Jump to content

Hvilken BMS (batterikontroll) til Winston LiFePO4?


Maika

Recommended Posts

Noen av dere har REC sin BMS til Winston-cellene, andre har vel kjøpt de man kan få med fra ev-power.eu.

Victron sin https://www.victronenergy.no/accessories/ve-bus-bms fungerer vel kanskje bare på Victron sine batterier siden den jo krever VE-bus, i hvert fall for strømbegrensningsdelen:

- Reduce charge current in case of imminent cell overvoltage or over temperature (VE.Bus products only..)

Victron har (eller i hvert fall hadde) også en annen BMS, men den er (var?) kanskje også kun for Victron-batterier? https://www.victronenergy.com/upload/documents/Datasheet-BMS-12-200-EN.pdf

Er det flere typer folk bruker? Hvilken BMS burde man velge?

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post

Jeg har SmartBms123; som EV Power selger. Har kun erfaring med denne. Den er veldig enkel i bruk. Viser strøm inn eller ut totalt og samlet volt på 4celler.Videre viser den volt pr celle, samt temperatur pr celle. De fleste innstillinger er også enkle, bortsett fra de man må gjøre på selve kortet.Da trenger man synål og forstørrelsesglass. 

 

Synes det er en svakhet at det kun er bluetooth. Skulle gjerne hatt kabel og ett dedikert panel.     Dette har jeg løst med å ha en Victron BM ved siden av. Bluetoothen virker bra, men jeg stoler ikke helt på trådløst.

 

Jeg klarer heller ikke å kople bluetoothen på telefonen, selv om jeg har lastet ned androidappen. Men det er sikkert fordi jeg er klønete...

Link to post

Enn så lenge er det bare 16S modellen fra REC som kan kommunisere med Victron over CAN bus, men det kommer på Active BMS 4S utgaven i løpet av våren/sommeren.

Jeg har montert opp på 2 stk hytter som bruker dette nå i et 48V oppsett ut det fungerer utmerket.

 

Men jeg anbefaler likevel ikke å kutte ut rele i et båt oppsett.

 

Har selv REC i båten, og anbefaler det.. Tror det er en av de bedre løsningene på markedet. Veldig fleksibelt og kan justeres mye... 

 

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Har byttet ut 4x200A celler(tilsammen 200A i 12 volt)Winston, med andre Winstonceller, 4x1000. Det følger med Rec BMS. 

 

Fra før har jeg Victron Colour GX panel, 12/3000/120 Victron Multiplus lader/inverter, oh ett fjernstyrt rele fra Blue Sea, type ML-rbs remote battery switch. 

 

Har en mistanke om at dette kan kobles sammen, men klarer ikke helt å lese meg til hvordan. Noen som har gjort lignende.

 

Banken på 200 A skal selges med smart BMS123.

Link to post

Ja REC kan kommunisere med CAN bus med Victron sin color controll, jeg har satt opp dette flere ganger.

Men enn så lenge har de kun programmert dette for den modellen som heter 16S (for 48V pakker).

Det kommer vistnok også for Active BMS nå på våren.. Alt du trenger er en lang nok RS485 kabel, det kan du kjøpe av Farco.

 

Fordelen er at da vil REC BMS være batteri monitoren i systemet.. du trenger ikke noen BMS fra Victron. 

Alle feilmeldinger på BMS vil også vises i displayet til Victron.

Ved Victron solcelle lader og multiplus (satt opp riktig) vil også slutte å lade ved feilmelding hos BMS.

BMS vil ta over styringen av ladingen.. både sol og landstrøm. (Dynamo kan den ikke styre).

 

Link to post

Står koplingsskjema for can brus i brukerveiledningen fra REC, men hvor skal dette inn på Victron sin can bus plug, som er ganske annerledes? 

 

Videre hadde jeg tenkt det litt enklere enn tegningen/koblingsskjemaet til REC. Hos meg går det kun en 90kvadrats ledning fra LifePo4 banken, og til en skilleldiode, hvor den møter pluss fra dynamo. Her vil ladingen komme, og utladningen gå, i samme kabel. Blue SEA sin remote controller tenkte jeg skulle stå på denne kabelen, tilsluttet releutgangene på BMS. Nå ser jeg at ladereleet bare har en kabel, med normalt lukket. Discharge har utgang både på normalt closed, og normalt open. Hvordan kan jeg da paralellkoble denne remoteswitchen? Regner med at den skal lukke ved plussignal fra releutgangene., og at den da kobler vekk banken ved både overladning og over- utladning.

 

I værste fall får MC regulator på dynamoen ta seg av overladning, og batteriswitchen bare lukkes ved utladning. Men ville vært fint med dobbel sikkerhet.

Link to post
Maika skrev 1 time siden:

Ah, så min nyinkjøpte Victron BMV-712 er unødvendig hvis jeg kjøper en REC Aktiv BMS?

Korrekt. Men først må altså REC lage ny SW for can bus for aktiv bms. Det har de ikke gjort enda.

 

BØstrøm:

Kabelen står beskrevet i manualen. Rj45 i ene enden og vanlig com plugg i andre. Lett å lage selv også. 

 

Link to post

Tilbake til trådstarters tema. Har kjørt smart BMS med bluetooth, og går nå bort fra denne. Det er skjøre greier i forhold til den sorte boksen fra REC. Særlig releutgangene, og sammenkoblingen som er via små fjærbelastede hull, hvor man stikker stiv kobberkjele inni. Synes kabelen sitter lt for dårlig. Men det man får opp på padda er fantastisk. Veldig lett å bruke, og forstå.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Jeg spurte Tine i Rec, om denne og han skrev noe om at den eksisterende epromen ikke var stor nok, men jeg forsto at jeg kunne sende inn BMSen og få satt inn en ny eprom. Usikker på om jeg skal gjøre det, iom. at jeg ikke ser den helt store fordelen. Har bl.a. Victron Venus GX, MPPT 75/15, BMV 712 og en Multiplus Compact 1600 lader/inverter.

 

BMS styrer i dag Multiplus og kan sette dynamo i hold (float). Forøvrig er lade- og forbruksbusser adskilt og beskyttet med kontaktorer, også styrt av BMS. Og dette fungerer bra.

 

Det nye oppsettet følger ikke lenger lade- og forbruksbuss, men en hovedkontaktor til Multiplus og en annen kontaktor for det øvrige. Hovedkontaktoren slår sannsynligvis ut på både  HVE og LVE, som en siste forsvarslinje, og Multiplusen styres også via CAN GX. Så langt greit. Men da blir jeg litt usikker på om jeg skal koble dynamo og øvrig 12V forbruk på den andre kontaktoren, for da er ikke lenger lading og forbruk separert, og kan f.eks. risikere at båten går i svar som følge av en HVE, eller motsatt, jeg får ikke ladet fordi det har vært en LVE.

 

En fordel er vel at med ny firmware på BMS kan (etter sigende) denne kontrollere MPPT, men gitt at jeg har 200 W med paneler, en litiumbank på 600 Ah, og våre breddegrader, er ikke overladning fra solceller det største problemet. Når jeg er på båten bruker jeg alt panelene kan gi, og når jeg ikke er der er panelene stort sett koblet fra.

 

Vet derfor ikke om det er noe større poeng å oppgradere RECen? Blir mest for moro skyld/fikling? Tar gjerne synspunkter.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...