Globe
En glede er over
Noe av gleden med anskaffelse av båt er nå over og jeg takker Finn.no for følget i hele vinter. Vi hadde et tett og nært forhold i tiden det varte. Det var knapt en kveld uten at vi «tilbragte» mange timer sammen, men nå måtte det ta slutt....eller det blir ihvertfall en....pause Så nå da, etter å vært igjennom en oppadgående spiral hva gjelder «fotsyke» samt har vrengt og vridd budsjettet etter å ha forsøkt å finne ut av det store spørsmålet: Hvilken type båt passer oss best? Etter å ha vurdert mange typer og modeller, vært på visning av båter både lokalt her i Østfold, på Vestlandet og i Trøndelag, samt hatt Mail og SMS-korrespondanse med alt fra private selgere, via selgere hos forhandler og innom meglerstanden innen båtsalg, ja så endte vi opp med å finne vår båt på båtmessa i Lillestrøm.
Den største gleden begynner
En ny Jeanneau Merry Fisher 895, levert av Arendal Bådsenter ble løsningen for oss. Modellen har vokst seg på oss fra vi så den første gang i oktober 2017. Den gang var den ikke aktuell, men etterhvert som prosessen har gått sin gang, har den flere ganger dukket opp som et alternativ og blitt mer og mer aktuell for oss. Når vi da tok en ny titt på den på messa, og etter å ha vært innom mange alternativer de siste månedene, slo (båt)Amors piler til og både jeg og min samboer ble klar over og kjente at dette var den båten som vi dekket de behov vi ønsket å dekke med båtskiftet. Vi benyttet båtmessa til å da både å finne båten, samt utstyre den med det som er nødvendig og det som er kjekt å ha av utstyr og tilpassing. det tok litt av på Garmin sin stand, men når Higet etter gadgets kan forsvares og benyttes med nytteverdi for sikkerhet og komfort, ja så er jo det bare gull Motormessing ble det Yamaha 350 HK AETU.
Har ingen lang historikk med båt. Historikken er såpass kort at den kan enkelt summeres til ca 60 motortimer, oppnådd i løpet av sesongen 2017 i vår Askeladden 535 Invader fra 2005 med 115 HK Mercury. Etter å ha fått mange råd og tips endte vi da med å øke såpass at ønsket bruksområdet for vår del blir godt dekket hva gjelder turer, dykking, fisking og rekreasjon.
Har storkost meg med å lese her inne på BP og notert flittig der det har blir beskrevet ruter og turer langsmed strekningen som dekker Arendal - Fredrikstad. Vi har stort sett holdt oss i området mellom Engelsviken og ned til Strømstad, så Arendal - Fredrikstad er en «stortur» for oss :)
Båtførerpensumet ble studert i fjor og gjentatt i vinter (tok ikke prøven da jeg ikke måtte) VHF-kurs pågår nå og avsluttes i påska og jeg kjenner at jeg glede-gruer meg til henteprosessen
Tips og råd?
Har jo fått med meg mange av forumets tips og alternative ruter for strekningen det er snakk om, men mottar gjerne flere/de samme i denne hentetråden.
Oppdaterer tråden etterhvert som tings skjer med klargjøringen av båten og da endelig hentedato blir satt.
En glede blir alltid større når den deles, så takk for oppmerksomheten, så langt
Utkast til rute (transportetappe) Vi vurderer å sette av lengre tid på denne turen, etter å ha lest mange gode skildringer her inne :)
Hjemmehavn blir Gressvik Båtservice.
Illustrasjonsbilde av båten: