Jump to content

Is i Leangbukta/Oslofjorden

jotto

Recommended Posts

Jeg går og venter på at isen skal forsvinne i Leangbukta sånn at jeg kan få ut båten fra forhandler. Jeg kan ikke huske at det har vært så mye is i Indre Oslofjord på mange år.

Noen som tør å tippe på en dato? Er det håp i starten av april?

Sjøvannstemperaturen har heldigvis steget jevnt og trutt den siste uka: http://vaeret.leangbukten.no/weewx/month.html. Sjøvann fryser på rundt -2 grader, og nå er det +3 grader. Isen spises vel opp raskere nedenfra enn ovenfra akkurat nå.

Redigert av jotto (see edit history)

Råk blir det plutselig når noen mister tolmodigheten :) 

Det frøys seint i Leangbukta i år mener jeg. Det var jo åpent der til slutten av januar om jeg ikke husker feil. Kan vel umulig være så innmari tjukk is? 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

jotto skrev 36 minutter siden:

Det er vel ikke akkurat klart for fortøyning i hjemmehavna heller... :pray:

5ab2174cc297a_2018-03-1916_47_27.jpg.07f37297f9022a930a57acc3c6bc67d6.jpg

Ser båten min på bildet ditt.:clap: Sist jeg sjekket var det mye snø mellom båtene da all snø fra vinterteltene har sklidd av teltet som den skal og ligger nå høyt mellom båtene. Satser på mange varmegrader og gjerne regn en dag for å løse opp snøen.

Sjøbliss skrev 23 minutter siden:

Råk blir det plutselig når noen mister tolmodigheten :) 

Det frøys seint i Leangbukta i år mener jeg. Det var jo åpent der til slutten av januar om jeg ikke husker feil. Kan vel umulig være så innmari tjukk is? 

Den er tykk nok til at det er en masse folk som går der iallefall. I den grad DET er en indikasjon på noe som helst :)

TerjeFjern skrev 10 minutter siden:

Ser båten min på bildet ditt.:clap: Sist jeg sjekket var det mye snø mellom båtene da all snø fra vinterteltene har sklidd av teltet som den skal og ligger nå høyt mellom båtene. Satser på mange varmegrader og gjerne regn en dag for å løse opp snøen.

I boblehavna da håper jeg :)

Der det ikke er boblehavn virket isen rimelig tykk.

jotto skrev for 6 timer siden:

Jeg går og venter på at isen skal forsvinne i Leangbukta sånn at jeg kan få ut båten fra forhandler. Jeg kan ikke huske at det har vært så mye is i Indre Oslofjord på mange år.

Du skal ikke lenger tilbake enn til 2013. Da var det verre enn nå, da vinteren var mye kaldere.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

I Son der jeg har båten, gikk isen 19. april i 2013. Det er noe jeg har glemt, men log-bok og bilder forsvinner ikke like lett som det øverst på kroppen.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Popeye70 skrev 5 minutter siden:

Men i Norske Manns Minne så er jo 2013 en eeevighet siden. Ingen husker så langt tilbake, og ingen husker vel den forrige snørike vinteren... :giggle:

Grunnen til at jeg husker det er at vinteren 2012/2013 hadde jeg for første gang båten liggende i boblehavn (Vollen). Da ble det selvsagt skikkelig vinter. Den neste gangen jeg valgte boblehavn var denne vinteren, gitt. Da ble det jaggu skikkelig vinter igjen. Så alt er min feil... :clap: 

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Key Freak skrev 5 minutter siden:

Grunnen til at jeg husker det er at vinteren 2012/2013 hadde jeg for første gang båten liggende i boblehavn (Vollen). Da ble det selvsagt skikkelig vinter. Den neste gangen jeg valgte boblehavn var denne vinteren, gitt. Da ble det jaggu skikkelig vinter igjen. Så alt er min feil... :clap: 

Du er herved kommandert på land om vinteren fremover! :tongue:

Navic II skrev for 2 timer siden:

Du er herved kommandert på land om vinteren fremover! :tongue:

Sjøbliss skrev for 2 timer siden:

Støttes! :D :D 

Popeye70 skrev for 2 timer siden:

Landligge er påkrevd heretter, ja! Husj opp på land med deg!!

Hahaha! Jada jada, point taken.

Men et annet tips jeg fikk var å ligge i vannet HVER vinter, fordi da vet ikke Murphy når han (hun?) skal klemme til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...