Jump to content

Noen som kan anbefale en grei tidevannstabell (Norge/Sverige) for smarttelefon (android)

Lars H.

Recommended Posts

Som tittelen sier, noen som kan anbefale en grei tidevannstabell (Norge/Sverige) for smarttelefon (android)? Jeg ser at det er mye å velge i på Google Play, men hvilken bruker dere?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

aileenll skrev 3 minutter siden:

Er tidevannet noe bry seg om, på kysten mellom nordjylland og lista?( kattegatt, Østersjøen, bottnviken og skagerak)

Det kan være viktig noen ganger. Blant annet har vi noen venner som har hytte der vi må passere ei bru med 2 m seilingshøyde. Med kalesja nede er høyeste punkt på båten ca 2,05 m over sjøen. Da betyr vannstanden noe ja, og det kan være greit å vite ca tidspunktet for når det skal kunne gå å passere eller ikke. Ellers er ikke tidevannet mye å tenke på her på våre kanter, enig i det.

Jo da, det har jeg, og jeg har det på PC også, men artig med nok en unyttig/nyttig app på mobilen for en som er fersk med smarttelefon.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men jeg er utålmodig. Nå holder jeg på med å gjøre meg klar for en tur til havnen, må bare få fylt opp noen 25 liters kanner med godt varmt vann for å ha med i bilen. Så har jeg en 12volt spylepumpe og et bilbatteri som jeg også tar med. Da blir det å vaske med bøtte med såpevann og svamp og så spyle av med medbrakt vann! Hadde det ikke vært for det digre beistet av en båt som sperrer meg inne, kunne jeg ganske snart kommet på vannet. De siste årene har jeg fått låne plass i den nye delen av havnen frem til plassen min er klar med utriggere og fritt for is.

Hei Lars

tidevannet i Bohuslän er 37cm....... dvs. nesten ikke noe, men det er betydelig større forskjell på høy og lavvann,

forårsaket av vær og vind  +1,5m -> -1,15m

http://www.sjofartsverket.se/sv/Sjofart/Lotsning/Lotsomraden/Lotsomrade-Marstrand/Hamninformation/Lysekils-lotsstation/

her er en side med vannstand og prognoser, men tror/vet ikke om den finnes som app

https://www.smhi.se/vadret/hav-och-kust/vattenstand-och-vagor#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,lang=sv,station=smogen

Vattenstånd och tidvatten

Svinesund - Hållö

Vattenstånd:

På västkusten stiger vattnet i allmänhet vid västlig vind och sjunker vid ostlig vind. Vid västlig storm kan en s k  stormflod inträffa varvid vattnet snabbt kan stiga med över en meter. På grund av varierande djupförhållanden och kustens oregelbundna form kan vattenståndet växla kraftigt från en plats till en annan. Även lufttrycket påverkar vattenståndet; vid högtryck pressas vattnet undan och sjunker således och vid lågtryck stiger vattnet.

Längs kuststräckan Svinesund - Hållö gäller följande ungefärliga karakteristiska vattenstånd:

Högsta högvatten (HHW) + 150 cm
Medelhögvatten (MHW) +   95 cm
Medelvatten (MW)        0 cm
Medellågvatten (MLW) -    70 cm
Lägsta lågvatten (LLW) -  115 cm

Utöver de tillfälliga växlingarna i vattenståndet förekommer en årstidsbunden variation som beror på en motsvarande variation i det förhärskande lufttrycket samt i vindarnas riktning och styrka. I medeltal för en längre period kallas denna variation "den årliga variationen" vilket innebär lågt vattenstånd under våren och högt vattenstånd under sensommaren och hösten. Från detta medelförlopp kan betydande avvikelser förekomma olika år.

Tidvatten:

De vattenståndsvariationer som förorsakas av tidvatten är som störst (spring) två dygn före ny- och fullmåne och uppgår då till ca 37 cm. De minsta vattenståndsvariationerna (neap) inträffar två dygn före halvmåne.

Tidvattnet är av s k halvdygnskaraktär, dvs vattnet stiger (flod) till ett högvatten respektive sjunker (ebb) till ett lågvatten två gånger per dygn. Dygnets ena högvatten inträffar ca 3 timmar 30 minuter efter månens passage över Greenwichmeridianen, dvs när månens GHA är ungefär 050 grader. Nästföljande högvatten infaller 12 timmar och 25 minuter senare.

I Svinesund kan tidvattenströmmen uppgå till ca 4 knop.

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...