Jump to content

Side-Power kontrollpanel - mistet kontakt

Barbaria

Recommended Posts

Jeg har et slikt til baugpropellen, men i år ser det ut til at den ikke fungerer lengre. Lyset kommer ikke på når jeg trykker på de to ON knappene. Jeg har målt at det er strøm på kontakten inn til panelet. Sett ut som det er en del elektronikk innekapslet bak panelet og det ser tilsynelatende greit ut. Kan jeg gå ut i fra at det er panelet som er kaputt, eller må jeg ned å kikke på motoren til propellen? Kan det være et relé som er kaputt?.

https://sleipner.no/produkt/17142/touchpanel-1224v/

Redigert av Barbaria (see edit history)
  Barbaria skrev On 27.3.2018 at 8.47:

God ide! Det er totalt 4 kabler på panelet, er det så enkelt at de to andre skal få strøm når man trykker på ON.

Vis hele sitatet  

Nei. Når du trykker inn de to ON-knappene samtidig strømsetter du panelet. Når du så trykker på rød eller grønn pilknapp går det styrestrøm til trusterens rele. 

Merk at panelet også må ha minus for å virke. Les bruksanvisningen. Der står det forklart hva de enkelte ledningene har til funksjon. Ved å jumpe (koble sammen) pluss og en av ledningene som gir styrestrøm til trusteren skal trusteren gå. Trusterens hovedbryter må være på. Med en slik test kan du avklare om det er panelet som feiler. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Jeg har en bryter og en vippebryter, enkelt og greit uten noe elektronikk.

sleipner_brytere.jpg.5cbac0d2536e6b49c567939ef00eb7ee.jpg

Vippebryteren er en slik fra Carling

carling3.jpg.6f79bcc26bc89225b84e1fa23a829246.jpg

Hadde jeg lagt opp minus også, kunne jeg fått lys i bryter og vender.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Riktig dette.

Å jumpre mellom rød og grå, eller rød og blå gir styrestrøm til rele'et på thruster for enten styrbord eller babord.

Ta av pluggen til panelet. Lag deg en ledningssladd med kabelsko i hver ende til å jumpre med. Koble ene enden til rød leder. Touch borti grå eller blå leder med andre enden for trigge thruster ene eller andre veien. Virker dette er det panelet som er kaputt.

Følg fremgangsmåten til Mix. Men det kan hende at selve trustermotoren har mistet kontakten til minus. Da får du heller ikke lys i panelet da all strøm til og fra panelet hentes fra trusteren. At du målte spenning på panelet kan skyldes at du målte mellom panel og batteri minus et annet sted enn på selve trusteren. Fortærende og kjøpe nytt panel for så og oppdage at selve trusteren ikke har kontakt med batteri minus.

Johannes skrev On 27.3.2018 at 10.20:

Lars H: Er det en forsinkelse i det oppsettet ditt? Altså slik at du ikke kan endre rotasjonsretning momentant.

Mener det er noe av poenget med bryterene til sidePower, at det ligger en forsinkelse innebygd.

Vis hele sitatet  

Forsinkelsen ligger i elektronikkboksen på selve baugpropellen.

sleipner_motor.gif.ad1b0c67e8969f52f9b7f574bd8a70a0.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Etter å ha vært gjennom 3 stk. slike touch-panel (som står montert ute på en seilbåt), gikk jeg for en sleipner fjernkontroll i steden. Den har ikke sviktet meg ennå, og i tillegg fikk jeg lagt inn aktervinsjen på den samme kontrollen noe som er særdeles nyttig når du fortøyer med baug mot land i naturhavner.

Mix skrev On 27.3.2018 at 10.59:

Det har han allerede målt. Les første innlegg.

Vis hele sitatet  

Ja, jeg så det, men som jeg skrev kan han ha koblet multimeter til minus et annet sted enn panelet. Om  han målte med begge multimeterets målpinner på panel er jo strøm frem til panel ok. Reagerte på at det er spenning på panel, men ikke lys i det.

Takk for svar, her er siste nytt. Ingen strøm ut fra panelet når jeg trykker på st/sb. Jeg kjøpte et nytt panel Kr. 899,- og det virker som det skal. Jeg åpnet det gamle for å se om jeg kunne se noen problemer. Det virker som pcb er belagt med lakk, men den ser ut til å ha fått noen ulumskheter under seg visse steder. Panelet står på pidestall og det blir selvsagt vann av og til der. Litt rart de ikke går for en helstøpt sak med tanke på at det er til båt. Jeg må vel regne med at dette tar kvelden igjen på langtur, da blir det idiotsikker manuell bryter (med hjelp fra kyndig). 

Nikk: hvilken type kontroll har du? 

En annen pussig ting i mine øyne er trykk knappene på kortet, de har jo ingen fysisk funksjon overhodet slik dette panelet er bygget opp, eller? 

8FB48DD2-719E-4C48-B950-1AA426F7FEE5.jpeg

42D0B9AA-0D09-44A6-A079-A53BADA079CF.jpeg

42A86534-AA8C-4B75-B893-3C29D0C13505.jpeg

C950116E-2CB5-460F-9BE7-5F0B77699238.jpeg

Redigert av Barbaria (see edit history)
  • 3 måneder senere...

Hvor kjøpte du denne for kr 899,-?

jeg glemte å ta på kalesjen da jeg var på fest i går og en regnbyge sørget trolig for dårlig kontakt. Av og til hører du at trusteren får vakkel-strøm. Startet 3 ukers båttur i dag og tør ikke bruke den i frykt for å ødelegge relet/motor. 

Aerton Hartwig skrev On 7.7.2018 at 20.23:

Hvor kjøpte du denne for kr 899,-?

jeg glemte å ta på kalesjen da jeg var på fest i går og en regnbyge sørget trolig for dårlig kontakt. Av og til hører du at trusteren får vakkel-strøm. Startet 3 ukers båttur i dag og tør ikke bruke den i frykt for å ødelegge relet/motor. 

Vis hele sitatet  

https://seatronic.no/styring/baugpropeller/tilbehor-til-baugpropeller/side-power-touchpanel

Den jeg viste bilde av, kjøpte jeg hos Maritim. Viknes har også brukt den i noen modeller i stedet for joystick eller touch panel.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...