Lars H. Startet 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2018 Som tittelen sier, noen som kan anbefale en grei tidevannstabell (Norge/Sverige) for smarttelefon (android)? Jeg ser at det er mye å velge i på Google Play, men hvilken bruker dere? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
aileenll Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Er tidevannet noe bry seg om, på kysten mellom nordjylland og lista?( kattegatt, Østersjøen, bottnviken og skagerak) Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Olevine Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Jeg bruker "Se havnivå" fra Kartverket. Kan vise både beregnet havnivå, justert for vær og og observert nivå (nærmeste målestasjon). Funker for mitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Olevine Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 aileenll skrev 3 minutter siden: Er tidevannet noe bry seg om, på kysten mellom nordjylland og lista?( kattegatt, Østersjøen, bottnviken og skagerak) Det kan være viktig noen ganger. Blant annet har vi noen venner som har hytte der vi må passere ei bru med 2 m seilingshøyde. Med kalesja nede er høyeste punkt på båten ca 2,05 m over sjøen. Da betyr vannstanden noe ja, og det kan være greit å vite ca tidspunktet for når det skal kunne gå å passere eller ikke. Ellers er ikke tidevannet mye å tenke på her på våre kanter, enig i det. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Jeg bruker Vannstand ... enkel og grei... Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Jeg bruker "Windalert" for Android da den har både vind og tidevann info fra de forskjellige værstasjoner rundt omkring i "realtime" Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
lassepelle Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Om du bruker navionics boating så har du tidevanntabell der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Takk for flere forslag. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
shipahoy Svart 24.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Mars.2018 Jeg bruker "Flo og fjære". Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Har du ikke dette på plotteren Lars ? Både Cmap og Navionics har vel dette ? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Jo da, det har jeg, og jeg har det på PC også, men artig med nok en unyttig/nyttig app på mobilen for en som er fersk med smarttelefon. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Du har god tid, Lars H. En kan fremdeles parkere en lastebil på båtplassen din, uten at den går gjennom :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Men jeg er utålmodig. Nå holder jeg på med å gjøre meg klar for en tur til havnen, må bare få fylt opp noen 25 liters kanner med godt varmt vann for å ha med i bilen. Så har jeg en 12volt spylepumpe og et bilbatteri som jeg også tar med. Da blir det å vaske med bøtte med såpevann og svamp og så spyle av med medbrakt vann! Hadde det ikke vært for det digre beistet av en båt som sperrer meg inne, kunne jeg ganske snart kommet på vannet. De siste årene har jeg fått låne plass i den nye delen av havnen frem til plassen min er klar med utriggere og fritt for is. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 (redigert) Akkurat nå melder Son +0.3 grader, blikkstille og skyfritt. Velkommen :-) Blir en flott dag på havna! Ooops. +0.4 grader... Redigert 25.Mars.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
vindmann Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Liker appen Windy. Har et ganske oversiktlig meteogram som man kan spole frem/tilbake i tid og som også inkluderer tidevannet. Bruker iOS, men antar den finnes for Android også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Kjører Android også. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Er det ikke tidevannstabell på Jakt å fiske appen, mener det var den jeg brukte når jeg hadde behov for å følge med dette. Prøvde mange forskjellige men ente opp med den da den var enklest å bruke. Usikker på om du får valgt sted du vil hente data om, men funker fint for posisjonen din iaf. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 Jeg bruker sehavnivå.no på web uten app. Finnes det en app som viser målt tidevann sammen med tabell og prognose som dette:? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
shipahoy Svart 25.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2018 (redigert) Flo og fjære viser data fra sehavnivå.no Viser beregnet og målt tidevann, men dessverre ikke vannstandsvarselet som tar hennsyn til været. Redigert 25.Mars.2018 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Mars.2018 Hei Lars tidevannet i Bohuslän er 37cm....... dvs. nesten ikke noe, men det er betydelig større forskjell på høy og lavvann, forårsaket av vær og vind +1,5m -> -1,15m http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Lotsning/Lotsomraden/Lotsomrade-Marstrand/Hamninformation/Lysekils-lotsstation/ her er en side med vannstand og prognoser, men tror/vet ikke om den finnes som app https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/vattenstand-och-vagor#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,lang=sv,station=smogen Vattenstånd och tidvatten Svinesund - Hållö Vattenstånd: På västkusten stiger vattnet i allmänhet vid västlig vind och sjunker vid ostlig vind. Vid västlig storm kan en s k stormflod inträffa varvid vattnet snabbt kan stiga med över en meter. På grund av varierande djupförhållanden och kustens oregelbundna form kan vattenståndet växla kraftigt från en plats till en annan. Även lufttrycket påverkar vattenståndet; vid högtryck pressas vattnet undan och sjunker således och vid lågtryck stiger vattnet. Längs kuststräckan Svinesund - Hållö gäller följande ungefärliga karakteristiska vattenstånd: Högsta högvatten (HHW) + 150 cm Medelhögvatten (MHW) + 95 cm Medelvatten (MW) 0 cm Medellågvatten (MLW) - 70 cm Lägsta lågvatten (LLW) - 115 cm Utöver de tillfälliga växlingarna i vattenståndet förekommer en årstidsbunden variation som beror på en motsvarande variation i det förhärskande lufttrycket samt i vindarnas riktning och styrka. I medeltal för en längre period kallas denna variation "den årliga variationen" vilket innebär lågt vattenstånd under våren och högt vattenstånd under sensommaren och hösten. Från detta medelförlopp kan betydande avvikelser förekomma olika år. Tidvatten: De vattenståndsvariationer som förorsakas av tidvatten är som störst (spring) två dygn före ny- och fullmåne och uppgår då till ca 37 cm. De minsta vattenståndsvariationerna (neap) inträffar två dygn före halvmåne. Tidvattnet är av s k halvdygnskaraktär, dvs vattnet stiger (flod) till ett högvatten respektive sjunker (ebb) till ett lågvatten två gånger per dygn. Dygnets ena högvatten inträffar ca 3 timmar 30 minuter efter månens passage över Greenwichmeridianen, dvs när månens GHA är ungefär 050 grader. Nästföljande högvatten infaller 12 timmar och 25 minuter senare. I Svinesund kan tidvattenströmmen uppgå till ca 4 knop. Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.