Tørstemaskinist Startet 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Mars.2018 Hei. Skal montere en ekstra batteribank i båten da jeg bare har 1 felles batteri for start og forbruk. Per nå står det et Sønnak SR550 på 115 ah. Dette tenkte jeg å bruke som forbruksbatteri (da jeg ikke vet hvor gammelt det er, pluss størrelsen) og montere et biltema-startbatteri på 75 eller 84 ah. Disse bankene kan selvsagt krysskjøres og skal lades med 1 stk dynamo og har i tillegg en vedlikeholdslader type Ctek XS 3600 som skal brules til vedlikeholdslader. Tenkte å bruke et VSR med sensing på startbatteriet. Dynamo går også til startbatteriet. Spørsmål er: - går det an å bruke sønnak batteriet og et biltema batteri til dette formål? -hvilken type batteri er sønnak-batteriet? Det er vel en fordel med samme type batterier siden disse blir koblet sammen under lading.. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Du kan fint ha biltemabatteri til startbatteri. Du må berre sjå til at det nye batteriet du kjøper er av samme type som det gamle vist du kobler dei til samme lader. Info om sønnak finn du på google. Ser ut som det er vanleg blysyre. Det vil alltid være best med like og like gamle batterier vist de er paralellkobla i samme batteribank. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tørstemaskinist Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Ja det blir jo samme lader og samme dynamo via vsr.. Fant ikke noe konkret ang type sønnak batteri på google.. vet ikke hvor ganmelt det er heller, men gidder ikke kjøpe 2 nye når det «gamle» er ok.. ser ikke så gammelt ut... Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 23.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 SR550 er vanlig bly/syre. Såkalt vedliholdsfritt med lufteslange som føres ut og ned.. Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 23.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2018 Tusen takk for svar.. Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 4.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mai.2018 Hei igjen. Dette fungerte veldig bra helt til ctek-laderen tok kveld. Har slitt med denne en stund, men trodde det ville bedre seg når jeg fikk renska opp i det elektriske og kobla skikkelig til. I går kom jeg over en 20A lader med opptil 3 utganger til en grei pris, og bestilte denne. Mye fordi om jeg skulle kjøpt en 12A med 2 utganger hadde jeg kommet opp i samme pris med frakt inkludert. Men siden jeg nå har VSR med sensing på start batteriet, bør jeg vel ikke koble den til både start og forsbruksbatteriet? VSR vil jo slå sammen disse batteriene når spenningen kommer opp i 13,3V.. Vil det da kortslutte når batteriene kobles sammen? Det finnes sikkert 100-vis tråder om det samme, men er ikke så lett å finne skogen for bare trær:). Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 6.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 Er det ingen som har montert lader med 2 (eller flere) utganger på anlegg med vsr? Vil dette fungere eller vil det kortslutte? Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 6.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2018 De fleste ladere vil tåle dette helt fint, men ikke alle. Så du bør sjekke med bruksanvisningen, evt. der du har kjøpt laderen. (om du oppgir merke og modell på den laderen her, så kanskje du får helt konkrete tips). De fleste ladere gir full effekt på én utgang om du bare kobler til én. Og det er ok å koble bare én utgang til startbatteriet, la vær å koble de to andre, og la vsr sørge for at forbruksbatteriet blir ladet. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Enig med @StorStas. Det blir jo det samme enten dynamo lader under gange eller batterilader ellers. VSR vet ikke forskjellen. Tipper laderen lader begge banker med en gang, startbatteriet er som regelt "fullt" allikevel. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Husk at selv om sønnak Sr550 batteriet kalles vedlikeholdsfritt, så skal det etterfylles veske på det. Veldig enkelt å åpne dekslet på toppen med en skrutrekker eller noe lignende. Ble egentlig ganske overrasket selv over at det kunne og skal etterfylles. Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 7.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Det er en Quick sbc 250, med 3 utganger som skal monteres. Så dere anbefaler å bare bruke 1 utgang på denne? Er ikke noe problem det, å montere denne på forbruksbatteriet, og evt slå på cross-over bryter hvis en en gang skal måtte lade start batteriet.. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 7.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2018 Dette er en av de laderne hvor manualen sier at man ikke skal brokoble utgangene, så ja, anbefaler å bruke bare én utgang på denne når du har VSR. Det står nevnt i manualen at du da skal bruke den utgangen som er merket "Master". VSR senser på startbatteriet, sant? Da kan du koble den ene utgangen fra laderen til startbatteriet. Så vil VSR sørge for at forbruksbatteriet blir koblet inn rimelig kjapt, sånn at det også blir ladet. Da blir begge batteriene ladet fra den ene utgangen på laderen. Ellers så er det sef. også mulig å gjøre som du sier, for startbatteriet trenger egentlig sjelden lading. Men nå har du jo muligheten til å gjøre dette helautomatisk :) Og som oberst1 nevnte, det er jo sånn det fungerer når dynamoen lader batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Tørstemaskinist Svart 8.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Da gjør jeg slik som StorStas og oberst1 her foreslår, så har jeg fulle batterier til enhver tid. Takk for hjelp, nok en gang:) Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Tørstemaskinist skrev On 04.05.2018 at 12.45: I går kom jeg over en 20A lader med opptil 3 utganger til en grei pris, og bestilte denne. Mye fordi om jeg skulle kjøpt en 12A med 2 utganger hadde jeg kommet opp i samme pris med frakt inkludert. Men siden jeg nå har VSR med sensing på start batteriet, bør jeg vel ikke koble den til både start og forsbruksbatteriet? VSR vil jo slå sammen disse batteriene når spenningen kommer opp i 13,3V.. Vil det da kortslutte når batteriene kobles sammen? Det finnes sikkert 100-vis tråder om det samme, men er ikke så lett å finne skogen for bare trær:). Ingen grunn til å bruke ekstra penger på å kjøpe lader med flere utganger. Har du skillerele og like batterityper holder det med én utgang. Denne kobles til startbatteri. Derfra videre via releet til forbruk. Personlig ville jeg heller prioritert å bruke ekstra penger på en lader med høyere ampere, fremfor antall utganger. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Kjellg skrev On 07.05.2018 at 10.32: Husk at selv om sønnak Sr550 batteriet kalles vedlikeholdsfritt, så skal det etterfylles veske på det. Veldig enkelt å åpne dekslet på toppen med en skrutrekker eller noe lignende. Ble egentlig ganske overrasket selv over at det kunne og skal etterfylles. I så fall er det ikke vedlikeholdsfritt. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Cruiseliner skrev 35 minutter siden: I så fall er det ikke vedlikeholdsfritt. Nei, men sånn er det :) Ble selv veldig overrasket når jeg fikk det opplyst direkte av sønnak. Hadde samme i min båt når jeg kjøpte den, og jeg fylte veldig mye vann på det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 8.Mai.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2018 Jeg lurte meg selv med 3 slike "vedlikeholdsfrie" batterier. De fikk aldri etterfylling av vann, og takket for seg allerede etter 5 - 6 år! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Tørstemaskinist Svart 19.Mai.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2018 Cruiseliner skrev On 8.5.2018 at 14.38: Ingen grunn til å bruke ekstra penger på å kjøpe lader med flere utganger. Har du skillerele og like batterityper holder det med én utgang. Denne kobles til startbatteri. Derfra videre via releet til forbruk. Personlig ville jeg heller prioritert å bruke ekstra penger på en lader med høyere ampere, fremfor antall utganger. Eg har allerede kjøpt denne laderen, men tenker å bare bruke master utgangen på startbatteriet som foreslått over. Den har plenty amp og det var en god pris (1599,-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.