jotto Startet 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2018 (redigert) Jeg går og venter på at isen skal forsvinne i Leangbukta sånn at jeg kan få ut båten fra forhandler. Jeg kan ikke huske at det har vært så mye is i Indre Oslofjord på mange år. Noen som tør å tippe på en dato? Er det håp i starten av april? Sjøvannstemperaturen har heldigvis steget jevnt og trutt den siste uka: http://vaeret.leangbukten.no/weewx/month.html. Sjøvann fryser på rundt -2 grader, og nå er det +3 grader. Isen spises vel opp raskere nedenfra enn ovenfra akkurat nå. Redigert 21.Mars.2018 av jotto (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Det er vel ikke akkurat klart for fortøyning i hjemmehavna heller... Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Det skjer noe nå, og isen tæres bra fra undersiden. Ligger selv i Bestumkilen, og jeg håper på et lite mirakel om dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 I Bærum er det vel forbudt å brøyte råk men jeg tror ikke det er tilsvarende forbud i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Råk blir det plutselig når noen mister tolmodigheten :) Det frøys seint i Leangbukta i år mener jeg. Det var jo åpent der til slutten av januar om jeg ikke husker feil. Kan vel umulig være så innmari tjukk is? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
TerjeFjern Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 jotto skrev 36 minutter siden: Det er vel ikke akkurat klart for fortøyning i hjemmehavna heller... Ser båten min på bildet ditt. Sist jeg sjekket var det mye snø mellom båtene da all snø fra vinterteltene har sklidd av teltet som den skal og ligger nå høyt mellom båtene. Satser på mange varmegrader og gjerne regn en dag for å løse opp snøen. Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Sjøbliss skrev 23 minutter siden: Råk blir det plutselig når noen mister tolmodigheten :) Det frøys seint i Leangbukta i år mener jeg. Det var jo åpent der til slutten av januar om jeg ikke husker feil. Kan vel umulig være så innmari tjukk is? Den er tykk nok til at det er en masse folk som går der iallefall. I den grad DET er en indikasjon på noe som helst :) Sitér dette innlegget Link to post
jotto Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 TerjeFjern skrev 10 minutter siden: Ser båten min på bildet ditt. Sist jeg sjekket var det mye snø mellom båtene da all snø fra vinterteltene har sklidd av teltet som den skal og ligger nå høyt mellom båtene. Satser på mange varmegrader og gjerne regn en dag for å løse opp snøen. I boblehavna da håper jeg :) Der det ikke er boblehavn virket isen rimelig tykk. Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 jotto skrev 1 minutt siden: I boblehavna da håper jeg :) Der det ikke er boblehavn virket isen rimelig tykk. Ligger på land. Er den blå presenningen til venstre nær/bak huset Sitér dette innlegget Link to post
apaul Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Jeg ligger også i Leangbukta. Stilte samme spørsmål om isen til gruppen på Facebook tilhørende havna. De hadde sjekket isen her om dagen og den er 20cm tykk. Det vil nok ta en del tid til den et tynn nok til forsvarlig å lage råk med fritidsbåt Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Dessuten er det forbudt å lage råk der, sågar straffbart med mindre man har søkt og fått innvilget søknaden! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Popeye70 Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Kan ikke noen bestille et tauebåt-oppdrag i Leangbukta, så får vi en råk... Mer seriøst: Er det isfritt rundt Tangen, så det går an å flytte en båt fra Bukta til Tangen i påsken...? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Frissy Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Niks. Is rundt tangen. Var der for et par timer siden og isen ligger godt. Var 3-4 utenfor Hvalstrand som pilket. Men håper på at været som er nå fortsetter. Da vil det vel nærme seg Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 jotto skrev for 4 timer siden: Jeg kan ikke huske at det har vært så mye is i Indre Oslofjord på mange år. Er ikke noe bedre på Solkysten. For noen dager siden var det en liten slepebåt som prøvde å bryte råk i Vestfjorden. Han holdt på i et par dager, og ga opp. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 1 hour ago, Mulligan said: Er ikke noe bedre på Solkysten. For noen dager siden var det en liten slepebåt som prøvde å bryte råk i Vestfjorden. Han holdt på i et par dager, og ga opp. Solkysten, er det Vestfold? Og hvor er da Vestfjorden? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Fjorden inn til Tønsberg Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 jotto skrev for 6 timer siden: Jeg går og venter på at isen skal forsvinne i Leangbukta sånn at jeg kan få ut båten fra forhandler. Jeg kan ikke huske at det har vært så mye is i Indre Oslofjord på mange år. Du skal ikke lenger tilbake enn til 2013. Da var det verre enn nå, da vinteren var mye kaldere. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Popeye70 Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Key Freak skrev 16 minutter siden: Du skal ikke lenger tilbake enn til 2013. Da var det verre enn nå, da vinteren var mye kaldere. Men i Norske Manns Minne så er jo 2013 en eeevighet siden. Ingen husker så langt tilbake, og ingen husker vel den forrige snørike vinteren... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Lars H. Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 (redigert) I Son der jeg har båten, gikk isen 19. april i 2013. Det er noe jeg har glemt, men log-bok og bilder forsvinner ikke like lett som det øverst på kroppen. Redigert 21.Mars.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Key Freak Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Popeye70 skrev 5 minutter siden: Men i Norske Manns Minne så er jo 2013 en eeevighet siden. Ingen husker så langt tilbake, og ingen husker vel den forrige snørike vinteren... Grunnen til at jeg husker det er at vinteren 2012/2013 hadde jeg for første gang båten liggende i boblehavn (Vollen). Da ble det selvsagt skikkelig vinter. Den neste gangen jeg valgte boblehavn var denne vinteren, gitt. Da ble det jaggu skikkelig vinter igjen. Så alt er min feil... Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Navic II Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Key Freak skrev 5 minutter siden: Grunnen til at jeg husker det er at vinteren 2012/2013 hadde jeg for første gang båten liggende i boblehavn (Vollen). Da ble det selvsagt skikkelig vinter. Den neste gangen jeg valgte boblehavn var denne vinteren, gitt. Da ble det jaggu skikkelig vinter igjen. Så alt er min feil... Du er herved kommandert på land om vinteren fremover! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Støttes! :D :D Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Popeye70 Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Landligge er påkrevd heretter, ja! Husj opp på land med deg!! Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Key Freak Svart 21.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Navic II skrev for 2 timer siden: Du er herved kommandert på land om vinteren fremover! Sjøbliss skrev for 2 timer siden: Støttes! :D :D Popeye70 skrev for 2 timer siden: Landligge er påkrevd heretter, ja! Husj opp på land med deg!! Hahaha! Jada jada, point taken. Men et annet tips jeg fikk var å ligge i vannet HVER vinter, fordi da vet ikke Murphy når han (hun?) skal klemme til. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
jotto Svart 21.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2018 Key Freak skrev for 6 timer siden: Du skal ikke lenger tilbake enn til 2013. Da var det verre enn nå, da vinteren var mye kaldere. Det var før jeg hadde båt, så det var en annen tidsregning og et annet liv. Det teller ikke Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.