
Hulda
Jeg har ingen oversikt over disse motorene. Det har vært skrevet en del om dem her på forumet. Men om man trekker 300 hk ut av en slik motor, må veiva være smidd, smidde råder, bedre kjøling i toppene, egnet bunnpanne, etc, etc. I bunnen for motoren ligger en base på ca. 180 hk. Hulda har en GM 6,2 L NA, og er godt fornøyd. Men min motor er trimmet ned til 140 hk fra originalt 160 hk. Og jeg bruker vel ikke mer enn 80 hk. Den starter på første klikket og har et utmerket bunndrag, rene dampmaskinen.
Motoren min ble levert i bil USA 1985. Jeg kjøpte motoren som 'prospekt' fra USA og overhalte den på slutten av 90-tallet. Mariniserte den og satte den om bord år 2000. Siden har den originale veiva, toppene og det andre gått drøye 1000 timer. I USA er motoren min en utpreget 'billigmotor'. Så jeg har gjort noen modifikasjoner.
Noe av problematikken tror jeg at disse kraftpluggene har vært kjørt med drev som ikke håndterer dreiemomentet.