nordan family 27 Startet 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 15.Mars.2018 Sitter å teller litt på knappene om systemet med C120, C70 og radar skal byttes. Hvis det ikke byttes bør jeg kanskje oppgradere kartene. Etter å ha lest tidligere tråder her opplever folk både trøbbel med software og kart, så operasjonene frister ikke veldig.... Noen har også gått tilbake til gamle SW versjoner da de ikke var fornøyd med at f.eks overlay ble borte. C120 har SW 4.30 og C70 har SW 4.29, og jeg har aldri oppgradert dem. Kartene er på drøye 500 MB brikker, og er Navionics Gold XL (fritt etter hukommelsen, mulig de het xl9). Jeg er ikke veldig datateknisk, og har aldri koblet plotterene til nett. Dersom jeg skal oppgradere kart, har jeg skjønt at jeg MÅ ha siste SW for at plotterene i det hele tatt skal lese nye kart som kommer på 2 GB brikker. I dag står det en kartbrikke i hver plotter. Er det risikosport å drive med oppgradering av SW og kart på disse plotterene nå? Hvordan gjør man slik oppgradering? Noen med erfaring med de siste SW versjonene - er overlay tilbake igjen? Takler plotterene 2 GB brikkene etter oppgraderingene? Sitér dette innlegget Link to post
Frehau Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 Hadde ingen problemer med oppgradering av min C80 ihvertfall. Eneste som kan være problematisk er å få tak i lite nok sd kort for å laste inn ny SW? Men jeg har et, hvis du skulle trenge. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
alfaalfa Svart 15.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2018 C120 her med 5.6 sw. Null problem. Nye kart på CF må kun ta bort noen filer etter oppgradering, så beholder man hastighet. Beskrivelsen er enkel og lett å følge mhp hva filens extension er som skal bort. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Har sett igjennom oppgraderingsoversikten til Ray, og jeg forstår det slik at jeg mister radar-overlay dersom jeg oppgraderer. Ser ut som 4.30 er siste versjonen med det. Noen som vet om 2gb brikkene med kart er mulig å bruke på den versjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Du MÅ forøvrig oppdatere Firmware på plotteren før du oppgraderer til nye kart med så gammel firmware du har. Jeg kjøpte/oppgraderte til nye kart og disse virket rett og slett ikke før ny FW var inne. Jeg syntes forøvrig de plotterne duger godt den dag i dag med siste FW og oppgraderte kart. De er ikke lynraske men jeg syntes de hevder seg meget god sammenlignet med "eskenye" ES serie plottere som jeg har i dag... Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
Mix Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 nordan family 27 skrev for 1 time siden: Har sett igjennom oppgraderingsoversikten til Ray, og jeg forstår det slik at jeg mister radar-overlay dersom jeg oppgraderer. Ser ut som 4.30 er siste versjonen med det. Stemmer dette da ? Etter som jeg husker tok man vekk radaroverlay support hvis man ikke hadde heading data, noe som er naturlig da overlay er temmelig ubrukelig uten heading data. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Med gammel SW kunne man kjøre radaroverlay bare med gps som heading. Etter en oppdatering, mulig at dette var etter v. 4.30, var det nødvendig med heading fra kompass eller tilsvarend for å benytte radaroverlay. Jeg har beholdt gammel SW på C120 og dermed mulighet til å kjøre radaroverlay. Og så har jeg slutter å bruke penger på oppdatering av kartene i plotteren. Bruker heller app på ipad og får bedre kart til en brøkdel av prisen. Men plotteren brukes fremdeles til ekkolodd, radar og kart-backup. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Jonette Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Frehau skrev On 15.3.2018 at 21.37: Hadde ingen problemer med oppgradering av min C80 ihvertfall. Tips mottas, jeg knoter som f... med min C80. Har lastet ned både v4.30 og v5.16, men plotteren leser ingen av dem. Har prøvd med både 128MB og 2GB brikke. Jeg gjør dette: - kopierer filene AUTORUN.DOB og C_App_Prod516.pkg til root på brikken - setter i brikken og booter opp. i følge support sidene til Raymarine skal installasjonen starte automatisk. min plotter bare starter som vanlig og viser basiskartet. Finner ingen måte å starte installasjonen... Sitér dette innlegget /MS Link to post
Mix Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Formater brikka til Fat32 filsystem og prøv igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 14.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2018 Godt forslag, men virker fortsatt ikke. FAT16 og FAT32 er prøvd ut. Jeg har mac - skal få lånt meg en windows pc og se om det gjør en forskjell... Sitér dette innlegget /MS Link to post
Mix Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Fant sw filene på pc'en, sikkert fra v5.16 ble released. Nederste er FEL versjon. Filene ser slik ut: Redigert 15.Juni.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 (redigert) Takk for hjelp Mix. Filene jeg lastet ned ser litt anderledes ut. Øverste filer er v5.16, nederste er v4.30. Jeg prøver å få tak i ett annet CF kort for å prøve igjen. Redigert 15.Juni.2018 av Jonette (see edit history) Sitér dette innlegget /MS Link to post
Mix Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 Hvis du er interessert kan du sende meg email adressen din på IM (Intern Melding) Ikke legg den ut på Åpent Forum, den blir bare misbrukt. Så kan jeg sende deg filene i en zippa fil. Dette er filer jeg vet virker, for alt jeg vet kan filene på Ray serveren være korrupt av en eller annen grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Jonette Svart 15.Juni.2018 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2018 IM sendt Sitér dette innlegget /MS Link to post
Jonette Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Har endelig fått testet med filene jeg fikk av Mix, men får samme resultat... Plotteren starter opp uten å lese installasjonsfilene fra CF brikken. Mulig jeg må lete etter andre feilkilder, kan jeg ha for gammel "bootcode"? Sitér dette innlegget /MS Link to post
Mix Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Det er kanskje like greit å bite i det sure eplet, ta med plotteren inn til en forhandler og la dem oppgradere den for deg. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 6.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Juli.2018 Fant noen gamle notater i båten. Ser jeg brukte en 128MB Sandisk CF brikke og formaterte den ifra command prompt format f: /FS:FAT Sitér dette innlegget Link to post
Bigg Svart 5.September.2020 Link til dette innlegget Svart 5.September.2020 Hei, sliter med å oppgradere softwaren på min Raymarine C120 Classic med SW 4.25. Jeg har prøvd med 2 CF brikker, en på 8 MB og den andre på 256 MB. Vil ikke starte opp oppdaterings menyen. Nye SW jeg prøver og innstalere er 5.16. Forslag, noen som har brikke som de vet fungerer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.