Bårdp Startet 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 16.Mars.2018 Sitter å vurdere å kjøpe meg nytt kompass da det jeg i dag har til autopiloten en Raymarin S2G fungerer svært dårlig. Kom over dette: https://www.pronav.no/nettbutikk/comnav/tilbehor/cn-vector-g1-gnss-satellite-compass-w15m-cable-nmea0183/ Noe som kjenner til dette eller har synspunkter på det? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Autopiloten har vel ikke så mye nytte av selve sattelittkompasset, men det har integrert sensor som gir deg Rate-Of-Turn, og det burde gjøre autopiloten bedre (tror jeg). Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Tror nå autopiloten kan ha god nytte av en korrekt kurs som kommer 10 ganger i sekundet på NMEA 183. De øvrige dataene er den ikke i stand til å lese. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Du har rett. Det støtter ikke dette over NMEA 0183, kun innebygget sensor og muligens over Seatalk. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Sitat Du har rett. Det støtter ikke dette over NMEA 0183, kun innebygget sensor og muligens over Seatalk. ???? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Den er for liten. Baseline blir for kort. Legg på noen båtlapper og gå for en Furuno. Da får du også pitch og roll ut på seriekabel. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Dere snakker ett språk jeg ikke forstår. Jeg har også problemer med magnetkompass og stålbåt. Deviasjonen endrer seg hele tiden, og har tenkt på satelikompass. Hva må jeg isåfall ha? Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Verkar onödigt dyrt. Jag har denna fungerar utmärkt. GPS kompass Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 10 000,- billigere, det språket forstår jeg...... Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Ja halve prisen og 1/4 av nøyaktigheten. Vector G1 har kursnøyaktighet på 0,5° mens VECTOR COMPACT har 2°. Etter det jeg kan se har Vector G1 samme nøyaktighet som Simrad HS80 og den koster 10.000,- mer. Noe mer en kurs har jeg ikke bruk for så hva mer som sendes er egentlig uintresant. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 BØstrøm skrev 52 minutter siden: Hva må jeg isåfall ha? Det må du nesten definere selv. Alle sammen fungerer bedre enn et magnetkompass. Og den peker rett mot nord selv om du har båten full av magneter. Også er det sånn at jo lenger baseline (avstand mellom mottakerene) du har, jo mer nøyaktig er det. Anschutz sitt proffsystem har 1 m. Surveysystemer gjerne det dobbelte. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Nøyaktighet innenfor 2grader er jo helt ok, hvis ikke det «vingler». Tilogmed Kartplotteren går det an å styre etter, med en frekvens på 10(oppdaterer seg 10 ganger i sekundet).Dumt at ikke gps kan kalibrere magnetkompasset, eller kan den? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Ta en titt på Simrad HS 70........tror den ligger i pris mellom disse Vectorer.... tror 2° er helt OK for en liten båt til autopilot.......båten kastes jo enda hit o dit i bølgene men for MARPA eller Overlayfunksjoner.......så blir vel disse bedre jo mer ‘accurate’ kompassen er litt synsing fra min side ... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bårdp Svart 16.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Simrad HS70 med NMEA kabel kommer jo på Kr 27.000,- og har langt dårligere data en Vector G1 til under kr 20.000,-. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 E den så dyr nå.......jeg køpte min i USA for 3-4 år siden, sterk NOK o svak USD....jeg gav ca 10-12’ NOK da.....var vel veldig heldig Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
VirtualMe Svart 16.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2018 Jeg har Simrad HS80, som ser ut til å være samme kompass med annen merking. Det er koblet til en S3G autopilot med nmea0183 (10Hz). Fungerer veldig mye bedre enn fluxgate. Spesielt på nord/sør kurser. Påvirkes heller ikke av skiftenøkler, iPads, invertere etc ;-) Betalte vel rundt 20' for det for 3 år siden. En god investering. Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 18.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2018 Jeg har også montert et Simrad HS80A GPS kompass. Koblet det til eksisterende S3G autopilot på NMEA 0183 med 10Hz oppdatering. Koblet vekk fluxgate kompasset og mener også jeg fjernet ratekompasset inne i S3G enheten da dette skaper problemer om du har båte rate compass og HDT innn på NMEA porten. Resultatet ble uten tvil velykket. Mye bedre en fluxgate kompasset. Var lei av at fluxgate kompasset viste feile kurser og varierte mye. Nå er alt helt riktig uansett kurs. Demonterte gamle GPS antennen og monterte HS80A på samme posisjon. Tror nok at et mindre og rimeligere GPS kompass også vil gjøre nytten. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Da er ComNav Vector G1 bestilt så får jeg håpe den virker tilfreds stillende. Blir spennende å se hvordan båten styrer med litt fart med den. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Kjøpte ghp 10 fra Garmin for ett år siden. Sliter med deviasjon ombord, da dette er stålbåt. Garmin skal visstnok ha en løsning på trappebe iflg representant på båtmessa. Driver med dette nå, via Mjøsservice, hvor jeg kjøpte autopiloten. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2018 Tror du blir fornøyd Bårdp, min styrer betydlig bedre med GPSkompassen enn den gamle, fluxgaten, og man slippper 90gr da man passerer kabler på grunnt farvann........i tillegg riktig bra ARPA og overlay nå rører vi med litt ulik fart...skal bli spennende å høre da du fått testet den..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mulligan Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 For å tenke litt rundt saken. Hvem blir den første til å integrere dette i båten? Ei lita antenne, flushmount a la fly, i sargen på hver side og resten under dekk. Samt et lite display i cockpit. Må være ideellt ved regattaseiling. Styre og trimme til layline. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 12.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Da er ComNav Vector G1 montert og prøvekjørt. Kjempefornøyd båten styrer nå som en drøm på autopiloten fra 4-40 Kn. Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 12.April.2018 Link til dette innlegget Svart 12.April.2018 Velkommen i "klubben" :) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 18.April.2018 Link til dette innlegget Svart 18.April.2018 Alle kompassene som har vært diskutert her er utviklet og produsert av Hemisphere GNSS. Jeg har Simrad HS60 som fungerer bedre med min Simrad AP24 autopilot enn både Simrad RC42 og Maretron SSC200. Comnav Vector G1 ser ut til å være samme modell som Simrad HS80A (Hemisphere Vector V103). Sitér dette innlegget Link to post
belsby Svart 22.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mai.2018 Bårdp skrev On 12.4.2018 at 19.47: Da er ComNav Vector G1 montert og prøvekjørt. Kjempefornøyd båten styrer nå som en drøm på autopiloten fra 4-40 Kn. Hei Hvilken autopilot har du? Garmin støtter vel ikke 3-parts Gps kompass, ennå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.