Jump to content

Edit History

Captain Chaos

Captain Chaos

Nå som det er såpass kaldt i sjøen og i luften så er det ikke helt urimelig at Eberen går for full spiker, og som Ida Marie påpeker så er plasseringen av panelet også viktig. I tillegg bør du også sjekke om varmerørene rundt om er isolerte. Alt for mange båter bruker bare standard varmerør uten ekstra isolasjon utenpå. Man kan øke utblåsingstemperaturen med over 10 grader ved å isolere varmerør.

En slik varmer som Eber er ikke beregnet / dimensjonert for å gå som varmekilde i en bobåt 356/24/7. Du må i så fall regne med å bytte viftemotor og andre komponenter i løpet av et år eller 2.

Nå vet ikke jeg hvor godt seilbåten din er isolert, men jeg tror 2 frostvakter kan bli noe lite ved 10 minus. Jeg har 5 stk i min 50 foter (motorbåt) nå. Samtlige under dørk. Over dørk er det frost ved 10 minus.  For ditt vedkommende tror jeg at du trenger 3-4 stykker for å være sikker. Dersom du har ferskvann i vannkraner, vann i toaletter osv så er nok 4 stk et minimum. Kulden kommer i ovenfra og ned. Sjøvannet gir varme i nedre del. Jeg har aldri vært i en seilbåt større en i VG jolle, men generelt ville jeg hatt 1 vakt i maskinrom, 1 pr bad/toalett, og vakter plassert i dørker / områder der ferskvann kan fryse. I oppholdsrummet hadde jeg satt opp en slik varmevifte (forsikringsgodkjent med veltesikring) https://www.maritim.no/kupevifte-220-vac-1-5-kw#.WrOPuOSWywk Lukker du opp alle dører til kabiner så holder denne til å "frostsikre" alle rom over dørk.

Frostvaktene og vifta får du sikkert bruk for uansett og for eksempel biltema sine vakter kan man sette på langt høyre temperatur en 5 grader og bruke som hjelpefyring på kalde dager.

Captain Chaos

Captain Chaos

Nå som det er såpass kaldt i sjøen og i luften så er det ikke helt urimelig at Eberen går for full spiker, og som Ida Marie påpeker så er plasseringen av panelet også viktig. I tillegg bør du også sjekke om varmerørene rundt om er isolerte. Alt for mange båter bruker bare standard varmerør uten ekstra isolasjon utenpå. Man kan øke utblåsingstemperaturen med over 10 grader ved å isolere varmerør.

En slik varmer som Eber er ikke beregnet / dimensjonert for å gå som varmekilde i en bobåt 356/24/7. Du må i så fall regne med å bytte viftemotor og andre komponenter i løpet av et år eller 2.

Nå vet ikke jeg hvor godt seilbåten din er isolert, men jeg tror 2 frostvakter kan bli noe lite ved 10 minus. Jeg har 5 stk i min 50 foter (motorbåt) nå. Samtlige under dørk. Over dørk er det frost ved 10 minus.  For ditt vedkommende tror jeg at du trenger 3-4 stykker for å være sikker. Dersom du har ferskvann i vannkraner, vann i toaletter osv så er nok 4 stk et minimum. Kulden kommer i ovenfra og ned. Sjøvannet gir varme i nedre del. Jeg har aldri vært i en seilbåt større en i VG jolle, men generelt ville jeg hatt 1 vakt i maskinrom, 1 pr bad/toalett, og vakter plassert i dørker / områder der ferskvann kan fryse. I oppholdsrummet hadde jeg satt opp en slik varmevifte (forsikringsgodkjent med veltesikring) https://www.maritim.no/kupevifte-220-vac-1-5-kw#.WrOPuOSWywk

Frostvaktene og vifta får du sikkert bruk for uansett og for eksempel biltema sine vakter kan man sette på langt høyre temperatur en 5 grader og bruke som hjelpefyring på kalde dager.

• Create New...