Knallipadden
Man blir som sagt ikke en god fører teknisk av å ta båtførerprøven, men man skal kunne mer enn å føre en båt også. Selv hadde jeg vokst opp i båt og lærte mye nytt når jeg i voksne alder tok båtfører bevis. Mye på sjøen er sunn fornuft, men jeg kunne for ekempel ikke nok om ledens hovedretning, fartsgrenser i forhold til land, badeplasser, i forhold til vikeplikt ovenfor seilbåter, ulike kartsymboler, hvike sektor som er trygg å seile i i forhold til fyr. Hvordan jeg skal identifisere fyr i forhold til navigering, kardinal merker, varder og båker, mm. Hvis dere leser teorien til båtfører prøven er det mye nyttig (og unyttig) info man får med. Jeg føler selv jeg har blitt en tryggere båtfører etter å ha tatt båtfører beviset selv om jeg har klart meg helt fint og ikke har gjort noen store brølere før jeg tok det. Jeg tok alltid hensyn til andre båter, spesielt store. Jeg mener at i eller rundt store byer med mye båttrafikk er der ekstra viktig å vite hva man skal gjøre i ulike situasjoner. Andre steder i landet med lite trafikk fungerer det greit å bare være kjent. Man lærer mye av å være på sjøen også, men man lærer ikke alt uten å systematisk gå gjennom det. Da er et kurs fint.