nie
Chiefengineer skrev for 12 timer siden:
Viknes har god tiltro i markedet, fabrikken er høyeste grad oppegående, prisingen har blitt oppfattet som korrekt og merket har hatt en betydelig stigning i nypris på alle modellene de siste 10 årene, noe som også har bidratt til å holde bruktprisene oppe.
Høye opplagspriser og inkompetente båtverksteder som tar seg overbetalt for dårlig utført jobb preger dessverre båtbransjen.
Jeg er på utkikk etter en Viknes 1030 og har vært det ganske lenge.
Synes imidlertid at bruktprisene er høye. En del selgere har åpenbart for høye prisforventninger og disse båtene blir liggende, lenge.
Men kommer det fornuftig prisede båter så er de borte etter kun få dager.
Men jeg kjenner også på en grunnleggende usikkerhet i forhold til å bevege meg inn i dette markedet for relativt store båt med dieselmotor.
Jeg er stygt redd frykt for at bruktprisene på denne typen båter vil kunne falle kraftigere i de kommende årene enn hva som har vært tilfelle hittil.
Så det å kjøpe en 2008 Viknes 1030 for 1,8 mill i dag kan fort bli ekstra dårlig butikk. Økonomisk blir det aldri å eie båt men jeg tror vi vil se en priskorreksjon i bruktmarkedet i de kommende årene.
Så jeg jobber hardt for å få meg selv til å like seilbåt :-)