Seigmann Startet 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2018 Hei, lurer på om noen kan hjelpe meg litt her. På vårt Waeco Coolmatic kjøleskap vil ikke kompressoren starte. Vifta går og kjøleskapet har lys inni. Men det blir ikke kaldt. Ligger med landstrøm og har bra med spenning. Noen gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Benji Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Har du mulighet for å måle spenningen freme ved kompressor, bør jeg deg en god pekepinne på om det er den eller ikke. Sitér dette innlegget LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl Link to post
Seigmann Svart 24.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Takker for svar. Skal måle på den. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 (redigert) Hvis kompressor fortsatt ikke starter og spenningen er målt akseptabel kan du sjekke om termostaten er problemet ved å jumpre mellom C og T på elektromodulen på BD35 kompressoren. Da vil kompressor tvangskjøres uten termostaten. Lag deg en liten kabelsladd med kabelsko i hver ende til å jumpre med. Redigert 24.Mars.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Sjekket eventuell sikring bak på skapet? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Eureka skrev for 2 timer siden: Sjekket eventuell sikring bak på skapet? Går lys og vifte og kompressor på egne sikringer på disse kjøleskapene ? Sitér dette innlegget Link to post
Seigmann Svart 24.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Takk for svar alle sammen. Har skjekket etter sikring bak, ikke funnet. Det er lys inni skapet og vifta går. Jeg skal prøve tipset til @Mix å tvangskjøre kompressoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 FJORDTROLL skrev for 2 timer siden: Takk for svar alle sammen. Har skjekket etter sikring bak, ikke funnet. Jeg tror du kan lete lenge, svært lenge før du finner den. Første steg nå er å sjekke termostaten. Fremgangsmåten har du. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Om vifte kjører kontinuerlig er termostat i orden, der ligger feilen i kontrollboks. Alle disse kontrollboksene er like, men noen produsenter av kjøleutstyr bruker hastighetsregulator som er koblet til noen av 4 nederste kontaktene. Om du har ett lite kretskort der, kan du prøve å fjerne det og koble ledningene direkte etter tegninger. Om du ikke har en slik, der bør du få tak i ny elektronikk til å gå videre med feilsøking. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Tror slett ikke at det er noe sikring bak der. Waeco er kjent for feil i elektronikk og defekte termostater. Sjekket det opp da kjøleboksen vår konket. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Det var bare et velmenende tips, dersom det var noen sikring. Merk, dersom ? Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Hei. Jeg hadde et slikt kjøleskap i en båt jeg kjøpte, det hadde under litt heftig slingring ved forrige eiers bruk "poppet ut av innredningen" men var satt inn igjen og koblet på igjen da jeg fikk båten. Det oppførte seg likt, vifte og lys, men ingen kjøling. (eller kompressor) Jeg kan ikke huske om der var sikring, (tror det) men hadde ihvertfall en kobling som gjorde det mulig at bare den delen som styrer vifte og lys er kobla på. Husker heller ikke om det var på jordingen. Men har sikkert en slags "negativ" styring av vifta som gjør at den går kontinuerlig om den ikke får beskjed om noe annet fra sensor på kompressor? Når begge deler ble koblet til, gikk både vifte og kompressor ved behov slik det er ment å være. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 On 3/24/2018 at 2:26 PM, Mix said: Hvis kompressor fortsatt ikke starter og spenningen er målt akseptabel kan du sjekke om termostaten er problemet ved å jumpre mellom C og T på elektromodulen på BD35 kompressoren. Da vil kompressor tvangskjøres uten termostaten. Lag deg en liten kabelsladd med kabelsko i hver ende til å jumpre med. Om vifte starter gjør termostat jobben sin, den starter ikke uten at termostat sender beskjed til elektronikken om at den skal starte opp kompressor og vifte. Selve kompressoren kan leve i flere tiår om det ikke blir feil i trykksiden og den har bra med kjøling. I dette tilfelle er ingen feil med gasstrykk, der skulle Fjordtrollet oppleve at kompressor går uten effekt. Kjøling er noe man skal gå ut fra at bruker er klar over. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mix Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Sannsynligvis vil termostat være ok når vifte sviver, men det koster en halv kalori å få det konstatert ved å jumpre mellom C og T. Neste steg vil være å lese ut feilkoder. Er vifta dårlig og trekker over 0,7A vil heller ikke kompressoren starte. Det er litt å teste ut før en bare bestiller ny kontroll modul til noen tusenlapper. Men folk får gjøre som dem selv vil. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Om vifte trekker for meget er nokk å frakoble den. Om den har feil skulle kompressoren prøve å starte trekk i trekk uten å klare kjøring. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Mix Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Ikke trekk i trekk men hvert 60 sekund. Sitér dette innlegget Link to post
Christian_V Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Viktigste er å måle spenningen på kjøleskapet når kompressoren slår inn. Denne trekker mer enn viften og man får gjerne et spenningsfall i dét kompressoren starter. Hadde samme problem som deg. Målte spenning på sikringen (på tavlen) når kompressoren slo inn (hadde lading på batteriene ved landstrøm når jeg gjorde dette). Spenningsfallet var fhv lite på tavlen. Gjorde det samme på strømkontakten på kjøleskapet. For det første var spenningen 0,5 V lavere når kun viften gikk i forhold til spenning på tavlen. Når kompressoren slo inn hadde jeg spenningsfall på 1,5 V, hvilket førte til at kompressoren stoppet grunnet for lav spenning (11,5 V). Jeg fant ut at tverrsnittet på kjøleskapets sløyfe var altfor lite. Byttet til riktig strømkabel, og jeg har ikke hatt problemet siden. Jeg skjønte ikke hvorfor dette skjedde da kompressoren alltid gikk greit når vi lå i gjestehavner og hjemmehavn. Svaret var at ladingen til batteriene, som man får ved landstrøm, var tilstrekkelig til å holde spenningen oppe slik at kompressoren gikk. Jeg styrte mye med andre ting før jeg sjekket dette, og var tilogmed inne på tanken på å bytte kjøleskapet. Sitér dette innlegget Link to post
Seigmann Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Her starter vifta å gå når kjøleskapet startes, kompressoren prøver ikke engang. Spenningen er god både ved sikring og inn i kontrollboks. Når jeg skrur av kjøleskapet på termostat bryteren, da fortsetter vifta helt til jeg tar strømmen. Mistenker kontrollboksen. Spørsmålet et om det heller blir investert i et nytt kjøleskap. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Gidder du ikke gjøre feilsøking er nok nytt skap enkleste løsning ja. Bruk og kast er blitt normalen idag. Sitér dette innlegget Link to post
Seigmann Svart 26.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Mix skrev for 6 timer siden: Gidder du ikke gjøre feilsøking er nok nytt skap enkleste løsning ja. Bruk og kast er blitt normalen idag. Blir nok feilsøking etter påske først. Men legger ikke for mye penger i et aldrende kjøleskap. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.