten funfact: det er Norges mest artsrike fjord. som også har levert en god del Norges og verdensrekorder de siste årene Det er så bra fiske der at man kan fiske rundt 80 tonn med fisk på en Øien 620 i løpet av en sesong? Jeg er meget skeptisk til at du skal kunne klare å drive yrkesfiske med en Øien 620. Kansje du hadde kunne klart det i Lofoten, men i Trondheimsfjorden høres det optimistisk ut. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Tror ikke det ville bli særlig mange dager en ville kommet seg på havet i Lofoten med en Øien 620. Med den båten er det nokk greiest å holde seg inne i en fjord. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 (redigert) @bellen 80tonn? Det er ikke mange som fisker så mye, selv med en 15meters båt. Men det er ikke så stort problem og fiske 100kg lyr på en dag, eller 100kg torsk eller sei. I tilegg er der store mengder med skater der, mye krabbe hummer sjøkreps og reker som kan fiskes med teiner, sild når det kommer, flatfisk som kveite slettvar piggvar tunger osv, STORE brosmer og langer (1stk 20kg lange er vel ca 400kr). Mulighetene er mange, bare man er godt kjent og fisker etter de rette artene i sesong I tilegg kan man satse litt på laks, når man har blitt godt nok kjent så kan man satse på en helt annen bransje, turistfiske hvis man vil være guide. Så jo, hvis man er godt kjent og vet hva man holder på med, så kan han fint leve av yrkesfisker fra så liten båt Redigert 14.Mars.2018 av Grønngylt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Om ikke en 15m fiskebåt fisker mer en 80t i året er jeg redd konkursspøkelset vil vøre rett runt hjørnet. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Ja, skal du livnære deg på sjarkfiske, så er 80 tonn av ymse sorter i løpet av en sesong minimum. Når det gjelder lange, så får du ca 10-11 kroner kiloen når du leverer den fersk, så for ei 20 kilos lange kan du rekne med å få maks 250 kroner for. Men tviler sterk på at 20 kilos langer står på rad å rekke i Trondheimsfjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Skal du fiske med øien 620 i Trondheimsfjorden så må du jobbe hardt. Eneste den båten duger til er nok krabbefiske, og eventuelt guiding og utleie som du snakker om, men da må du nok ha flere båter osv. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Hvis man ser på torskekvotene de får, så er ikke det allverden. https://fiskeribladet.no/nyheter/?artikkel=57576 Men det er jo mulighet for og fiske godt i Trondheimsfjorden i perioder. Se hva sportsfiskere klarer å fiske iløpet av en dag i fjorden der. Hvis målet ikke er og tjene mer enn 300k, så er det fullt oppnåligt selv med såpass liten båt. Hvis han satser på leppefisket i tilegg så kan han jo tjene 3-400k på 3-4mnd, hvis han fisker endel utenom det så har han mye mer enn de 300 Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Nei, kvotene er ikke store. Torsk klarer han å tjene maks 200000,- netto, før utgiftene. Hyse og sei er som regel fritt fiske på i denne gruppen, var hvertfall stort sett slik før. Leppefiske kan han glømme om han ikke har gode venner i oppdretsbransjen. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Jeg så lipfish søkte etter folk, har stått annonse i "alt av nettaviser", så det kan ikke være så vannskligt og komme igang med det fisket der Sitér dette innlegget Link to post
Bruflaat Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Okkaby skrev for 2 timer siden: Før du kan starte må du jo registrere deg i fiskermanntallet. Så må du også ha sikkerhetskurs for fiskere. Så ville ha lest litt på sidene her. https://www.fiskeridir.no/Yrkesfiske/Tema/Hvordan-bli-fisker Ikke krav til det på en så liten båt faktisk. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Sats på krabben, og fisk som bare det i sesongen, også har du kosedager om sommeren osv. Det er torsken som er hovedinntekten til de fleste sjarkfiskere, så det kan bli tøft uten hjelp fra den kvoten om du kun skal fiske etter bunnfisk, sei osv. Du kan jo eventuelt prøve deg på landnot på sild kanskje. Eller kjøre samfiske med andre fiskere. Vet ikke hvordan det står til med yrkesfiskere som livnærer seg på trondheimsfjorden, men tviler på at det er så mange? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Bruflaat skrev 19 minutter siden: Ikke krav til det på en så liten båt faktisk. Bare av ren nysgjerrighet, har du da en link til dette? For ikke har jeg klart å finne noe om dette. Men en kan få 3 måneders disp under visse vilkår om en på mønstre fiskebåt. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
bellen Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Grønngylt skrev 15 minutter siden: Jeg så lipfish søkte etter folk, har stått annonse i "alt av nettaviser", så det kan ikke være så vannskligt og komme igang med det fisket der Det er også kvote på leppefisk nå mener jeg på. Og du må også ha avtale med oppdretter som du skal levere til for å få lov å starte leppefiske. I tillegg trenger du rundt 100 teiner og ei samlemerde i tillegg til en fisketank med pumper ombord i båten. Med andre ord, så er det meget dyrt å starte med leppefiske. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 1 minute ago, bellen said: Det er også kvote på leppefisk nå mener jeg på. Og du må også ha avtale med oppdretter som du skal levere til for å få lov å starte leppefiske. I tillegg trenger du rundt 100 teiner og ei samlemerde i tillegg til en fisketank med pumper ombord i båten. Med andre ord, så er det meget dyrt å starte med leppefiske. Jeg er ikke helt sikker, men oppdrettere kan nok hjelpe til med merder osv? Noen kjører vell også rett bort til anlegg etter endt fisketur å leverer der å da? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Fisker du meget lokalt rundt oppdrettsanlegget, så kan du sikkert levere direkte. Det kommer mye ann på logistikken. Teinene skal snues flere ganger for dag. Men som sagt, det største problemet er å få til en avtale med oppdretter. Sitér dette innlegget Link to post
Tyler Durden Svart 14.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Takk for innspill folkens! Når jeg sier 300 brutto mener jeg hva man tar ut i lønn etter kostnader til båten osv er trukket fra. Regner med man må fiske opp mot 50-60 tonn diverse for å få til det? 300 er ikke mye nei, men nok til å dekke utgiftene mine sånn ellers i livet, i tillegg har fruen inntekt, vi bor billig osv. Ang. Trondheimsfjorden hadde det vært ideelt for min del å drive her, men ser helt klart på Hitra som et alternativ da det er 1.5 time unna med bil. Bedre forhold for krabbe der, og kanskje for torsk også? Når det gjelder Øien, hvorfor egner den seg dårlig til fisk? Jeg tenker i utgangspunktet 2 juksamaskiner. Kapasitetsmessig bør det gå å laste den ned 700-900kg fisk i to kar. Eller er det kanskje ikke så enkelt i praksis? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 En Øien 620 er en veldig liten båt, og egner seg ikke i dårlig vær. Du er rett og slett avhengig av fint vær. I tillegg til at du kun kan bruke den til fjordfiske i beskyttet farvann. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Øien 620f er vell godkjent for rundt 600kg lastekapasitet om jeg husker rett? Med utstyr og deg ombord blir det vell ikke mye til overs. Også er det en halvplaner med utenbords bensinmotor, så det blir en god del utgifter med drivstoff samt at juksamaskiner drar litt strøm. Usikker på om en utenborder klarer å lade nok for 2 juksamaskiner? Siden det er en relativt lett båt så driver den også en god del på sjøen, noe som er ugunstig ved juksafiske. Her hvor jeg bor så er juksafiske kun noe sjarkfiskerne driver med på ett hobbyplan for å få noen ekstra kroner, bortsett fra når de er i lofoten på Torsken. Ikke nok til å leve av, iaf det jeg fikk høre. Bor du lenger nord hadde det kanskje vært å leve av men ikke i trøndelag, og iaf ikke i trondheimsfjorden så vidt jeg vet. Men det er godt mulig jeg har feil, har ikke snøring på fisket der igrunn. Jeg tror den blir dyr i drift, samt at det ikke er hver dag du kommer hjem med fulle kar. I min mening så er det krabben du må satse på, da det er ett enkelt og stabilt fiske. Og båten er godt egnet for det. Å ha båten på hitra å kjøre 3 timer hver dag er nok heller ingenting å satse på, med tanke på at du muligens må være på sjøen fra 7 om mårran til 18+ om kvelden. Men jeg er litt teoretiker da, det er godt mulig du kan drive noe garn eller line og at jeg har helt feil med mine meninger om dette. Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2018 Du må vel kjøpe en kvote og? Er ikke det ganske dyrt? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.