pebbe Startet 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 20.Mars.2018 Jeg tittet på de små RIB-ene fra Highfield på Sjøen for alle og synes de fremstår som prisgunstige alternativer med særlig lav vekt som følge av aluminiumsskrog. Noen som har erfaring med disse? Jeg er ute etter en liten jolle hvor lav vekt er viktig (skal klare å løfte den opp i daviter på en høy badeplattform (Bavaria S33HT) og som kan frakte to til tre personer over korte avstander. Ser derfor på den som heter Ultralight 260 som kun veier 31kg og skal klare tre voksne og motor på seks hestekrefter. Den bør jo da klare å plane med to personer og ser for meg ut som et godt alternativ til rundt kr 15.000,- Av motorisering ser jeg for meg en av de lette motorene fra Tohatsu eller Honda (evt. andre med tilsvarende lav vekt). Eventuelt vurderer jeg en eldre to-takter med de fordeler slike motorer har, men jeg er skeptisk til å kjøpe så gamle motorer med tanke på driftsikkerhet. Ett alternativ er Mercury Dynamic 270 Tender RIB som veier 39 kg og er laget i glassfiber. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Ally Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Har hatt Highfield 310 Ultralite i tre sesonger og er svært fornøyd. Bra kvalitet, rent design, gode og enkle løsninger, ingen trøbbel hittil. Tror du får vanskeligheter med å plane med to personer, iallefall to voksne. Jeg kjøpte 310 bla. pga. de enorme tubene og gode dybden. Det mister man litt med mindre båt. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 20.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Takk - jeg får vurdere størrelse mot bredde på båt (maks 3,31) og plattform, samt evne til å løfte opp i davitene. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Barbaria Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Vi angrer litt på at vi gikk fra 300 til 250 rib. Mindre båt må tydeligvis ha større motor for å plane, mindre båt er også våtere. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Steini Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 (redigert) Eg har ein highfield 310 cl. Har brukt den eit år no, og er kjempefornøgd. I forhold til den gamle av typen "maritim" så kan den ikkje ein gang samenlignes. Har mercury F 9,9 på min. Då går den i plan med to voksne og eit barn, pluss diverse ting og varer. Kunne godt tenkt med ein litt større motor, men då trur eg da hadde blitt problem med å løfte den av jolla, og opp på båten. Dette gjer eg jallfall 2 ganger pr mnd, så det er litt greit at eg kan løfte motor greit aleina. Sku eg kjøpt jolle igjen, så hadde eg valgt den samme ein gang til. Med meg aleina, går den mellom 19-20 knop på full pupp. Men normalt cruising tempo er ca 15 knop. Coatinga på alu bunnen, er forsatt inntakt. Den tåler mykkje virker det som. Då me bur ombord, så bruker me jolla mykkje. Redigert 20.Mars.2018 av Steini (see edit history) Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
Euklid Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Highfield er mye brukt av langturseilere, og har etter alt jeg har klart å få med meg et rimelig bra rykte. Vekt og varighet er gjerne korrelert, så måter som er en god del tyngre tåler ofte mer, men bruken bør vel være ganske spesiell før det blir noe problem? Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 20.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Takk for gode innspill! Jeg ser i alle fall fordelen med lav vekt som så stor at jeg kan leve med kortere levetid. Båtene er så langt jeg har klart å finne ut laget i Kina for et Australsk merke og det ser ut som om det var litt utfordringer med kvalitet i liming etc, på tidlige modeller. Men, når de ligger så langt under i pris og veier minst i klassen (?) så kan jeg leve med litt redusert kvalitet til mitt bruk :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Euklid Svart 20.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Regner med at en del av kommentarene du har googlet deg frem til kommer fra andre himmelstrøk med litt andre temperaturer enn her hjemme – ikke uvanlig i Australia at joller sprenges når de blir forlatt med høyt trykk på en varm strand, det skjer ikke så ofte i Norge ... Limet lever også et ganske mye hardere liv i tropiske strøk. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 20.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2018 Det stemmer @Euklid Startet med et kjapt søk her og supplerte med søk på nettet og det ser ut som om bade USA og Australia var tidlig ute med å ta I bruk båter fra Highfield. Tror heller ikke dette er noe problem for våre forhold og for mitt forsiktige bruk. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Steini Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Kan og sei at eg har brukt min til å "bryte" tynn is mens eg har vert på tur no dei siste 14 dager. Tok den opp på dekk i går, og det var ingen merker i coatinga under. Då blei eg litt imponert. Ellers bruker eg min i litt dårlig ver innimellom også. Den gamle jolla kunne eg nesten ikkje holde i plan i litt bølger då eg følte både eg og båten blei slått ihjel. Mens Highfielden tar sjøen veldig flott alubunn. Det er god v-form i bauen som hjelper god på. Når sant skal seiest så lurer eg på kva coating highfield bruker. Nokon som veit? Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
pebbe Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Takk, @Steini! Godt å vite at båten tåler litt - det gjør det jo enda enklere å kompromisse på andre ting :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Maika Svart 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Som Steini har jeg en CL310. Jeg er svært fornøyd både med kvalitet og sjøegenskaper etter å ha hatt denne i to sesonger. Men merk: CL har dobbelt bunn og kanskje også andre forskjeller som gjør den mer solid og stabil enn UL. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 22.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2018 Takk, @Maika- Jeg ser at dobbel bunn har flere fordeler, som tørre ben og sikkert mindre vridning i skroget. Derimot ser jeg det som så stor fordel med tanke på vekt jeg tror fortsatt UL er rett for meg - hvis jeg kan finne en forhandler, da ;) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Steini Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Har du prøvd highfield Norge? Tor Arne Thorsen tat@highfield.no Mob 93216558 Han me kjøpte vår fra. Så sendte han den til Haugesund med post nor. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
pebbe Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Takk, @Steini - blir stadig like imponert over hvor god og rask hjelp jeg får på dette forumet! Jeg fant ingen kontaktinformasjon på nettsidene deres, men sender han en e-post i dag så får vi se om det snart kan bli ny jolle på meg også! :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Steini Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 God knall :) håper det ordner seg Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
pebbe Svart 3.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Valget falt på Quicksilver 270 "ultra light" alu rib fremfor Higfield da det viste seg at de var lettere å få tak i samt at de tåler større motorer. Båt er i bestilling og jeg har vært så heldig å få tak i en 9.9 to-takter fra tidlig 2000-tallet også så da får jeg en liten rib med 9,9 på til sammen 75kg liggende i daviter på badeplattformen. håper og tror det blir en knall kombinasjon til mitt bruk :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Ally Svart 3.April.2018 Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Gratulerer sikkert et bra valg, vet ikke om Tor Arne selger Highfield lenger? Ser at det er Stokken Båt & Motor som annonserer disse på Finn nå. Ellers ser jeg det har kommet flere alternativer med Alu-skrog nå, det er bra Når jeg kjøpte min så var det ikke mye utvalg... Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 3.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2018 Ally skrev 25 minutter siden: Gratulerer sikkert et bra valg, vet ikke om Tor Arne selger Highfield lenger? Ser at det er Stokken Båt & Motor som annonserer disse på Finn nå. Ellers ser jeg det har kommet flere alternativer med Alu-skrog nå, det er bra Når jeg kjøpte min så var det ikke mye utvalg... Ja, det er nettopp det at også Quicksilver hadde aluminiumskrog og da samme lave vekt (og stivhet vil jeg tro). Når den da også takler større motorer ble valget lettere :) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
R.O Svart 2.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 2.Juni.2019 pebbe skrev On 3.4.2018 at 12.01: Valget falt på Quicksilver 270 "ultra light" alu rib fremfor Higfield da det viste seg at de var lettere å få tak i samt at de tåler større motorer. Båt er i bestilling og jeg har vært så heldig å få tak i en 9.9 to-takter fra tidlig 2000-tallet også så da får jeg en liten rib med 9,9 på til sammen 75kg liggende i daviter på badeplattformen. håper og tror det blir en knall kombinasjon til mitt bruk :) Er du fornøyd..? Har en liten Maritim båt med oppblåsbar bunn som vingler i alle retninger. Disse Ultralight RIBene med alu kjøl ser interessante ut. Hvordan blir der med lagring og fast bunn, er disse ultra light båtene noe du får stua bort.. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 3.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2019 R.O skrev On 02.06.2019 at 21.18: Er du fornøyd..? Har en liten Maritim båt med oppblåsbar bunn som vingler i alle retninger. Disse Ultralight RIBene med alu kjøl ser interessante ut. Hvordan blir der med lagring og fast bunn, er disse ultra light båtene noe du får stua bort.. Jeg er sånn passe fornøyd. Det er en grei båt til prisen, synes jeg. Derimot har jeg ikke testet så mange andre så hva vet jeg egentlig? Den går godt i vannet med stor motor, men jeg må være varsom når jeg gir gass for ikke å gå rundt. Jeg hadde trodd den skulle være mer svingvillig med alu-skrog, men synes den har den klassiske gummibåtsvingen hvor man sklir godt sidelengs (hvis det var en forståelig forklaring). Det fine er at jeg klarer å løfte den opp på en ganske høy badeplattform i daviter selv med motor på og bensinkanne i, helst med hjelp av en til. Det man derimot ikke må gjøre er å løfte båten i de tauene som henger på siden. Hos meg røk festet med en gang med det resultat at jeg skal hente en ny båt hos Bakken motor nå snart... Tenkte litt på å oppgradere til Hughfield nå, men blir nesten dobbel pris... Jeg får se litt på det når jeg er i butikken der ;) Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
R.O Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 pebbe skrev for 8 timer siden: Jeg er sånn passe fornøyd. Det er en grei båt til prisen, synes jeg. Derimot har jeg ikke testet så mange andre så hva vet jeg egentlig? Den går godt i vannet med stor motor, men jeg må være varsom når jeg gir gass for ikke å gå rundt. Jeg hadde trodd den skulle være mer svingvillig med alu-skrog, men synes den har den klassiske gummibåtsvingen hvor man sklir godt sidelengs (hvis det var en forståelig forklaring). Det fine er at jeg klarer å løfte den opp på en ganske høy badeplattform i daviter selv med motor på og bensinkanne i, helst med hjelp av en til. Det man derimot ikke må gjøre er å løfte båten i de tauene som henger på siden. Hos meg røk festet med en gang med det resultat at jeg skal hente en ny båt hos Bakken motor nå snart... Tenkte litt på å oppgradere til Hughfield nå, men blir nesten dobbel pris... Jeg får se litt på det når jeg er i butikken der ;) Takk for innspill. Hva du mener med "klassisk gummibåtsving" skjønner jeg veldig godt, hadde håpet alu skrog ville hjulpet på det? Jeg vurderer 290 eller 310 utgaven til Highfield med 5hk 2t - så min vil neppe gå rundt, men vil gjerne ha litt bedre egenskaper og stabilitet enn hva en oppblåsbar bunn gir. Du sier dobbel pris, det jeg finner på nett så er differansen opp til Highfield kun 2-3000kr...? Hva mener de på Bakken - går Highfield for å være bedre enn Quicksilver..? Ting som løsner og ryker er et vanvittig irritasjonsmoment, så jeg gir gjerne litt ekstra for noe som holder bedre... Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 4.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 R.O skrev 3 minutter siden: Takk for innspill. Hva du mener med "klassisk gummibåtsving" skjønner jeg veldig godt, hadde håpet alu skrog ville hjulpet på det? Jeg vurderer 290 eller 310 utgaven til Highfield med 5hk 2t - så min vil neppe gå rundt, men vil gjerne ha litt bedre egenskaper og stabilitet enn hva en oppblåsbar bunn gir. Du sier dobbel pris, det jeg finner på nett så er differansen opp til Highfield kun 2-3000kr...? Hva mener de på Bakken - går Highfield for å være bedre enn Quicksilver..? Ting som løsner og ryker er et vanvittig irritasjonsmoment, så jeg gir gjerne litt ekstra for noe som holder bedre... Mulig jeg husker feil, men mener jeg ga ca 12 båtpenger for Quicksilver og Highfield i samme størrelse koster nærmere 20? En ting jeg glemte er at jeg lurer på om Quicksilver-båten er et merke som Bakken motor bruker på lisens... Vet ikke hvem som produserer de. Serienummeret på min båt starter i alle fall med "BM-" hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Maika Svart 4.Juni.2019 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Min Highfield Classic 310 (dobbelt bunn) er fortsatt knallsolid, og tar svinger og bølger veldig pent. Sitér dette innlegget Link to post
pebbe Svart 4.Juni.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2019 Maika skrev 16 minutter siden: Min Highfield Classic 310 (dobbelt bunn) er fortsatt knallsolid, og tar svinger og bølger veldig pent. Jeg har også lest omtaler som skriver godt om Highfield. Nå var jeg kanskje ikke presis, men min vurdering har vært rundt "Ultra Light"-utgavene. Det kan nok tenkes at lav vekt påvirker stivhet i skrog som igjen helt sikkert påvirker svingegenskaper. Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.facebook.com/MYIben/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.