Jump to content

Øien 620f yrkesfiske?


Tyler Durden

Recommended Posts

3 minutes ago, Grønngylt said:

Fritidskvota er 5tonn torsk, Torskekvota på båt i den størrelsen der er ca 15tonn hvis alle papirer er i orden

 

(Har hatt lyst til å bli fisker lenge, men har det for godt på båtverkstedet)

Det er vell 2 ton om du er nord for Ålesund, og 1 ton sør for Ålesund? 

Det kan vell nevnes ja, at åpen gruppe kvoten er forskjellig for lengden på fartøyet, du får mindre jo mindre båt du har. Men megden i de diverse lengdene/grupperingene endres hvert år. 

Link to post
Guest Avmønstret#

Du akkurat denne båttypen har vi leid for fiske utenfor Måløy i noen sesonger. Vi fisker da ute i havet og litt inn i fjordåpningen hvis været er for dårlig. 

 

Båten er helt ok den. Men har opplevd at det har blåst opp litt brått i sjø med mye strøm og det har reist seg krapp "drittsjø". Da har vi ikke kunnet gå annet enn i kravlefart fordi båten er, relativt sett, flatbunnet så en banker dritten utav deg om en prøver å gå fortere. 

 

Da går det straks mer radig i medsjø, men om farten blir for stor så risikerer en å "skjære ut", vi har hatt et par- tre uhell med det og når stamper med fisk og ustyr da flyr over i samme slengen så er en ikke utrolig langt unna å velte helt rundt eller at folk ramler overbord. Båten er høy i sidene men rekka er ikke så høy innvendig pga høy dørk/selvlensing. 

 

Har også opplevd at selvlensinga kommer under vann så båten begynte å fylle seg når vi har vært 4 gubber i vinterklær med utstyr og litt fisk ombord og lå stille/bakket litt for å holde oss over ett punkt vi fiska på. 

---

Så samlet sett syns jeg det er en ok båt. Liker at den er lettdreven for motor uten noen plagsom planingsterskel. Liker båter som er enkle og laget for arbeid, men vindskjerm uten gripetak i metall rundt er for dårlig, og de stolene syns jeg ikke noe om, ryggen kom ofte i veien når en skal bevege seg osv, må finnes bedre løsninger enn det. Jeg er også kritisk til lasteevne, kritisk til egenskaper i motsjø, særlig i "kvapsejsø", og også delvis kritisk til egenskaper i planefart i litt større medsjø. Det er rett og slett slitsomt å styre/gjete den over noe særlig strekk når du må 110% fokus for å ikke ende med krøll. Men ja, det hjelper alltid å sette ned farten da.. ;-) 

 

Vet at mange bruker disse båtene, de blir vel også brukt innen oppdrett osv. Men om det skulle vært arbeidsplassen min hadde jeg sett etter noe annet. 

 

 

 

 

Link to post

Takk for tilbakemelding Pinkvin! Setter pris på det.

Har du en annen båt du ville valgt istedenfor? Sting 535 pro ser jeg er veldig lik. Oppfører den seg likt også?

Og for å si det slik, om du ville bruke 250.000 kr inkl mva, hva ville du gått for da? Hovedargumentet mitt for ikke å gå for noe tresjark fra 70-tallet er risikoen og mangel på kunnskap. Øien f.eks. vil være mye enklere ift vedlikehold og trygghet med å ha en forhandler en kan gå til. Vil virkelig ikke ende opp med å kjøpe katta i sekken i form av en gammel båt som må pusses opp når jeg kjøper min første båt. 

Link to post
Tyler Durden skrev 14 minutter siden:

Takk for tilbakemelding Pinkvin! Setter pris på det.

Har du en annen båt du ville valgt istedenfor? Sting 535 pro ser jeg er veldig lik. Oppfører den seg likt også?

Og for å si det slik, om du ville bruke 250.000 kr inkl mva, hva ville du gått for da? Hovedargumentet mitt for ikke å gå for noe tresjark fra 70-tallet er risikoen og mangel på kunnskap. Øien f.eks. vil være mye enklere ift vedlikehold og trygghet med å ha en forhandler en kan gå til. Vil virkelig ikke ende opp med å kjøpe katta i sekken i form av en gammel båt som må pusses opp når jeg kjøper min første båt. 

Se etter en plast sjark rett under 8m, så du slipper unna fartøysinstruks. Kommer jo sånne ut på finn med mellomrom.

En plastsjark på 26 fot er MYE mer stabil å brukbar enn disse små joller.

 

Hadde sjøl for noen år siden en sprit nye Handsvik Proff 550. Er ikke redd for litt sjø jeg, å bor i Egersund, så er omtrent kun åpent hav her om en vil fiske litt ok fisk. Hadde 10 toggegarn ute da det ble litt dårlig vær, så disse ble bra fylt med tara kan du si. Måtte gå  i skjul bak noen holmer for å ta ut det værste av de 5 første, før vi turde dra de siste 5. Når vi gikk inn etter å ha halt de siste, som også var fulle av tara, ja da lå denne båten så tungt at en måtte ha fart for å bruke selvlensene. Måtte fint plugge de om vi lå stille.

 

Så å bruke disse båter til annet enn teine fiske når en tenker yrkesfiske, er etter min mening ikke noe å tenke på.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Alternativt noe ala dette. Mye mer solid enn den Øyen. Å da kan du sitte inne når du kjøre ut, samt holde ting tørt å varmt.

 

https://www.finn.no/115822103

 

Hansvik har jo også flere av disse med innenbords motor. Mye billigere i drift enn påhengs.

 

Redigert av Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev for 3 timer siden:

Bare av ren nysgjerrighet, har du da en link til dette? For ikke har jeg klart å finne noe om dette.

 

Men en kan få 3 måneders disp under visse vilkår om en på mønstre fiskebåt.

Mener jeg hadde lest det, men fant det faktisk ikke igjen og ble litt usikker nå. Ingen som heller sjekket dette da jeg registrerte meg i fiskermantallet og registrerte egen båt. Mulig du faktisk har rett og jeg har sløva litt.

Link to post

Myra, malo, grimsøy og tustna ville jeg sett på om du skal ha plastsjark. 

 

Ellers så får du mye for pengene om du kjøper tresjark, og det er ikke så alt for mye styr med det som folk skal ha det til. Uansett hvilken sjark du har så må det vedlikeholdes. Det er bare litt annet vedlikehold med tresjark kontra plast. 

Link to post

Trenger ikke kursing for å drive mindre båter, husker ikke helt kravet. 

Hva tenker dere om de her alternativene? 

Grimsøy: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=112312360

Marsteien: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=101293979

Oter22: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=115822103&fks=115822103

Rana: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=113259105&fks=113259105 (denne er jo blitt nevnt, og er en del dyrere. Men samtidig er det kanskje mindre som må gjøres?)

Link to post

Fisket en stund litt med en Rana 530 med en 50 Hk Tohartsu da gikk det nå med 30-50l bensin pr dag. Det er tros alt bensin for 5-700 Kr pr dag.

Kjøpte så en Arvor 215 med en 100 diesel da ble forbruket halvert til tros for at båten var større og dieselen koster langt mindre en bensinen. Med innenborsmotoren fikk jeg også montert et varmeapparat som gikk på motorens kjølevann slik at jeg kunne ha det varmt og godt i rorhuset.

Redigert av Bårdp (see edit history)
Link to post
Norsken skrev for 5 timer siden:

Har ikke snøring på den Yanmaren, men vet at den sabben i grimsøyen er en meget grådig forbruker. Driftsikker og lett motor å jobbe med er det også. Fin låt fra sabben er det å. 

Sabben er vel lite grådig den. maks 3l timen tenker jeg hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...