Jump to content

Edit History

Gudrun

Gudrun

Hei og gratulerer med en flott båt!

 

Ser du har fått mange gode råd her allerede, så skal bare legge til noe småtteri.

 

Ser ut for at båtbyggeriet driver ennå (?)men i en annen form, mer slipping og lagring. En telefon for å etablere kontakt kanskje?

 

Nå er det ofte slik at den generasjonen som jobbet med trebåter er ennå blant oss selv om det tynnes ut i rekkene. Men de gjør lite av seg. Skal ikke se bort ifra at det dukker opp noen med erfaring fra trebåtbygging når du setter i gang. Ryktene går som kjent fort på mindre plasser.

Vil tro det kunne vært greit å få en (pensjonert)fagmann til å vurdere bunnen og gi råd på plassen før du sjøsetter..

 

Ellers en liten historie hva en bekjent opplevde noen år tilbake etter å ha handlet seg en eldre båt:

Hadde vært i Holland og handlet seg en utrangert slepebåt som ville løse hans boplaner under studier etc i Holland. 

Båten handlet rimelig fra et konkursbo. Tøffet avgårde på kanalene med redusert fart. Synes det var himla mye klapring fra maskinen , drypping av kjølevann og olje stort sett overalt og fising fra lekke eksospakninger.

La seg til midt i en by i Holland ikke langt fra der han skulle studere. Begynte å kikke på maskinen mens fant ut at den var montert inn på 50/60tallet så forhandler og deler var det heller tynt med. Tenkte mer på å lage det koselig i lugaren forut.

 

Men da han var på dekk og nede i maskinrommet stod det stadig eldre karer på kaien og kikket. Etter noen dager kom en av de ombord. Viste seg han var en gammel maskinist som kjente godt til motoren.

For å lage en lang historie kort: Før han visste ordet av det hadde et lite "arbeidslag" med pensjonerte maskinister tatt over. Maskindeler sendt avgårde til lokale verksteder og returnerte som ny. Viste seg verkstedene hadde vært "store" på slikt arbeid på en tid da det var mange slike maskiner i omløp. Pakninger ble laget der det ikke var nytt å hente. Et større lager med slikt og slitte/nye maskindeler ble funnet under dekk akter. En hjelpemotor ble funnet under masse rot og karene lyste opp: Denne var en gammel kjenning!

 

De var ikke lite stolt da de en måned eller to senere kunne slippe på starteluften og maskinen tørnes. Noen minutter senere kom det en dott med røyk opp skorsteinen og godlyd fra maskinen. De pensjonerte maskinistene nikket seg imellom mens de kikket etter lekkasjer.. Maskinen var helt tett og alle utslitte deler var fikset..

Betaling? Tja.. mener han sa de hadde hatt det så kjekt sammen og fikk jobbe med noe de hadde holdt på med et yrkesaktivt liv det var mer en sum som dekket vask av arbeidsklærne + delekostnadene. 

 

Så du får bare krysse fingrene...:wink:

Lykke til med arbeidet fremover!

Gudrun

Gudrun

Hei og gratulerer med en flott båt!

 

Ser du har fått mange gode råd her allerede, så skal bare legge til noe småtteri.

 

Ser ut for at båtbyggeriet driver ennå (?)men i en annen form, mer slipping og lagring. En telefon for å etablere kontakt kanskje?

 

Nå er det ofte slik at den generasjonen som jobbet med trebåter er ennå blant oss selv om det tynnes ut i rekkene. Men de gjør lite av seg. Skal ikke se bort ifra at det dukker opp noen med erfaring fra trebåtbygging når du setter i gang. Ryktene går som kjent fort på mindre plasser.

Vil tro det kunne vært greit å få en (pensjonert)fagmann til å vurdere bunnen og gi råd på plassen før du sjøsetter..

 

Ellers en liten historie hva en bekjent opplevde noen år tilbake etter å ha handlet seg en eldre båt:

Hadde vært i Holland og handlet seg en utrangert slepebåt som ville løse hans boplaner under studier etc i Holland. 

Båten handlet rimelig fra et konkursbo. Tøffet avgårde på kanalene med redusert fart. Synes det var himla mye klapring fra maskinen , drypping av kjølevann og olje stort sett overalt og fising fra lekke eksospakninger.

La seg til midt i en by i Holland ikke langt fra der han skulle studere. Begynte å kikke på maskinen mens fant ut at den var montert inn på 50/60tallet så forhandler og deler var det heller tynt med. Tenkte heller mer på å lage det koselig i lugaren forut.

Men da han var på dekk og nede i maskinrommet stod det stadig eldre karer på kaien og kikket. Etter noen dager kom en av de ombord. Viste seg han var en gammel maskinist som kjente godt til motoren.

For å lage en lang historie kort: Før han visste ordet av det hadde et lite "arbeidslag" med pensjonerte maskinister tatt over. Maskindeler sendt avgårde til lokale verksteder og returnerte som ny. Viste seg verkstedene hadde vært "store" på slikt arbeid på en tid da det var mange slike maskiner i omløp. Pakninger ble laget der det ikke var nytt å hente. Et større lager med slikt og slitte/nye maskindeler ble funnet under dekk akter. En hjelpemotor ble funnet under masse rot og karene lyste opp: Denne var en gammel kjenning!

De var ikke lite stolt da de en måned eller to senere kunne slippe på starteluften og maskinen tørnes. Noen minutter senere kom det en dott med røyk opp skorsteinen og godlyd fra maskinen. De pensjonerte maskinistene nikket seg imellom mens de kikket etter lekkasjer.. Maskinen var helt tett og alle utslitte deler var fikset..

Betaling? Tja.. mener han sa de hadde hatt det så kjekt sammen og fikk jobbe med noe de hadde holdt på med et yrkesaktivt liv det var mer en sum som dekket vask av arbeidsklærne + delekostnadene. 

 

Så du får bare krysse fingrene...:wink:

Lykke til med arbeidet fremover!



×
×
  • Create New...