Gunnari Startet 22.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Mars.2018 Hei Min første post her på forumet men har lest en del herf rø . Vi har hatt motorbåt i mange år og er svrt sjøvant men har nå tenkt å konvertere til seilbåt. Det er jo ganske spennende og etter å ha lest og studert og filosofert i mange lange tider så ser det ut til at det koker ned til at det må bli en lys og luftig en som ikke gir så veldig kjellerfølesle. Har ikke seilt noe særlig før men vært mannskap noen ganger. To båter som virker svært interesante for oss er Elan 434 ig Bav 44 Vision.Har vært ombord i en Bav 44 mdn ikke i Impresssion. Noen her som kan komme med tips om egenskaper/fordeler/ulemper ved disse båtene i forhold til hverandre? Budsjettet er på rundt 1,2 mill. så det skulle være mulig å finine en grei båt i denne prisklassen. Det som betyr ganske mye er at båten er komfortabel å bo i, har god byggekvalitet og seiler bra, helst lett å seile alene. Selvslående fokk høres forlokkende ut så man kan krysse alene uten for mye styr. Alle tips og rååd og erfaringer motase med takk! Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Ups, ingen svar?. Velkommen som bidragsyter på BP i hvertfall. Jeg har ingen erfaring med de to båtene du nevner, så da er det ikke så enkelt å gi råd. Som jeg oppfatter dine behov er det først og fremst en "hytte på sjøen" du tenker på. Det er en rekke egenskaper med en båt som påvirker hvor godt egnet den er. Vil anbefale deg å ikke ekskludere store deler av markedet ved å fokusere kun på båter med store vindusflater. Man sitter jo mest oppe i cockpit når det er lyst, mens når det er mørk er det egentlig en fordel med en skjermet båt. Så jeg ville sett på følgende: sittegrupper/ankomst både nede og oppe komfortnivå i sofa bysseløsning fokk eller genoabåt bly eller jernkjøl layout i dusj/bad cockpittelt muligheter for davitere utseende og listen er uendelig. Båtkjøp er jo litt som å velge dame, man må få godfølelsen, så får man heller leve med at ikke alt er perfekt... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Bigmac Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 (redigert) Enig med Framtia om å ikke begrense utvalget for mye. Jeg opplever ikke "kjellerfølelsen" i særlig grad på seilbåter av nyere design, de fleste har skrogvinduer og himmelåpning i tillegg til kahytt vinduer. Som regel gir det rikelig med lys og luft. Men litt eldre, mørke båter får jeg vel kjellerfølelsen noen ganger. Synes både Elan og Bavaria er kjekke båter, byr på mye komfort og volum. Skal du seile single-handed, så sørg for autopilot, det er også en fordel med tyskerskjøter (kanskje ikke så vanlig) og rulleseil. Mye å velge i til 1,2mill i alle fall. Redigert 23.Mars.2018 av Bigmac (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Hei, Vi har en Bavaria 44 vision, og er stort sett veldig fornøyd med denne. Tenkte jeg skulle dele noen synspunkter uten å ha noen erfaring med Elan; -Akterenden. Luka på Vision skulle jeg gjerne vært foruten. Synes den noe mer tradisjonelle hekken til 434, med "trapp" er mer praktisk, og fremstår som sikrere med tanke på å komme seg ombord om man faller av. - Salongen. De to stolene på styrbord side i salongen til Vision er ikke særlig anvendelige. Ikke gode å sitte i. Blir til lagringsplass hos oss. Synes da sofa-løsningen til Elan på mange måter er mer fornuftig/anvendelig. Har vurdert å lage nye puter med bedre ryggvinkel, noe som sikkert hadde hjulpet. -Mange nivåer å snuble i hos Elan. Vet ikke eksakt hvor mange "etasjer" det er, men vi vurderte noen Elan, men synes det var litt rotete med alle nivåene på dørken i salongen. -Seilføringen til Vision er basert på en ganske stor genua (155%). Litt upraktisk for single-handed seiling. Kunne ønsket meg selvslående fokk. Har en 115% nå, men burde nok laget den enda mindre og satt på skinne.. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Jeg ville gått for Elanen. Skikkelig dekksalong har ingen av disse båtene uansett men er ikke så begeistret for bavaria generelt. Kanskje jeanneau 42 ds kan være et alternativ, men da finnes det nesten kun 2-lugarsversjonen på markedet. Ikke så veldig saklig fra meg her, altså :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Gunnari Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Tusen takk for svar. Må nok prøve å få sett nærmere på og "prøvesittet" en 434. Ellers så hadde jo de første vision 44 en annen løsning med mer tradisjonell badeplatformløsning. Kanskje det er bedre Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.