Jump to content

ComNav Vector G1 satelittkompass, erfaringer?

Bårdp

Recommended Posts

BØstrøm skrev 52 minutter siden:

Hva må jeg isåfall ha?

Det må du nesten definere selv.

Alle sammen fungerer bedre enn et magnetkompass. Og den peker rett mot nord selv om du har båten full av magneter.

Også er det sånn at jo lenger baseline (avstand mellom mottakerene) du har, jo mer nøyaktig er det.

Anschutz sitt proffsystem har 1 m.  Surveysystemer gjerne det dobbelte.

Ta en titt på Simrad HS 70........tror den ligger i pris mellom disse Vectorer....

tror 2° er helt OK for en liten båt til autopilot.......båten kastes jo enda hit o dit i bølgene

men for MARPA  eller Overlayfunksjoner.......så blir vel disse bedre jo mer ‘accurate’ kompassen er

litt synsing fra min side ...:smiley:

S/Y Gunga Din

Jeg har Simrad HS80, som ser ut til å være samme kompass med annen merking. Det er koblet til en S3G autopilot med nmea0183 (10Hz). Fungerer veldig mye bedre enn fluxgate. Spesielt på nord/sør kurser. Påvirkes heller ikke av skiftenøkler, iPads, invertere etc ;-)

Betalte vel rundt 20' for det for 3 år siden. En god investering.

Jeg har også montert et Simrad HS80A GPS kompass. Koblet det til eksisterende S3G autopilot på NMEA 0183 med 10Hz oppdatering. Koblet vekk fluxgate kompasset og mener også jeg fjernet ratekompasset inne i S3G enheten da dette skaper problemer om du har båte rate compass og HDT innn på NMEA porten. Resultatet ble uten tvil velykket. Mye bedre en fluxgate kompasset. Var lei av at fluxgate kompasset viste feile kurser og varierte mye. Nå er alt helt riktig uansett kurs. Demonterte gamle GPS antennen og monterte HS80A på samme posisjon. Tror nok at et mindre og rimeligere GPS kompass også vil gjøre nytten.

• 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...