MR Swe Startet 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2018 Hei. Har en Vp tamd31-p motor som jeg bytte lcd displayen forrige sommeren. Men på noe sett fikk jeg montert nålen feil så den viser feil rmp og når jeg slå av tenningen henger nålen litt under 1000 rmp. Slå jeg på tenningen igjen og slår av går den ned.. Hvordan kan jeg justere nålen rett? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Er vel ikke stort annet å gjøre en å ta av nålen for så å sette den på plass på riktig sted. Bruk en viser tang eller ters for å ta den av med så du ikke ødelegger instrumentet. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 ifall jeg må kjøpe nytt..kommer timmerne fra motoren da eller er de lagret i instrumentet? Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 bårdp---skjønner det men trodde jeg gjort den.. Men tydeligvis ikke så da er spørsmålet hvordan vet man hva riktig sted er Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Sett +12VDC på turtelleren (driftspenning), da går akselen til null, så setter du inn viseren som da skal peke på null. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 ok bare sette på + på intrumentet? Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 at turtelleren blir stående der den stod når du slår av strømmen er heilt normalt. Og som du sier den faller da ned til 0 igjen når du slår på tenning for å starte. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Nå må du ikke ødelegge instrumentet. Helt riktig som Knurrbart sier og helt normalt. Årsaken er at stoppen er helt til venstre på nøkkel. Dermed brytes driftstrømmen til instrumentet mens dynamoen fremdeles leverer signalet. På bil stopper dynamoen før driftstrømmen brytes og dermed faller den til 0. Ingenting og bry seg om, men jeg pleier og slå på strømmen igjen etter stopp slik at den blir stående på 0, men helt sikkert unødvendig. Noe annet er det hvis den viser feil turtall under drift. Turtelleren har egen kode som skal legges inn i timedisplayet for tamd 31. Hvis butikken ikke har lagt inn riktig kode kan den vise feil turtall under drift . Hvis du mener den viser feil har jeg koden til de fleste Vp samt fremgangsmåte for og legge den inn. Ganske enkelt, men selv med riktig kode faller den altså ikke til 0 når den stoppes. Sitér dette innlegget Link to post
MR Swe Svart 15.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 åhhh da kansje det ukke er noe galt med den da det er det med at den ikke stopper på 0 som jeg mest reagert på..takk knurrbart og hegra :-) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Løfter denne igjen har litt problemer med å kalibrere mine tur tellere da jeg ikke har koden for mine motorer TAMD 71B. LCD display virker lys virker, ser at nåla får strøm da jeg setter på tenning, men nåla står bom på null. noen som har en kvikk fix eller en manual på hvordan dette kan fikses. Til info så har jeg de gamle analoge på fly bridge med 3000 omdr og nede med lcd 3600 omdr. Kan dette skyldes at jeg ikke får de nye til å virke. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Bårdp Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 (redigert) De aller nyeste har jo Can-bus tilkobling. De nest nyeste skal vel ha signal fra en pickup på motoren mens de gamle får signal fra W på dynamoen. Så de er nokk ikke kompatible for å si det slik. Redigert 9.April.2019 av Bårdp (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Bårdp skrev 1 time siden: De aller nyeste har jo Can-bus tilkobling. De nest nyeste skal vel ha signal fra en pickup på motoren mens de gamle får signal fra W på dynamoen. Så de er nokk ikke kompatible for å si det slik. Disse er den gamle typen som skal ha pickup fra motoren har vært koblet opp på en tamd 75 Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Dykker Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Det er to (eller var det bare en?) små trykkbrytere bak på turtelleren. Den ene er til å kalibrere med. Virker slik (som jeg nesten mener å huske fra i fjor) at man holder inne bryteren med en spiss gjenstand og skrur på tenninga og trykker et par ganger. Da vil den kalibreres opp, og ned med med en annen kombinasjon. Men husker ikke helt fremgangsmåten. Skal se om jeg finner bruksanvisningen som fulgte med turtelleren neste gang jeg er i båten. Riktig også som det sies at den stopper med nåla i tomgangsturtall når man skrur av tenningen. Vrir man på tenning igjen, så går den til null. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 (redigert) Dykker skrev 27 minutter siden: Det er to (eller var det bare en?) små trykkbrytere bak på turtelleren. Den ene er til å kalibrere med. Virker slik (som jeg nesten mener å huske fra i fjor) at man holder inne bryteren med en spiss gjenstand og skrur på tenninga og trykker et par ganger. Da vil den kalibreres opp, og ned med med en annen kombinasjon. Men husker ikke helt fremgangsmåten. Skal se om jeg finner bruksanvisningen som fulgte med turtelleren neste gang jeg er i båten. Riktig også som det sies at den stopper med nåla i tomgangsturtall når man skrur av tenningen. Vrir man på tenning igjen, så går den til null. Legger ved noen bilder til........ jeg har forsøkt å trykke inn en liten umbrako i det lille hullet som kan sees nede til venstre. Holder inne denne så teller den fra null og opp til 21 holder jeg den inne lenger så teller den nedover til null. Kommer ingen ting frem med code og alternative koder.. Redigert 9.April.2019 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
Windy 32 Svart 9.April.2019 Link til dette innlegget Svart 9.April.2019 Legger man en + fra stoppfunksjonen fra tenningeslåsen og til den ene stikken på turtelleren som ligger ved siden av de fire ,stopper turteller på 0.rpm når man stopper motoren. sånn har jeg det på mine kad32 motorer med samme turtellere. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 10.April.2019 Link til dette innlegget Svart 10.April.2019 (redigert) z Dårlige bilder, men det går kanskje og lese dem på pc. Redigert 10.April.2019 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kysta Svart 19.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2020 Mulig å scanne og legge den inn sammen med øvrige manualer på båtplassen?? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 (redigert) Kysta skrev On 19.5.2020 at 20.45: Mulig å scanne og legge den inn sammen med øvrige manualer på båtplassen?? Noe funket ikke tidligere når jeg skulle legge inn bilder, men nå ser det ut til at det funker. Om du kan bruke dette på din turteller vet jeg ikke, men du kan se på det. Den første tabellen er lik tabell nr. 2 så bare se bort fra den på italiensk . Skal legge det inn i dokumentarkivet også. Redigert 21.Mai.2020 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kysta Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Takk takk - Tenkte forsøke i dag, så får vi se :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Merk at det er to ulike fremgangsmåter på ny og tidligere brukt turteller. Sitér dette innlegget Link to post
Kysta Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Volvonummer 873 660 på min Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Kysta skrev 34 minutter siden: Volvonummer 873 660 på min Sier ikke meg så mye, men er det til eksempel en TAMD 41 går du inn i tabellen hvor det står Marin Diesel. Så går du ned hvor det står 31-43. Så går du bort til venstre og finner da at kode 8 skal brukes. Forutsetter at det er original dynamo og at turteller får signal fra W uttaket på dynamo. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Kysta Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Fremgangsmåten fungerte den og nå er det liv i turtelleren igjen??? Det vanlige problemet med LCD displayet og programmerte i blinde, men traff tydelig i nærheten etterhvert. Formålet med å finne ut om den fungerte er i boks? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2020 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.