Jump to content

Edit History

Lazyjack

Lazyjack

14 hours ago, Lars H. said:

Statistikken for grunnstøting ledes av de med pinnebåt.

Det er nok flere grunner til at seilbåter opptrer oftere i forsikringsselskapene grunnstøtingsstatistikker.

En kortkjølet moderne seilbåt får nesten alltid omfattende skader ved grunnstøtinger over 2-3 knop.

En motorbåt hvor kjølen er det dypeste punktet får ofte ingen eller kun mindre skader ved grunnstøtinger og skaden repareres utenom forsikringen.

Det skal også legges til at det i mange tilfeller er mer krevende å seile enn å gå for motor. Man skal håndtere seil samtidig som man skal navigere og i områder med mye trafikk så kan det bli litt stressende og man går kanskje for nær en stake, for nær land eller lignende. Det er selvsagt ingen unnskyldning for dette skal en seiler kunne men kan kanskje forklare hvorfor det er mer krevende å seile enn å sitte i et sete med kartolotteren rett foran seg.

 

 

Lazyjack

Lazyjack

14 hours ago, Lars H. said:

Statistikken for grunnstøting ledes av de med pinnebåt.

Det er nok flere grunner til at seilbåter opptrer oftere i forsikringsselskapene grunnstøtingsstatistikker.

En kortkjølet moderne seilbåt får nesten alltid omfattende skader ved grunnstøtinger over 2-3 knop.

En motorbåt hvor kjølen er det dypeste punktet får ofte ingen eller kun mindre skader ved grunnstøtinger og skaden repareres utenom forsikringen.

Det skal også legges til at det i mange tilfeller er mer krevende å seile enn å gå for motor. Man skal håndtere seil samtidig som man skal navigere og i områder med mye trafikk så kan det bli litt stressende og man går kanskje på feil side av en stake, for nær land eller lignende. Det er selvsagt ingen unnskyldning for dette skal en seiler kunne men kan kanskje forklare hvorfor det er mer krevende å seile enn å sitte i et sete med kartolotteren rett foran seg.

 

 



×
×
  • Create New...