Fjordland
Knurrbart skrev On 26.3.2018 at 6.27:Trenger ikkje så tjukk kabel som det.En fjerdedel, 10 kvadrat holder lenge. De drar stort sett bare noen få ampere utenom akkurat om noe sitter fast og da blir det kun et øyeblikk likevel og er ikkje noe tema. Og om en prøver seg på noe tungt som skal hales så slår den innebygde sikringen ut rimelig fort - rett irriterende fort . Du altså vil aldri få varmgang i en slik kabel da den innebygde slår ut lenge før det blir noe tema som helst.
Ellers er den innebygde sikringen for å beskytte apparatet. Om du vil beskytte kabel mot kortslutningsbrann så må du ha sikring på sjølve kabelen. Korvidt det er nødvendig kan alltids diskuteres mht rådende forhold men det er aldri feil.
Rett på meg om eg tar feil nå. Men har du for tynne kabler, og får spenningsfall ved belastning, vil bimetall sikringen slå ut tidligere, pga lavere spenning gir høyere strøm og temperatur?
Har en lh200 til sammenligning, veldig ofte, ved pent vær, går den uten stor belastning. Men med litt sjø/strøm, så jobber den mye hardere da eg må trekke hele båten mot bølger/sjø til siste søket er løftet.
Eg mener tykke kabler er viktig. Eg har gått godt over anbefalt fra northlift begge gangene eg monterte haleren I båt.
Og trekker lenker langt bedre enn mange andre innlegg eg leser rundt om på nett.