Jump to content

Erfaringer med Highfield RIB?

pebbe

Recommended Posts

Jeg tittet på de små RIB-ene fra Highfield på Sjøen for alle og synes de fremstår som prisgunstige alternativer med særlig lav vekt som følge av aluminiumsskrog. Noen som har erfaring med disse?

Jeg er ute etter en liten jolle hvor lav vekt er viktig (skal klare å løfte den opp i daviter på en høy badeplattform (Bavaria S33HT) og som kan frakte to til tre personer over korte avstander. Ser derfor på den som heter Ultralight 260 som kun veier 31kg og skal klare tre voksne og motor på seks hestekrefter. Den bør jo da klare å plane med to personer og ser for meg ut som et godt alternativ til rundt kr 15.000,-

Av motorisering ser jeg for meg en av de lette motorene fra Tohatsu eller Honda (evt. andre med tilsvarende lav vekt). Eventuelt vurderer jeg en eldre to-takter med de fordeler slike motorer har, men jeg er skeptisk til å kjøpe så gamle motorer med tanke på driftsikkerhet. 

Ett alternativ er Mercury Dynamic 270 Tender RIB som veier 39 kg og er laget i glassfiber. 

Eg har ein highfield 310 cl.

Har brukt den eit år no, og er kjempefornøgd.

I forhold til den gamle av typen "maritim" så kan den ikkje ein gang samenlignes.

Har mercury F 9,9 på min. Då går den i plan med to voksne og eit barn, pluss diverse ting og varer.

Kunne godt tenkt med ein litt større motor, men då trur eg da hadde blitt problem med å løfte den av jolla, og opp på båten.

Dette gjer eg jallfall 2 ganger pr mnd, så det er litt greit at eg kan løfte motor greit aleina.

Sku eg kjøpt jolle igjen, så hadde eg valgt den samme ein gang til.

Med meg aleina, går den mellom 19-20 knop på full pupp.

Men normalt cruising tempo er ca 15 knop.

Coatinga på alu bunnen, er forsatt inntakt. Den tåler mykkje virker det som.

Då me bur ombord, så bruker me jolla mykkje.

Redigert av Steini (see edit history)

Takk for gode innspill!

Jeg ser i alle fall fordelen med lav vekt som så stor at jeg kan leve med kortere levetid. Båtene er så langt jeg har klart å finne ut laget i Kina for et Australsk merke og det ser ut som om det var litt utfordringer med kvalitet i liming etc, på tidlige modeller. Men, når de ligger så langt under i pris og veier minst i klassen (?) så kan jeg leve med litt redusert kvalitet til mitt bruk :)

Regner med at en del av kommentarene du har googlet deg frem til kommer fra andre himmelstrøk med litt andre temperaturer enn her hjemme – ikke uvanlig i Australia at joller sprenges når de blir forlatt med høyt trykk på en varm strand, det skjer ikke så ofte i Norge ... Limet lever også et ganske mye hardere liv i tropiske strøk.

Kan og sei at eg har brukt min til å "bryte" tynn is mens eg har vert på tur no dei siste 14 dager.

Tok den opp på dekk i går, og det var ingen merker i coatinga under. Då blei eg litt imponert.

Ellers bruker eg min i litt dårlig ver innimellom også. Den gamle jolla kunne eg nesten ikkje holde i plan i litt bølger då eg følte både eg og båten blei slått ihjel. Mens Highfielden tar sjøen veldig flott alubunn. Det er god v-form i bauen som hjelper god på.

Når sant skal seiest så lurer eg på kva coating highfield bruker. Nokon som veit?

• 2 uker senere...

Valget falt på Quicksilver 270 "ultra light" alu rib fremfor Higfield da det viste seg at de var lettere å få tak i samt at de tåler større motorer. 

Båt er i bestilling og jeg har vært så heldig å få tak i en 9.9 to-takter fra tidlig 2000-tallet også så da får jeg en liten rib med 9,9 på til sammen 75kg liggende i daviter på badeplattformen. håper og tror det blir en knall kombinasjon til mitt bruk :)

Ally skrev 25 minutter siden:

Gratulerer sikkert et bra valg:yesnod:, vet ikke om Tor Arne selger Highfield lenger? Ser at det er Stokken Båt & Motor som annonserer disse på Finn nå.

Ellers ser jeg det har kommet flere alternativer med Alu-skrog  nå, det er bra:thumbsup: Når jeg kjøpte min så var det ikke mye utvalg...

Ja, det er nettopp det at også Quicksilver hadde aluminiumskrog og da samme lave vekt (og stivhet vil jeg tro). Når den da også takler større motorer ble valget lettere :)

• 1 år senere...
pebbe skrev On 3.4.2018 at 12.01:

Valget falt på Quicksilver 270 "ultra light" alu rib fremfor Higfield da det viste seg at de var lettere å få tak i samt at de tåler større motorer. 

Båt er i bestilling og jeg har vært så heldig å få tak i en 9.9 to-takter fra tidlig 2000-tallet også så da får jeg en liten rib med 9,9 på til sammen 75kg liggende i daviter på badeplattformen. håper og tror det blir en knall kombinasjon til mitt bruk :)

Er du fornøyd..? Har en liten Maritim båt med oppblåsbar bunn som vingler i alle retninger. Disse Ultralight RIBene med alu kjøl ser interessante ut. Hvordan blir der med lagring og fast bunn, er disse ultra light båtene noe du får stua bort..

R.O skrev On ‎02‎.‎06‎.‎2019 at 21.18:

Er du fornøyd..? Har en liten Maritim båt med oppblåsbar bunn som vingler i alle retninger. Disse Ultralight RIBene med alu kjøl ser interessante ut. Hvordan blir der med lagring og fast bunn, er disse ultra light båtene noe du får stua bort..

Jeg er sånn passe fornøyd. Det er en grei båt til prisen, synes jeg. Derimot har jeg ikke testet så mange andre så hva vet jeg egentlig? 

Den går godt i vannet med stor motor, men jeg må være varsom når jeg gir gass for ikke å gå rundt. Jeg hadde trodd den skulle være mer svingvillig med alu-skrog, men synes den har den klassiske gummibåtsvingen hvor man sklir godt sidelengs (hvis det var en forståelig forklaring). Det fine er at jeg klarer å løfte den opp på en ganske høy badeplattform i daviter selv med motor på og bensinkanne i, helst med hjelp av en til. Det man derimot ikke må gjøre er å løfte båten i de tauene som henger på siden. Hos meg røk festet med en gang med det resultat at jeg skal hente en ny båt hos Bakken motor nå snart... 

Tenkte litt på å oppgradere til Hughfield nå, men blir nesten dobbel pris... Jeg får se litt på det når jeg er i butikken der ;)

pebbe skrev for 8 timer siden:

Jeg er sånn passe fornøyd. Det er en grei båt til prisen, synes jeg. Derimot har jeg ikke testet så mange andre så hva vet jeg egentlig? 

Den går godt i vannet med stor motor, men jeg må være varsom når jeg gir gass for ikke å gå rundt. Jeg hadde trodd den skulle være mer svingvillig med alu-skrog, men synes den har den klassiske gummibåtsvingen hvor man sklir godt sidelengs (hvis det var en forståelig forklaring). Det fine er at jeg klarer å løfte den opp på en ganske høy badeplattform i daviter selv med motor på og bensinkanne i, helst med hjelp av en til. Det man derimot ikke må gjøre er å løfte båten i de tauene som henger på siden. Hos meg røk festet med en gang med det resultat at jeg skal hente en ny båt hos Bakken motor nå snart... 

Tenkte litt på å oppgradere til Hughfield nå, men blir nesten dobbel pris... Jeg får se litt på det når jeg er i butikken der ;)

Takk for innspill.  Hva du mener med "klassisk gummibåtsving" skjønner jeg veldig godt, hadde håpet alu skrog ville hjulpet på det? Jeg vurderer 290 eller 310 utgaven til Highfield med 5hk 2t - så min vil neppe gå rundt, men vil gjerne ha litt bedre egenskaper og stabilitet enn hva en oppblåsbar bunn gir. Du sier dobbel pris, det jeg finner på nett så er differansen opp til Highfield kun 2-3000kr...?

Hva mener de på Bakken - går Highfield for å være bedre enn Quicksilver..? Ting som løsner og ryker er et vanvittig irritasjonsmoment, så jeg gir gjerne litt ekstra for noe som holder bedre...

R.O skrev 3 minutter siden:

Takk for innspill.  Hva du mener med "klassisk gummibåtsving" skjønner jeg veldig godt, hadde håpet alu skrog ville hjulpet på det? Jeg vurderer 290 eller 310 utgaven til Highfield med 5hk 2t - så min vil neppe gå rundt, men vil gjerne ha litt bedre egenskaper og stabilitet enn hva en oppblåsbar bunn gir. Du sier dobbel pris, det jeg finner på nett så er differansen opp til Highfield kun 2-3000kr...?

Hva mener de på Bakken - går Highfield for å være bedre enn Quicksilver..? Ting som løsner og ryker er et vanvittig irritasjonsmoment, så jeg gir gjerne litt ekstra for noe som holder bedre...

Mulig jeg husker feil, men mener jeg ga ca 12 båtpenger for Quicksilver og Highfield i samme størrelse koster nærmere 20? 

En ting jeg glemte er at jeg lurer på om Quicksilver-båten er et merke som Bakken motor bruker på lisens... Vet ikke hvem som produserer de. Serienummeret på min båt starter i alle fall med "BM-" hvis jeg ikke husker feil. 

Maika skrev 16 minutter siden:

Min Highfield Classic 310 (dobbelt bunn) er fortsatt knallsolid, og tar svinger og bølger veldig pent. 

Jeg har også lest omtaler som skriver godt om Highfield. Nå var jeg kanskje ikke presis, men min vurdering har vært rundt "Ultra Light"-utgavene. Det kan nok tenkes at lav vekt påvirker stivhet i skrog som igjen helt sikkert påvirker svingegenskaper. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...