Jump to content

Waeco kjøleskap vil ikke starte

Seigmann

Recommended Posts

Om vifte kjører kontinuerlig er termostat i orden, der ligger feilen i kontrollboks. Alle disse kontrollboksene er like, men noen produsenter av kjøleutstyr bruker hastighetsregulator som er koblet til noen av 4 nederste kontaktene. Om du har ett lite kretskort der, kan du prøve å fjerne det og koble ledningene direkte etter tegninger. Om du ikke har en slik, der bør du få tak i ny elektronikk til å gå videre med feilsøking.

Hei.

Jeg hadde et slikt kjøleskap i en båt jeg kjøpte, det hadde under litt heftig slingring ved forrige

eiers bruk "poppet ut av innredningen" men var satt inn igjen og koblet på igjen da jeg fikk båten.

Det oppførte  seg likt, vifte og lys, men ingen kjøling. (eller kompressor)

Jeg kan ikke huske om der var sikring, (tror det) men hadde ihvertfall en kobling som gjorde det

mulig at bare den delen som styrer vifte og lys er kobla på. Husker heller ikke om det var på

jordingen. Men har sikkert en slags "negativ" styring av vifta som gjør at den går kontinuerlig om

den ikke  får beskjed om noe annet fra sensor på kompressor?

Når begge deler ble koblet til, gikk både vifte og kompressor ved behov slik det er ment å være.

Lykke til.

On 3/24/2018 at 2:26 PM, Mix said:

Hvis kompressor fortsatt ikke starter og spenningen er målt akseptabel kan du sjekke om termostaten er problemet ved å jumpre mellom C og T på elektromodulen på BD35 kompressoren. Da vil kompressor tvangskjøres uten termostaten.

Lag deg en liten kabelsladd med kabelsko i hver ende til å jumpre med.

Om vifte starter gjør termostat jobben sin, den starter ikke uten at termostat sender beskjed til elektronikken om at den skal starte opp kompressor og vifte. Selve kompressoren kan leve i flere tiår om det ikke blir feil i trykksiden og den har bra med kjøling.
I dette tilfelle er ingen feil med gasstrykk, der skulle Fjordtrollet oppleve at kompressor g
år uten effekt. Kjøling er noe man skal gå ut fra at bruker er klar over.

Sannsynligvis vil termostat være ok når vifte sviver, men det koster en halv kalori å få det konstatert ved å jumpre mellom C og T.

Neste steg vil være å lese ut feilkoder. Er vifta dårlig og trekker over 0,7A vil heller ikke kompressoren starte. Det er litt å teste ut før en bare bestiller ny kontroll modul til noen tusenlapper. Men folk får gjøre som dem selv vil.

Viktigste er å måle spenningen på kjøleskapet når kompressoren slår inn. Denne trekker mer enn viften og man får gjerne et spenningsfall i dét kompressoren starter. Hadde samme problem som deg. Målte spenning på sikringen (på tavlen) når kompressoren slo inn (hadde lading på batteriene ved landstrøm når jeg gjorde dette). Spenningsfallet var fhv lite på tavlen. Gjorde det samme på strømkontakten på kjøleskapet. For det første var spenningen 0,5 V lavere når kun viften gikk i forhold til spenning på tavlen. Når kompressoren slo inn hadde jeg spenningsfall på 1,5 V, hvilket førte til at kompressoren stoppet grunnet for lav spenning (11,5 V). Jeg fant ut at tverrsnittet på kjøleskapets sløyfe var altfor lite. Byttet til riktig strømkabel, og jeg har ikke hatt problemet siden.

Jeg skjønte ikke hvorfor dette skjedde da kompressoren alltid gikk greit når vi lå i gjestehavner og hjemmehavn. Svaret var at ladingen til batteriene, som man får ved landstrøm, var tilstrekkelig til å holde spenningen oppe slik at kompressoren gikk. Jeg styrte mye med andre ting før jeg sjekket dette, og var tilogmed inne på tanken på å bytte kjøleskapet.

Her starter vifta å gå når kjøleskapet startes, kompressoren prøver ikke engang. Spenningen er god både ved sikring og inn i kontrollboks. Når jeg skrur av kjøleskapet på termostat bryteren, da fortsetter vifta helt til jeg tar strømmen. Mistenker kontrollboksen. Spørsmålet et om det heller blir investert i et nytt kjøleskap. :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...