Ask Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Hei Ukristelege prisar i området rundt Oslo. Til samanlikning leigde eg nett ut plass langs ei av flytebryggene mine. Sunnhordland. 24 fots cabincruiser. 2800 for eit halvt år/sommarsesong. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Sånn er det å bo i utkant-Noreg, har sine fordeler. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Man kan sikkert kalle det ukristelige priser at det koster mer enn 25 øre å fortøye båten til en treplanke, men når man ser hva man betaler i innskudd og årlig leie i en båtforening som nettopp er bygget ut så er det den faktiske kostnaden man betaler hverken mer, eller mindre. For min del betyr det et innskudd på 135.000 og en årlig leie på 5/6.000, men da har man tilgjengjeld en organisert båthavn med alt hva det innebærer av innfrastuktur, parkering, vaktordning, klubblokaler, låster brygger osv og det betales ikke en krone i leie av tomt. Jeg betviler at en betongbrygge og utriggere koster mindre i en utkantkommune i landet,ei heller at lønn til daglig leder, vaktmester, strøm osv er lavere enn i mere sentrale strøk. Mulig jeg tar helt feil. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Fjordgubbe Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 (redigert) Ja, det kostar like mykje å bygge ut utanfor byområda. Det er dyre sentrumsområde som oftast gjer prisdifferansen. Og den er stundom betydeleg. Det er og betydeleg pisskilnad mellom brygger som vert drevne i privat regi og dei som vert drevne meir på dugnad. (Det skulle og berre mangle.) Og innskotet får du sjølvsagt tilbakebetalt når du melder deg ut att. Redigert 25.Mars.2018 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Mouche skrev for 2 timer siden: Man kan sikkert kalle det ukristelige priser at det koster mer enn 25 øre å fortøye båten til en treplanke, men når man ser hva man betaler i innskudd og årlig leie i en båtforening som nettopp er bygget ut så er det den faktiske kostnaden man betaler hverken mer, eller mindre. For min del betyr det et innskudd på 135.000 og en årlig leie på 5/6.000, men da har man tilgjengjeld en organisert båthavn med alt hva det innebærer av innfrastuktur, parkering, vaktordning, klubblokaler, låster brygger osv og det betales ikke en krone i leie av tomt. Jeg betviler at en betongbrygge og utriggere koster mindre i en utkantkommune i landet,ei heller at lønn til daglig leder, vaktmester, strøm osv er lavere enn i mere sentrale strøk. Mulig jeg tar helt feil. Kanskje du tek litt feil:-) Dagleg leiar av mi flytebrygga har kr 0 i lønn. Slik er det kanskje ikkje der du har båten din? Tråden er vel i ferd med å spora av, men problemet er vel at mange stadar betalar ein for tenester ein ikkje treng. T.d. klubbhus. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Fjordgubbe skrev for 2 timer siden: Det er og betydeleg pisskilnad mellom brygger som vert drevne i privat regi og dei som vert drevne meir på dugnad. (Det skulle og berre mangle.) Er nok ikkje berre dugnaden som utgjer forskjellen. Kommunal, eller halvkommunale hamnar har gjerne ei leie på kr 0,- eller deromkring for kommunal eigendom. (Eigendom hvis alternativinntekt kunne blitt brukt på den lokale sjukeheimen, men de er ein anna debatt). Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 8 hours ago, Ask said: Kanskje du tek litt feil:-) Dagleg leiar av mi flytebrygga har kr 0 i lønn. Slik er det kanskje ikkje der du har båten din? Tråden er vel i ferd med å spora av, men problemet er vel at mange stadar betalar ein for tenester ein ikkje treng. T.d. klubbhus. Hva er det jeg tar feil i? Joda, daglig leder har lønn, fulltidsjobb, men denne lønnen skal fordeles på et stort antall andelseiere, ettusentohundreog femti. Trolig en litt større jobb enn hva noen vil gjøre på sin fritid? Så vidt jeg vet så betaler ikke andelslaget/båtforeningen noen leie til grunneier, Asker kommune, men mottar heller ingen form for støtte/subsidiering. Den leiepris du betaler ville vel i dag ikke ha forsvart opparbeidelse og investering i en morderne båthavn selv uten klubbhus (som forøvrig leies ut og representerer en inntekt) vil jeg tro så overraskelsen kommer vel den dagen en utskiftning må gjøres. https://leangbukten.no/Andelslaget.aspx Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Mouche skrev 44 minutter siden: så overraskelsen kommer vel den dagen en utskiftning må gjøres. Yepp. Og om en, i driften av en sånn organsisasjon legger opp til å ha "penger på bok" så en kan håndtere utgifter en faktisk vet vil komme, ja da har en plutselig medlemmer som klager på at leia må være for høy iom at det finnes penger på bok. Og om en ikke har penger på bok når utgiften kommer og man må betale mer så klager man da også. "Kan ikkje gjera alle til lags", var det vel en fyr som skreiv ein gong. ;-) -- Uansett, de siste par-tre sesongene har jeg sett at de ikke klarer å fylle opp alle båser her i Østfold, ble jo gjort en gigantisk halvkommunal utbygging av plasser her på sørsiden av Hvaler. En får håpe det ikke rammer de kommersielle havnene, som faktisk gir arbeid til folk, for mye. Og det har vel heller ikke vært fylt helt opp i alle anlegg innover Oslofjorden heller. Da regner jeg ikke med kommunale/halvkommunale anlegg som har priser som ikke eksisterer kommersielt. Det pussige er kanskje at prisene består selv om markedet har overskudd på plasser. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Mouche skrev for 2 timer siden: Så vidt jeg vet så betaler ikke andelslaget/båtforeningen noen leie til grunneier, Asker kommune, men mottar heller ingen form for støtte/subsidiering. Vi var heldige i vår klubb, kommunen solgte grunnen til oss, så nå eier vi hele anlegget..... vi har 2 ansatte i full stilling og en i 50%...........vi har vel 1250 plasser (Obs ikke Oslo området uten Marstrand) Klubbhuset er ju super, til kurser og sammenkomster på vinteren / fester om sommeren det er også plassen til nattvakter Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Fjordgubbe Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Pinkvin skrev for 14 timer siden: Er nok ikkje berre dugnaden som utgjer forskjellen. Kommunal, eller halvkommunale hamnar har gjerne ei leie på kr 0,- eller deromkring for kommunal eigendom. (Eigendom hvis alternativinntekt kunne blitt brukt på den lokale sjukeheimen, men de er ein anna debatt). Heilt rett dette, må sjølvsagt med i samanlikninga. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Dette varierer vel. I Vestby er leieinntekter for bryggefester/fortøyningspunkter til land en del av budsjettet. Det er vel slik man balanserer havnekassa og presser bryggeleieprisene opp. Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Trodde det var priser det var snakk om, og ikke politikk, hva som sponser hvem osv.. trådene blir veeeldig lange med innhold som ikke er relevant til overskriften. Hvorfor kan ikke de som må trekke inn andre temaer en det som overskriten til tråden viser til opprette egen tråd? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 32 minutes ago, AlfArie said: Trodde det var priser det var snakk om, og ikke politikk, hva som sponser hvem osv.. trådene blir veeeldig lange med innhold som ikke er relevant til overskriften. Hvorfor kan ikke de som må trekke inn andre temaer en det som overskriten til tråden viser til opprette egen tråd? Enig, men det sklei jo ut nesten med en gang da det ble invitert til priser også for andre steder enn hva det ble spurt om i overskriften, sågar av trådstarter selv! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Hulda Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Uffda, beklager. 5 meter, senter/senter i Son kr. 14 250. Bor du utenfor kommunen, +25 %. Strøm til batterilading inngår. Vann på brygga. Apri/mai til oktober. Etter det må båten på land eller vinterhavn kr. 1200/mnd. Strøm etter måler kr. 2/kWh + mva. Det er en plass Hulda vil kunne klemme seg inn på. Med strøm/vann/parkering og 5,5 meters plass kommunal havn et annet sted ca. kr. 15 000/år/ vinterhavn inkludert. Sommerparkering for bil kr. 400 i tillegg. Avfallshåndtering innkludert, batterier/spillolje/filtere/malingrester/huholdningsavfall etc. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 (redigert) Hulda skrev On 3/26/2018 at 16.12: Uffda, beklager. 5 meter, senter/senter i Son kr. 14 250. Bor du utenfor kommunen, +25 %. Strøm til batterilading inngår. Vann på brygga. Apri/mai til oktober. Etter det må båten på land eller vinterhavn kr. 1200/mnd. Strøm etter måler kr. 2/kWh + mva. Det er en plass Hulda vil kunne klemme seg inn på. Med strøm/vann/parkering og 5,5 meters plass kommunal havn et annet sted ca. kr. 15 000/år/ vinterhavn inkludert. Sommerparkering for bil kr. 400 i tillegg. Avfallshåndtering innkludert, batterier/spillolje/filtere/malingrester/huholdningsavfall etc. Bra Hulda! Ja, slik vil me ha det. Heile året skal vere med. Då først kan me samanlikne prisane. Redigert 27.Mars.2018 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2018 Fjordgubbe skrev 31 minutter siden: Bra Hulda! Ja, slik vil me ha det. Heile året skal vere med. Då først kan me samanlikne prisane. Joda, når det er mulig. Der jeg har sommerplass har de ikke vinteropplag på land, så jeg er på legd om vinteren :-) Og det er i grunnen greit. Litt kjekt med vår/høsttur til/fra vinteropplag. Og kjekt å bli kjent på nye plasser, pluss at jeg varierer opplaget med "årets behov". Annenhver vinter på sjøen. Og er det spesielle ting som må gjøres så kan jeg evt. ta båten på land nærmere hjemme. Om det ikke er noe spesielt så kan jeg gå etter pris og sette den på land lengre borte, hvis det er billigere. Det som er kjekt med båt er jo at en kan flytte den rundt og velge selv, i hvertfall om en bor i Oslofjordområdet hvor mulighetene er mange. Sitér dette innlegget Link to post
hnrk Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 On 3/25/2018 at 9:04 AM, nordan family 27 said: Sentralt i Hovedstaden betaler jeg 2450,- for 5.0 meter, pluss medlemskontingenten på 350,-. Så jeg klager ikke. Kriteriene er som alle foreninger på kommunal grunn i Oslo: må bo i Oslo eller en nabokommune uten strandlinje. Non-profit, vaktordning blandt medlemmene, og 2 dugnader av 4 timer pr år (alle møter ikke på alle dugander). Hvor er dette? Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Da er det vel ventetid på 10 år eller mer for medlemskap? Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Hulda Svart 19.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juli.2021 Omtrent som OBOS, du bør få medlemskap i dåpsgave. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.