Jump to content

Oppgradere SW og kart på Raymarine C120 og C70?

nordan family 27

Recommended Posts

Sitter å teller litt på knappene om systemet med C120, C70 og radar skal byttes. Hvis det ikke byttes bør jeg kanskje oppgradere kartene.

Etter å ha lest tidligere tråder her opplever folk både trøbbel med software og kart, så operasjonene frister ikke veldig.... Noen har også gått tilbake til gamle SW versjoner da de ikke var fornøyd med at f.eks overlay ble borte. 

C120 har SW 4.30 og C70 har SW 4.29, og jeg har aldri oppgradert dem. Kartene er på drøye 500 MB brikker, og er Navionics Gold XL (fritt etter hukommelsen, mulig de het xl9). 

Jeg er ikke veldig datateknisk, og har aldri koblet plotterene til nett. Dersom jeg skal oppgradere kart, har jeg skjønt at jeg MÅ ha siste SW for at plotterene i det hele tatt skal lese nye kart som kommer på 2 GB brikker. I dag står det en kartbrikke i hver plotter. 

Er det risikosport å drive med oppgradering av SW og kart på disse plotterene nå? Hvordan gjør man slik oppgradering?  Noen med erfaring med de siste SW versjonene - er overlay tilbake igjen? Takler plotterene 2 GB brikkene etter oppgraderingene?

Har sett igjennom oppgraderingsoversikten til Ray, og jeg forstår det slik at jeg mister radar-overlay dersom jeg oppgraderer. Ser ut som 4.30 er siste versjonen med det. 

Noen som vet om 2gb brikkene med kart er mulig å bruke på den versjonen?

Du MÅ forøvrig oppdatere Firmware på plotteren  før du oppgraderer til nye kart med så gammel firmware du har. Jeg kjøpte/oppgraderte til nye kart og disse virket rett og slett ikke før ny FW var inne. 

Jeg syntes forøvrig de plotterne duger godt den dag i dag med siste FW og oppgraderte kart. De er ikke lynraske men jeg syntes de hevder seg meget god sammenlignet med "eskenye" ES serie plottere som jeg har i dag...

Høne, øl og hornmusikk!

nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Har sett igjennom oppgraderingsoversikten til Ray, og jeg forstår det slik at jeg mister radar-overlay dersom jeg oppgraderer. Ser ut som 4.30 er siste versjonen med det.

Stemmer dette da ?

Etter som jeg husker tok man vekk radaroverlay support hvis man ikke hadde heading data, noe som er naturlig da overlay er temmelig ubrukelig uten heading data.

Med gammel SW kunne man kjøre radaroverlay bare med gps som heading. Etter en oppdatering, mulig at dette var etter v. 4.30, var det nødvendig med heading fra kompass eller tilsvarend for å benytte radaroverlay. 

Jeg har beholdt gammel SW på C120 og dermed mulighet til å kjøre radaroverlay. Og så har jeg slutter å bruke penger på oppdatering av kartene i plotteren. Bruker heller app på ipad og får bedre kart til en brøkdel av prisen. Men plotteren brukes fremdeles til ekkolodd, radar og kart-backup. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 2 måneder senere...
Frehau skrev On 15.3.2018 at 21.37:

Hadde ingen problemer med oppgradering av min C80 ihvertfall.

Tips mottas, jeg knoter som f... med min C80. Har lastet ned både v4.30 og v5.16, men plotteren leser ingen av dem. Har prøvd med både 128MB og 2GB brikke. Jeg gjør dette:

- kopierer filene AUTORUN.DOB og C_App_Prod516.pkg til root på brikken

- setter i brikken og booter opp. 

i følge support sidene til Raymarine skal installasjonen starte automatisk.

min plotter bare starter som vanlig og viser basiskartet. Finner ingen måte å starte installasjonen...:headbang:

/MS

Hvis du er interessert kan du sende meg email adressen din på IM (Intern Melding)

Ikke legg den ut på Åpent Forum, den blir bare misbrukt.

Så kan jeg sende deg filene i en zippa fil. Dette er filer jeg vet virker, for alt jeg vet kan filene på Ray serveren være korrupt av en eller annen grunn.

• 3 uker senere...

Har endelig fått testet med filene jeg fikk av Mix, men får samme resultat... Plotteren starter opp uten å lese installasjonsfilene fra CF brikken. Mulig jeg må lete etter andre feilkilder, kan jeg ha for gammel "bootcode"?

IMG_1902.jpg.d10c6405dde011b7ce65737d7a4a9f4b.jpg

/MS

• 2 år senere...

Hei,

sliter med å oppgradere softwaren på min Raymarine C120 Classic med SW 4.25.

Jeg har prøvd med 2 CF brikker, en på 8 MB og den andre på 256 MB.

Vil ikke starte opp oppdaterings menyen. Nye SW jeg prøver og innstalere er 5.16.

Forslag, noen som har brikke som de vet fungerer?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...