Gabi Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August På mine Ritar 200Ah lithium kan jeg bruke batteriene ned til -20grader men bare lade fra 0 grader. Dvs da tenker jeg at også kan lagre de ned til -20. De står derfor i båten over vinteren. Victron ladere jeg har på setter selv en grense på +5 grader, denne går an å klikke av. Jeg har også en Victron tempgiver på batteriet som batterilader og solcellelader er tilkoplet og denne styrer ladningen avhengig av en viss logikk så det må være varmere enn en viss varmegrad over så og så lang tid før den slipper på lading. Sitér dette innlegget Link to post
Johannes.Omvik Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August Tusen takk for info. Det betyr bare at jeg ikke bør bestemme meg ennå, men se om de finnes litium batterier som tåler lagring ned til 30 grader. Et alternativ er å lage ett hus/hule til oteren som bor under hytta slik at den holder batteriet varmt. :o) Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 29.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.August Mine Farco 100Ah/12V: Temperatur område utladning: -15°C til +50°C Temperatur område ladning: 0,5C (50A) fra 0°C til +45°C Temperatur område ladning: 0,2C (20A) fra -15°C til 0°C Temperatur område lagring: -40°C til +65°C Dette selger ikke Farco lenger og man kan derfor ikke se dette lenger på deres sider, men WayBackMachine er gull for å få opp gamle sider: https://web.archive.org/web/20230605101032/https://www.farco.no/batterier/litium-forbruksbatterier/farcopower-litiumbatteri-freeze-128/100ah Farco selger forøvrig 50Ah/48V med samme verdier: https://www.farco.no/batterier/litium-drop-in/farcopower-litiumbatteri-48v/50ah-bt Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart 29.August Link til dette innlegget Svart 29.August (redigert) Min konklusjon, etter å ha lest endel om dette, er at lithiumbatterier har det best om vinteren med ca. 50%. Og det kommer jeg til å fortsette med. Blybatteriene lader jeg maksimalt og lar alle batterier stå i båten uten landstrømtilkobling. Når våren kommer igjen lader jeg jeg blybatteriene igjen med det lille de vil ha, lithiumbatteriet (har bare ett) til 100% og kobler dem deretter sammen. Dette "ekteskapet" trives batteriene mine godt med. Eivind Redigert 29.August av eivindch skrivefeil (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 30.August Link til dette innlegget Svart 30.August offpist skrev On 18.3.2018 at 15.49: Mitt inntrykk og erfaring fra lithium bruk over mange år er også at 14,2V er temmelig nært 100%. Gammel tråd, men likevel aktuelt i 2025 Det står i denne tråden at victron hevder 14,2V kun gir 90% SOC, det må være en eller annen misforståelse. Enig med deg i konklusjonen om SOC, og det har jeg testet, 14,2V gir tett på 100% på mine batterier. Det mangler ikke mange Ah selv om 14,6V er det produsenten av mine batterier sier skal brukes ved kapasitetstesting. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.