Jump to content

Solcellekoffert, erfaringer?

HR-M

Recommended Posts

Hei!

Vi er to stk som planlegger langtur neste sommer og ser på mulighetene for strømforsyning. Solcelle og vindmølle først og fremst.

Fått anbefalt fast montering av solcelle samt en solcellekoffert som kan forflyttes rundt etter behov? Noen som har erfaring med dette og kan komme med noen konkrete anbefalinger?

Takk som vanlig til alle engasjerte båtfolk der ute som bidrar med masse kunnskap!!

mvh

Jeg har et solcellepanel som jeg flytter rundt etter sola. Det ser helt idiotisk ut.. men om jeg følger nøye med dekker jeg strømbehovet i min 44 fots bobåt på sommeren. 

Skal ikke mye til før mitt 100 w panel, som er kapabel til å levere 6A, faller ned mot 3 til 4 A. 

Da velger jeg å snu det relativt ofte. 

Endelig ble det Bobåt

Et flyttbar panel må jo være det beste mener jeg også. Har et gammelt fleksibelt panel, fastmontert av tidligere eier, men det har ofte skygge på et eller flere av cellene. Skal kjøpe et 100 watt fleksibelt som er tynt som flatbrød og lett å stable bort, samtidig som det er enkelt å flytte rundt der sola skinner uten  skygge fra rigg eller annet.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Man kan vel fastmontere et flyttbar også? Bare snakk om hvilken måte man fester og kobler opp panelet på. På hytta har jeg kontakter forskjellige steder, som tillater flytting av panel avhengig av forholdene. Samme har jeg tenkt å gjøre på båten. Ja takk begge deler, sa Ole Brum.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...