Jump to content

Edit History

Lazyjack

Lazyjack

17 hours ago, pacuare said:

Seilere har i tillegg til vanlige sjøveisregler (som er de samme som under seilskutetiden) kappseilingsregler. Der begynner det å bli mye morro for regelnerder. Legg på apendixet for matchracing som blandt annet brukes i America's cup. Og alle bøkene om tolkningen av regler og apendixet. Har noen tusen timer med lesing, diskusjoner, seminar, videoer etc på de reglene. Sjøveisreglene blir plutselig veldig enkle der  hovedregelen er å unngå sammenstøt. Mens i matchracing er det om å gjøre å påføre det andre laget en straff, dermed er tolkningene veldig smale.

Joda mye lesestoff i kappseilingsregler men i motsetning til sjøveisreglene trenger man ikke kunne disse om man ikke deltar i i kappseiling selv. Derimot er det jo en selvfølge, selv om enkelte her hevder noe annet, at alle båtførere kjenner alle sjøveisreglene, også de som gjelder seilbåter i mellom.

Lazyjack

Lazyjack

17 hours ago, pacuare said:

De erfarne uten båtførerprøven vil alltid være bedre skippere enn ferske med båtførerprøven. Teori er kjekk for førstegangsbåtførere, men lite nytting for de med mye erfaring. Jeg ser ikke nytten for de født før 1980 skal trenge båtførerprøven.

Har faktisk påtførerprøven selv. Vant ett veddemål på om jeg klarte å bestå båtførerprøven uten å lese, altså ta eksamen uten noen som helst forarbeider. Uten veddemålet hadde jeg aldri hatt båtførerprøven. Om jeg lærte noe av å ta påtførerprøven; overhodet ikke.

Seilere har i tillegg til vanlige sjøveisregler (som er de samme som under seilskutetiden) kappseilingsregler. Der begynner det å bli mye morro for regelnerder. Legg på apendixet for matchracing som blandt annet brukes i America's cup. Og alle bøkene om tolkningen av regler og apendixet. Har noen tusen timer med lesing, diskusjoner, seminar, videoer etc på de reglene. Sjøveisreglene blir plutselig veldig enkle der  hovedregelen er å unngå sammenstøt. Mens i matchracing er det om å gjøre å påføre det andre laget en straff, dermed er tolkningene veldig smale.

Det er fornuftig at de som ferdes på sjøen har de grunnleggende ferdighetene som ligger i båtførerprøven. Men det er bare starten. Kunnskapsnivået bør være en del høyere. Ut fra observasjoner på fjorden har de fleste gode ferdigheter. Unntakene er noen få, er ikke overrasket hvis de har båtførerprøven.

Joda mye lesestoff i kappseilingsreglene men i motsetning til sjøveisreglene trenger man ikke kunne disse om man ikke deltar i i kappseiling selv. Derimot er det jo en selvfølge, selv om enkelte her hevder noe annet, at alle båtførere kjenner alle sjøveisreglene, også de som gjelder seilbåter i mellom.

• Create New...