Jump to content

VP VDO turteller, nålen ble montert i feil posisjon, mulig å justere?


MR Swe

Recommended Posts

Nå må du ikke ødelegge instrumentet. Helt riktig som Knurrbart sier og helt normalt. Årsaken er at stoppen er helt til venstre på nøkkel. Dermed brytes driftstrømmen til instrumentet mens dynamoen fremdeles leverer signalet. På bil stopper dynamoen før driftstrømmen brytes og dermed faller den til 0. Ingenting og bry seg om, men jeg pleier og slå på strømmen igjen etter stopp slik at den blir stående på 0, men helt sikkert unødvendig.                               Noe annet er det hvis den viser feil turtall under drift. Turtelleren har egen kode som skal legges inn i timedisplayet for tamd 31. Hvis butikken ikke har lagt inn riktig kode kan den vise feil turtall under drift . Hvis du mener den viser feil har jeg koden til de fleste Vp samt fremgangsmåte for og legge den inn. Ganske enkelt, men selv med riktig kode faller den altså ikke til 0 når den stoppes.

Link to post
  • 1 år senere...

Løfter  denne igjen har litt problemer med å kalibrere mine tur tellere da  jeg ikke har koden for mine motorer TAMD 71B.

LCD display virker lys virker, ser at nåla får strøm da jeg setter på tenning, men nåla står bom på null.

noen som har en kvikk fix eller en manual på hvordan dette kan fikses. Til info så har jeg de gamle analoge på fly bridge  med 3000 omdr og nede med lcd 3600 omdr. Kan dette skyldes at jeg ikke får de nye til å virke.
281070033_Tachometer3600.jpg.3384c42057055ab3dcd02924c2616308.jpg

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Bårdp skrev 1 time siden:

De aller nyeste har jo Can-bus tilkobling. De nest nyeste skal vel ha signal fra en pickup på motoren mens de gamle får signal fra W på dynamoen. Så de er nokk ikke kompatible for å si det slik.

Disse er den gamle typen som skal ha pickup fra motoren har vært koblet opp  på en tamd 75

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Det er to (eller var det bare en?) små trykkbrytere bak på turtelleren. Den ene er til å kalibrere med. Virker slik (som jeg nesten mener å huske fra i fjor) at man holder inne bryteren med en spiss gjenstand og skrur på tenninga og trykker et par ganger. Da vil den kalibreres opp, og ned med med en annen kombinasjon. Men husker ikke helt fremgangsmåten. Skal se om jeg finner bruksanvisningen som fulgte med turtelleren  neste gang jeg er i båten. 

Riktig også som det sies at den stopper med nåla i tomgangsturtall når man skrur av tenningen. Vrir man på tenning igjen, så går den til null.

VOLVO-873998.jpg

 

 

 

Link to post
Dykker skrev 27 minutter siden:

Det er to (eller var det bare en?) små trykkbrytere bak på turtelleren. Den ene er til å kalibrere med. Virker slik (som jeg nesten mener å huske fra i fjor) at man holder inne bryteren med en spiss gjenstand og skrur på tenninga og trykker et par ganger. Da vil den kalibreres opp, og ned med med en annen kombinasjon. Men husker ikke helt fremgangsmåten. Skal se om jeg finner bruksanvisningen som fulgte med turtelleren  neste gang jeg er i båten. 

Riktig også som det sies at den stopper med nåla i tomgangsturtall når man skrur av tenningen. Vrir man på tenning igjen, så går den til null.

VOLVO-873998.jpg

Legger ved noen bilder til........ jeg har forsøkt å trykke inn en liten umbrako i det lille hullet som kan sees nede til venstre. Holder inne denne så teller den fra null og opp til 21 holder jeg den inne lenger så teller den nedover til null. Kommer ingen ting frem med code og alternative koder..s-l1600.jpg.470bc5edde834eebde3aa45e8ceff8d9.jpg

1903334773_s-l1600(2).jpg.4922336f809ad54890a3c1658fde14b5.jpg

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 1 år senere...
Kysta skrev On 19.5.2020 at 20.45:

Mulig å scanne og legge den inn sammen med øvrige manualer på båtplassen??

Noe funket ikke tidligere når jeg skulle legge inn bilder, men nå ser det ut til at det funker. Om du kan bruke dette på din turteller vet jeg ikke, men du kan se på det. Den første tabellen er lik tabell nr. 2 så bare se bort fra den på italiensk . Skal legge det inn i dokumentarkivet også.

IMG_20200520_0001_NEW.jpg

IMG_20200520_0002_NEW.jpg

IMG_20200520_0003_NEW.jpg

IMG_20200520_0004_NEW.jpg

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Kysta skrev 34 minutter siden:

Volvonummer 873 660 på min

Sier ikke meg så mye, men er det til eksempel en TAMD 41 går du inn i tabellen hvor det står Marin Diesel. Så går du ned hvor det står 31-43. Så går du bort til venstre og finner da at kode 8 skal brukes. Forutsetter at det er original dynamo og at turteller får signal fra W uttaket på dynamo. Lykke til :smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...