Jump to content

Hvilken overflatebehandling for mahognyinteriør?

Ttor

Recommended Posts

Skal i gang med lakking av litt interiør i båten. Dette er mahogny som er falmet av solen gjennom årene. Det som skal lakkes er gått over med lakkfjerner, og pusset til treverket har fått farge igjen. Finnes det lakk med så godt UV filter at falming kan forhindres? Eller vil dette skje med mahogny uansett? Jeg vet ikke om original lakk hadde noen form for UV beskyttelse i det hele tatt. Jeg er også usikker på om jeg skal bruke noe beis før lakking. Vet det er vanlig utvendig, med vet ikke om det har vært brukt inne i min båt. Noen som har anbefaling på god interiørlakk med UV beskyttelse til formålet? Må være silkematt med god flyt for å unngå penselmerker. Kommer også til å bruke gardin og vindustrekk for å redusere falming. 

Her er bilde etter lakkfjerning. Måtte også slipe for å få fargen tilbake. 

IMG_20180314_122127248.jpg.55fc753fc12218755a07e3045ba46f01.jpg

Vil gjerne bruke Epifanes silkematt interiørlakk, men den ser ut til å bare egne seg til siste strøk. Da blir det nok et par strøk med blank lakk først. Epifanes blank teaklakk har også UV filter. Var ikke mye å finne om temaet lakking av mahogny. Vil ikke bruke tokomponent av noe slag, da den ikke kan fjernes senere med lakkfjerner. 

Det stemmer Ttor, avslutt med 1 strøk silkemat. Det blir ikke bra med flere strøk. De IJssel har lignende 1-komponent systemer, Yachtlakk høyglans og Yachtlakk halvblank. Men synes selv at det er lettere å gå med en gang for Cabin Varnish, selv om den er to-komponent. 

Ttor skrev 1 time siden:

Vil gjerne bruke Epifanes silkematt interiørlakk, men den ser ut til å bare egne seg til siste strøk. Da blir det nok et par strøk med blank lakk først. Epifanes blank teaklakk har også UV filter. Var ikke mye å finne om temaet lakking av mahogny. Vil ikke bruke tokomponent av noe slag, da den ikke kan fjernes senere med lakkfjerner. 

Denne tokomponent lakken kan nok fjernast med lakkfjernar, men eg er litt usikker på om underlaget tåler det. 

Kommer nok til å lakke diverse annet etterhvert. Det som ikke er falmet får bare et par strøk ny lakk. Da er det nok best å holde meg til enkomponent. Ikke helt sikker på hvordan den ferske beisen vil reagere med tokomponent heller. 

Nei, mykje enklare med einkomponent. Vill klart brukt det sjølv på ein litt eldre båt. Berre det at blandinga må brukast opp med det samme tel mykje. Det ein løyver må kastast. Og so har me det med strenge krav til temperatur. (Det får då våge seg at tokomponent er kvalitetsmessig overlegen.)

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Jeg er enig i at enkomponent er mye enklere og absolutt bra nok. Desverre falmer mahogny, selv med UV-filter. På overbygget til Tora beiser jeg før jeg lakkere, men ikke hvert år. Noen tilsetter beis i lakken for enkelthets skyld, men da blir det mer som brunmaling. Det får ikke samme gløden.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Da har jeg kommet i gang. 100% bart treverk før overflatebehandling. Herdins lakkbeis 702 mahogny på ført med fille. Om mer farge ønskes, kan den påføres med kost. Så har jeg brukt Epifanes klarlakk med UV filter. Planlegger enda et lag med denne lakken, deretter silkematt interiørlakk som toppstrøk. Referansefarge ufalmet mahogny bak lakkboksene. 

IMG_20180323_110545540.jpg.acdc2dc8cf4705b5a2852253f0111fb1.jpgIMG_20180323_110503838.jpg.8444792c47bf23ab26ece5077bb754e9.jpg

• 3 uker senere...

Det der ser jo veldig bra ut . .

Jeg bruker også Epifanes blank for å bygge opp og gir et siste strøk med silkematt når jeg lager interiørdetaljer i teak eller mahogny. For å få en helt jevn overflate bruker jeg mange lag med blank og sliper mellom strøkene til lakken bygger helt over strukturen i treverket. Epifanes blank er veldig bra til å bygge opp tykke lag, men den tørker/herder litt langsomt og det er viktig at lakken er helt tørr før en sliper. Derfor bør en heller ikke legge på for tykke strøk.

Så det tar litt tid, men det er jo mye annet en kan drive med, så det er ikke nødvendig å sitte og se på at malingen tørker. . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...