svendmb Startet 18.Mars.2018 Del på Facebook Startet 18.Mars.2018 I år må vi feriere i fellesferien, noe vi har forsøkt å unngå tidligere på grunn av stort press på havnene rundt Ytre Oslo fjord hvor vi holder til. Er det noen som har tips til havner som ikke er overbefolket midt i fellesferien? Regner med at svenske kysten er uaktuell, men hvordan er det lenger nedover sørlandskysten? Har en 38 fots Nord West.... Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Sånn 1000kroners spørsmål Si til meg hvis du finner ut av det Sør av Gøteborg? Men er været bra så er det jo gode muligheter i utehavner både på norsk og svensk kyst. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 I gjestehavnene utenfor Göteborg skal det være levelig, også innenfor Moss i Oslofjorden. Selv foretrekker jeg terrassen i hagen hjemme i fellesferien. I mine 30 år som båteier har jeg klart å holde meg unna felleskaoset. Og det har jeg tenkt å fortsette med. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Kommer dere til havner før kl 12 er det normalt plass. Dvs planlegg litt forflyttingene så går det helt fint Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 18.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Lars H. skrev 14 minutter siden: Selv foretrekker jeg terrassen i hagen hjemme i fellesferien. I mine 30 år som båteier har jeg klart å holde meg unna felleskaoset. Og det har jeg tenkt å fortsette med. Helt enig i det! Det bare går ikke i år, dessverre.... Uthavner er helt topp, og der vi trives best, men må innom sivilisasjonen innimellom. Om ikke annet så for å bunkre. Blir nok langtur i år, da. Har hørt at kysten fra Kristiansand og vestover skal være levelig, og hvis det er brukbart sør for Gøteborg, så får vi ta et par lang strekk i en av de retningene før vi "legger oss til" Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 18.Mars.2018 Del på Facebook Svart 18.Mars.2018 Ang sør av Gøteborg, så var det ment som noe du kanskje får undersøke mer. Litt lengre mellom havner der vel, egentlig dårlig kjent. Sitér dette innlegget Link to post
Flid Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Hylekoret om havner og fellesferie er betydelig overdrevet, men vi skal respektere de som ikke liker at det koker litt rundt dem i juli måned. Uansett, med litt planlegging går det som regel veldig bra. Sjelden å se at siste båt inn om kvelden ikke får en plass for natten. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Vi har alltid fått plass, flytter gjerne rundt før (ankomst før 12) så går det bra. Har vært i hele Oslofjorden og Tønsberg området. I år skal vi prøve oss nedover på svenskesiden om ting går som planlagt. Det viktigste er å ikke komme sigende langt på dag/kveld. Da blir det værre. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bonus Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Vi er stort sett på tur i fellesferien. De siste ti årene har vi vært i Danmark. En opptelling viste at vi hadde totalt vært innom ca 30 - 35 Danske havner. Erfaringen vår er at de fineste stedene i Danmark er langt syd. Alsfjorden og Alssundet. Det sydFynske øhav. Og, generelt, mindre trykk jo lenger syd du kommer. På ti år har vi aldri opplevd å ikke få plass. Vi måtte vente 30 minutter i Juelsminde en gang, men det er det eneste .. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Bonus skrev 12 minutter siden: ..............Og, generelt, mindre trykk jo lenger syd du kommer. På ti år har vi aldri opplevd å ikke få plass............ Har alltid fått plass i Danmark, Tyskland, Polen....... kan jo bero på att mange av disse er i Bohuslän + alle svensker og nordmenn men det finnes også plass i Bohuslän, vill man se Smögen/Kungshamn, alternativet er Hasselösund gangavstand til Smögen eller Hovenäset ett par hpl med buss. Vill man se Kärringön og der er fullt, gå til Hällevikstrand og ta personferja ut. Er det fullt i Marstrand gå til Nordön, ett par hpl med buss ut til Marstrand generelt er det lite båt innsiden Orust / Tjörn, .........Stigfjorden mellom Orust Tjörn er en bortglemt fjord anbefaler SXK Naturhavner http://www.vastkustkretsen.se/Publikationer/VastkustensNaturhamnar Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
MajorAndy Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Jeg har ferieret i båd i Bohuslän hver sommer i næsten 15 år (heraf seks år i en Nord West 390). Alle år i juli måned. Jeg kan ikke i skrivende stund huske et tilfælde, hvor vi har måttet opgive at få plads i en havn - og det indbefatter havne som Gullholmen, Käringön, Mollösund, Lilla Bommen m.fl. Jo, måske var der en gang, hvor vi prøvede Gullholmen og måtte gå til Ellös i stedt, men det blev en oplevelse alligevel, for vi så noget nyt. Som Bitteliten skriver, så er det et spørgsmål om planlægning. Tag korte etaper på 10-15 nm. Sejl klokken 10 - ankom klokken 11. Så er der som regel plads. Og ja, nogle gange er der cirkus sent på eftermiddagen, når mange vil have plads og du får nok en eller to udenpå hvis du ligger langskibs. Eller syv, som vi havde i Marstrand engang. Og ja, der kan være travlt i havnen og musik og bægerklang om aftenen/natten, men det hører absolut til sjældenhederne. Tror, at jeg har oplevet det tre-fire gange på de mange år. Generelt bliver der mindre presset syd for Marstrand, og det er også nogle af de mere autentiske havne på kysten, så det vil jeg anbefale, at man gør i stedet for de nordligere. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Seile kl 10 for å komme i havn kl 11... ? Ellers er jeg enig med forrige taler. To ting til Generelt bedre plass på sørlandskysten Velg uthavn når det dårlig værmelding, og besøk byene i godvær. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Framtia har et meget godt poeng. Sørlandskysten er enkel å finne ledige plasser. Man må bare gjøre litt motsatt av alle andre. Jeg har jo alle feriene mine her nede på palmekysten. Jeg har aldri problemer med å finne meg ei lun vik. Noen ganger må jeg riktignok legge meg på svai. Men det er også en koselig erfaring. Er ikke ofte jeg hører at det ikke har vært mulig å komme inn til Arendal Gjestehavn å få en liten plass. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Erik Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Jeg 'måtte' sørover i fellesferien ett år, og fikk da råd her om å holde meg vest av Kr.sand, og det var faktisk helt ålraight. Litt trangt å komme inn for bunkring/handling enkelte steder, men mulig å finne ankringsplasser for seg selv, og mulig å finne gjesteplass for overnatting og når det trengtes. I Ryfylke er det faktisk mindre press i fellesferien enn ellers i året, selv i helgene (alle er vel på tur nord eller sørover (eller i syden), så i Ryfylke er det veldig godt om plass i fellesferien, hvis det ikke blir for langt. Selv drar jeg oftere og oftere nordover istedet for sørover, og Hordaland/Sogn er også veldig overkommelige på turisttetthet i fellesferien, men det begynner vel å bli litt langt fra dine farvann. Men så var det dette med været da... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
svendmb Svart 19.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Her var det mange gode tips, og beroligende erfaringer. Takk alle sammen, da blir det båtferie i år også... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Vi har stort sett greid oss fint i Oslofjorden og nedover mot Sørlandet i uthavnene i juli. Nødvendig handling og bunkring foretaes av på dagtid i marinaer etter behov. Men dersom vi må avslutte båtturen ved lunsjtider for å få plass i en overfylt marina over natten blir vi nok heller hjemme i båsen i hjemmemarinaen i fellesferien. Det er faktisk ikke verst å feriere der også, med innlagte dagsturer . . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjøbliss Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 3 hours ago, Bjørn Løvjomås said: Framtia har et meget godt poeng. Sørlandskysten er enkel å finne ledige plasser. Man må bare gjøre litt motsatt av alle andre. Jeg har jo alle feriene mine her nede på palmekysten. Jeg har aldri problemer med å finne meg ei lun vik. Noen ganger må jeg riktignok legge meg på svai. Men det er også en koselig erfaring. Er ikke ofte jeg hører at det ikke har vært mulig å komme inn til Arendal Gjestehavn å få en liten plass. ? Kan vel legge seg i ventehavn hos deg om det er fullt? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 19.Mars.2018 Del på Facebook Svart 19.Mars.2018 Det kan godt hende. Men jeg mister hjemmehavn fra mai. Så da blir jeg nok å finne på svai somewhere. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Sjøbliss Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 19 hours ago, Bjørn Løvjomås said: Det kan godt hende. Men jeg mister hjemmehavn fra mai. Så da blir jeg nok å finne på svai somewhere. ? Skjønner, er du hjemløs hver sommer? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 Nei. Brygga jeg har ligget ved ble solgt i høst. Så jeg fikk ligge ut til mai i år. Men da er det slutt desverre. @Sjøbliss Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Roger jo Svart 20.Mars.2018 Del på Facebook Svart 20.Mars.2018 Med en dypgående på 110cm kan du ha 35% av Norskekysten og Svenskekysten for deg selv om du leser kartene godt. Har ligget mange plasser ved Blindleia og sett på den evige strømmen av båter begge veier. Å ligge på svai er flott. I Havnene er det normalt ledig rundt kl. 12 Med jolle kan en kjøre til Butikken. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jøran123 Svart 24.Mars.2018 Del på Facebook Svart 24.Mars.2018 Da "alle" skal sørover i fellesferien, er det stort sett rolig nord for Drøbak. Indre Oslofjord har mange fine plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.