Jump to content

Installasjon av dieselvarmer i motorrom på bensinbåt


Kompass83

Recommended Posts

Kompass83 skrev for 5 timer siden:

Hei

 

Har tidligere søkt etter løsning for å installere dieselvarmer i motorrom på bensinbåt. Det går fint hvis man har lufttett kasse. Sist jeg var inne og lette fant jeg ingenting, så jeg tenkte bare å legge ut noen bilder av åssen jeg har gjort det.

 

 

Hvor har du det fra? At det går fint (er godkjent) om man monterer varmeren i en lufttett kasse, som plasseres i motorrommet (eller tankrommet)? Og vet du om denne kassen er gasstett?

 

En slik varmer kan bli temmelig varm; Temperaturen ut fra varmeren er 80-120 grader, og fra eksosen mye høyere. Nok til å antenne bensindamp

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post

Har nå holt på en del med EX installasjoner og kan ikke på noen måte se at den kassen vil gjøre noen som helst forskjell i så måte. Et motorrom med en bensinmotor i vil vel være klassifisert som EX sone 2.  Et sted hvor det en sjelden gang kan være brennbar atmosfære. Og da stilles det nokk halt andre krav til installasjon en det en kan oppnå med en slik kasse med mindre en trykksetter den med luft eller nitrogen fra ett område utenfor EX sonen. Da kalles det for en EXP installasjon men det vil ven ikke være mulig her.

Link to post

Etter at utluftingsviften i motorrommet har kjørt sin tid er ikke rommet å anse som EX sone. Da kan motor startes og så lenge den går drar den ut så mye luft av motorrommet at en brennbar atmosføre ikke kan oppstå der. Men når motoren ikke går kan en liten bensin lekkasje skape en brennbar atmosfære i motorrommet. Derav skal en ikke ha ting i motorrommet som kan antenne en slik atmosfære når motoren ikke går.

Link to post
Bårdp skrev 14 minutter siden:

 Derav skal en ikke ha ting i motorrommet som kan antenne en slik atmosfære når motoren ikke går.

Ja jeg ser den, men hva med f.eks automatisk lensepumpe? Nå har jeg dieselmotor så jeg har ikke tenkt mye på dette i min båt, men jeg stusser litt på at det er veldig mye fokus på eksplosjonsfare for enkelte installasjoner, mens det tilsynelatende ikke er det på andre igjen. Og hva med alle de elektriske koblingene som kan finnes i motorrommet, er de eksplosjonssikre?

Link to post

Vi hadde en brann-kurs i båtklubben for mange år siden......

ett par brannmenn kom o viste brannslukkings metoder og vad å tenke på i båt bla

 

de gjorte en del eksperiment for å vise hur farlig bensin er.

de hadde med seg, en type 'akvarium' av plexi med ett tændstift/plugg montert i ene siden.

sen tog han med pipett noen dråper bensin, som han låt fordampe, i dette opponer vendte akvariet

sen koble han strøm mot tændpluggen..........

 

det blev en JÆVLA smell..........bare av ett par dråper.:nonod:

 

 

S/Y Gunga Din

Link to post

Dette er måten Princess valgte å løse det på i min båt som originalt var utstyrt med bensinmotorer.

Varmeapparatet var der montert i en stålkasse i tankrommet.

IMG_2021.JPG.e9946b4dcd91149b7e600a7e8e0cbc04.JPG

Legg merke til slangeføringene:

Den øverste slangen på høyre side er til varmeapparatets innsug. Den terminerer i luftintaket i babord skuteside.

Den nederste slangen på høyre side er for tilførsel av forbrenningsluft til varmeapparatet. Den terminerer på samme sted som det andre luftinntaket.

Eksosen var videre innkapslet slik at det ikke var noen varme komponenter utenfor kassen.

Jeg har ingen sterke meninger om hvor god eller dårlig løsningen er, men så veldig forskjellig fra løsningen du har valgt er den ikke, bortsett fra at det ser ut som du har valgt å suge luft til dieselbrenneren fra ett område utenfor kassen?

 

 

Redigert av kdtran (see edit history)
Link to post

Tusen takk for alle innspill! Særlig kult å se at Princess sin løsning var ganske lik min. Lett å få inntrykk av at å installere dieselvarmer i kasse er "umulig", men har selv lest at det er godkjent i manualen til enten Eber eller Webasto. Og også vært i prat med flere båtfolk som mener at det er fullt mulig.

 

Det er en slik tråd som dette jeg selv savnet da jeg begynte å gjøre research. Alt nå, med infoen om at det er mulig å kjøpe kinavarmer i boks, føler jeg at tråden har gjort sitt. Men nå får jeg fullføre prosjektet så... :-) 

 

Litt info:

- Tanken er å suge inn luft fra babord side, der finnes det allerede en ventil som jeg skal koble innsuget på. Forbrenningsluft-inntaket skal også være der.

- Eksos-slangen skal isoleres med tykk isolasjon, så den vil ikke være varm i motorrommet. Eksosgjennomføring vil være bak på båten. Tar også på en ekstra potte på eksosen for å få ned støyen. Og eksosuttaket er ut fra motorrommet som allerede er støyisolert, så jeg tipper at støynivået vil være veldig lavt.

- Varm luft ut i båten vil gå i en kort slange.

 

Kassen er en verktøykiste jeg kjøpte på Stigesenteret i Fredrikstad. Den har tetningslist. I tillegg har jeg gått over alle skjøter osv med varmebestandig silikon. Mulig det finnes et bedre tetningsmiddel. Da tar jeg i så fall i mot tips med takk.

 

Siterer deg, Bård P:

Og da stilles det nokk halt andre krav til installasjon en det en kan oppnå med en slik kasse med mindre en trykksetter den med luft eller nitrogen fra ett område utenfor EX sonen. Da kalles det for en EXP installasjon men det vil ven ikke være mulig her.

--

Hvor kan en lekmann som meg få utført trykktesting? Jeg vil tro dette er helt trygt, ellers hadde jeg ikke gjort det. Hvis noe annet kan forbedre installasjonen, tar jeg imot tips med takk.

 

Jeg er klar over farene ved bensindamp, det er derfor jeg bygger en lufttett kasse :-). Om noen mener den ikke er "lufttett nok", tar jeg gjerne i mot innspill for mulige forbedringer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

Link to post

- Det hjelper lite å isolere eksosrørene med mindre isolasjonen er gasstett.  Dersom bensindamp i kombinasjon med rett mengden oksygen kommer i kontakt med en varm flate på 400 grader eller mer, så smeller det.  (eksosrør kan fort komme opp i slike temperaturer).

 

Ser at du har lagt endel energi ned i å lage denne kassen, og den ser jo fin ut, men den kassen jeg ser på bildene er dessverre livsfarlig, så jeg anbefaler deg å tenke litt videre på dette før du installerer kassen. 

 

-En kasse med pakning i ett motorrom der luften i kassen og luften i motoren er vekselvis varm og kald vil puste med mindre den tåler trykk. Det vil kunne føre til at kassen likevel inneholder eksplosiv mengde bensindamp når du slår på varmeren.   

 

Dette med varmer i bensinbåt har de vel en god løsning på i usa, de fryser vel der også..... 

 

 

 

 

 

 

 

Link to post
Sitat

Hvor kan en lekmann som meg få utført trykktesting? Jeg vil tro dette er helt trygt, ellers hadde jeg ikke gjort det. Hvis noe annet kan forbedre installasjonen, tar jeg imot tips med takk.

For å oppnå EXP er det ikke snakk om trykk testing. Da er det snakk om at en med å konstant tilføre luft eller nitrogen som kommer fra sikker sone opprettholder et overtrykk i systemet som hindrer en eventuell brennbar atmosfære å trenge inn. For at en slik løsning skal være godkjent kreves utstyr for store summer.

Den andre veien å gå er å kapsle alt som kan bli varmere en 160°c eller som med en feil kan fremkalle en gnist på mer en 15J i en EXD kapsling. Da er det snakk om en kapsling som er slik at om en brennbar atmosfære antennes inni kapslingen skal eksplosjonen ikke forplante seg ut av kapslingen og overtrykket skal ledes vekk gjennom flammespalter somr så lange at gasstemperaturen fra eksplosjonen er kjølt ned til et nivå som ikke kan antenne atmosfæren rundt kapslingen.

I praksis er ikke dette mulig å få til innenfor fornuftige fysiske og økonomiske rammer.

Den løsningen du har laget nå er etter min mening ikke tilfredsstillende og jeg ville ikke hat den i båten om det var min båt. Får nå bare håpe at du bruker båten alene og ikke setter andres liv i fare med en slik konstruksjon.

Link to post

Hvordan vurderer dere BårdP og Seilars min konstruksjon mot den Princess’ har brukt?

 

Kan jo alltids lufte motorrommet når jeg bruker varmeren. Men det tar jo på batteriet. 

 

Jeg vil ha en sikker båt, men det sitter langt inne å flytte den ut av maskinrommet, da det vil gå utover søvn eller design/komfort.

Link to post

Eg ville aldri gitt eit svar i retning av at dette er ok, vist det går galt etter innstallasjonstips fra meg så hadde eg sovet dårlig. 

   Eg ville bestreba å funnet ein anna plassering. Lyddemper på innsugsluft og forbrenningsinnsug hjelper enormt. Tank og nikkepumpe kan du ha bak i maskinrom slik at tikkinga ikkje er problem.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Ser ikke helt hva princess har gjort, men jeg ville garantert ikke gått for en løsning med elektriske komponenter i motorrom. Det er en grunn til at man skal ventillere før start av bensinmotor, og den grunnen er sikkerhet.  Konsekvensene er altfor store, så jeg ville rett og slett søkt etter andre typer varmeapparat som støyer mindre og som du får plass til på ett trygt sted. Vil tro du finner noe om du søker på amerikanske nettsider, for der er det mange båter med bensinmotorer og høyt komfortnivå.  Det må jo finnes en løsning som både er trygg og gir varme.  Diesel Vannvarmer, gassvarmer, etc.

Link to post

Som jeg ser det er det både praktisk og økonomisk nærmest helt umulig og komme i land med en sikker montering av dette i motorrommet. Vil nokk bli billigere å bytte til dieselmotor en å få til dette. Som andre her sier vill heller ikke jeg gi meg inn på noen rådgiving på dette feltet da jeg anser det som helt urealistisk å få dette opplegget sikkert.

Link to post

Takk igjen for alle innspill. Da ser det ut som jeg «tar til vettet» og går for en annen løsning. Vurderer i hvert fall sterkt å heller gjøre det slik:

 

-montere varmer under førerstol

-ha tank og pumpe i motorrom pga støy

 

Det blir en mer klumpete løsning enn jeg ønsket, men men.

 

Virker planen grei? Den er slik:

 

-tenker å ha luftinntaket inne i båten. Har kalesjebåt. Det er vel helt ok? Tenker da mest på Co2 og sikkerhet. Det blir varmere fort, men vel ikke så frisk luft.

-luftuttaket rett ved bena. Eller blir det for varmt?

-forbrenningsluft inn henter jeg utenfra via en svanehalsventil som alt er på ripa

- eksosen blir på siden av båten, så høyt opp jeg får den. Har kjøpt isolasjon, potte og ordentlig gjennomføring. Og tatt høyde for svanehals på eksosrøret

- tenker også å ha co2-alarm for sikkerhetsskyld

 

 

Link to post
  • 4 uker senere...

+

+

Da har jeg gått for en annen løsning. Fikk tak i en liten kommode, tilpasset den i høyden, og monterte varmeren sideveis nederst. 

 

Tok vekk «stol-stativet», saget litt og monterte kommoden. Svingplate på kommoden, så skal jeg bolte fast stolen. Får ikke justert stolen i høyden, eller frem og tilbake, men sitter godt i den stillingen, og har fått to ekstra skuffer.

 

Ikke noe særlig slanger, kun ett varmeuttak. Suger inn luft på baksiden av kommoden, og har varmluft ut foran på den. 

 

Pumpa er trygt montert inne i skottet, og dieseltanken er bak i motorrommet. 

 

Fikk den til å gå, men ikke til å bli varm. Satser på at det har noe med luft mellom pumpa og brenneren å gjøre, og prøver å kjøre den på nytt om noen dager. Den varmet bra da jeg tok «pre-testen» i uthuset.

 

Skal lage et deksel som dekker slanger og ledning, med lufting.

 

Bruksverdien er høy, og estetikken er «innafor» for meg ?

00FB0440-A322-448C-AD34-8C44E2363C39.jpeg

B689BD85-045E-4F2D-A222-CBE371CE7FFE.jpeg

Link to post

Mange her som nevner Ex godkjenning som et argument for utstyrsvalg etc, jeg skjønner at mange sitter på kompetanse innenfor dette, MEN:

Har dere da oppgradert alt det andre utstyret i båten? Tenker da på batterier, dynamo, lensepumper, etc? Har dere forriglet motor mot å få spenning før vifta har gått en viss tid? er batteriene montert i Ex- kapslinger? Hva med hovedstrømsbryterne, er disse gnistfrie/ex utførelse? Pumpemotorer for powertrim/trimflaps. Ankervinsj etc.

Her er det mange meninger og mye synsing, tror ikke det er mulig med en bensininstallasjon i båt om man skal følge  Ex-standard!

Da må alle tekniske installasjoner monteres utenfor motorrommet, Strømmen må slås av så fort motorer ikke er i gang!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post

Har dieselmotor. Ikke batterier i motorrom. Heftig vifte, EX. Kan sikkert ta fyr allikevel. Men trolig ikke med bombesmell. For det er ingenting der som kan ta fyr før noe gløder. Og strøm til motorrom er som standard avslått, bryter på utsiden av motorrom. Stort sett bygget etter 'fiskebåtstandard'. Det er ikke krav til at batterier skal ha 'EX-kapslinger'. 

Link to post
Christensen skrev On 19.4.2018 at 8.13:

Mange her som nevner Ex godkjenning som et argument for utstyrsvalg etc, jeg skjønner at mange sitter på kompetanse innenfor dette, MEN:

Har dere da oppgradert alt det andre utstyret i båten? Tenker da på batterier, dynamo, lensepumper, etc? Har dere forriglet motor mot å få spenning før vifta har gått en viss tid? er batteriene montert i Ex- kapslinger? Hva med hovedstrømsbryterne, er disse gnistfrie/ex utførelse? Pumpemotorer for powertrim/trimflaps. Ankervinsj etc.

Her er det mange meninger og mye synsing, tror ikke det er mulig med en bensininstallasjon i båt om man skal følge  Ex-standard!

Da må alle tekniske installasjoner monteres utenfor motorrommet, Strømmen må slås av så fort motorer ikke er i gang!

 

Bensinmotorer er nok det mest solgte til båter i norge idag. Nesten alle monteres bak båten, og det tror jeg det er flere gode grunner til.  Noen av dem har du nevnt ovenfor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...