Jump to content

Edit History

Joerg Becker

Joerg Becker

AGM har flere fordeler enn bare det.
Det finnes flere, men det blir allerede tydelig når man ser på bare disse:

 

I forhold til alle, inkl. Gel:

- kan lades med tydelig høyere spenninger enn både Gel og vanlige lukkete bly-syre og takler derfor også feil bedre.

- kan stå lengre uten mellomlading (etter topplading) enn alle andre bly og de fleste Gel

 

I tillegg i forhold til vanlig bly-syre:

- tilbyr maaange flere lade-sykler sammenliknet med bly-syre ved lik DOD

- kan utlades med nesten 100%,  og mister da bare mange mulige lade-sykler men får ikke varige skader som med bly ellers.


Det betyr ikke at AGM er best for alle, tvert imot, men egenskapene er der og kan brukes til fordel av bestemte grupper.
Jeg f.eks. anbefaler AGM gjerne til for seilere (altså de som seiler virkelig og regelmessig over lange strøk)

som så får fordel at de i nøden kan bruke hele kapasiteten uten å måtte frykte at batteriet er endelig død etter hvert.

 

Ellers er f.eks. mange med normal motorbåt veldig god forsynt ved å velge åpne bly-syre og da som traksjonsbatterier.


 

:rolleyes:

...skjønner uansett ikke hvorfor at det ble så få modeller med skrulokk i Norge,
en skulle jo mene at forhandlerne har mistet sansen og tørr ikke lengre å anbefale hva som er god?

 

 

:seeya:
Jørg

 

 

Joerg Becker

Joerg Becker

AGM har flere fordeler enn bare det.
Det finnes flere, men det blir allerede tydelig når man ser på bare disse:

 

I forhold til alle, inkl. Gel:

- kan lades med tydelig høyere spenninger enn både Gel og vanlige lukkete bly-syre og takler derfor også feil bedre.

- kan stå lengre uten mellomlading (etter topplading) enn alle andre bly og de fleste Gel

 

I tillegg i forhold til vanlig bly-syre:

- tilbyr maaange flere lade-sykler sammenliknet med bly-syre ved lik DOD

- kan utlades med nesten 100%,  og mister da bare mange mulige lade-sykler men får ikke varige skader som med bly ellers.


Det betyr ikke at AGM er best for alle, tvert imot, men egenskapene er der og kan brukes til fordel av bestemte grupper.
Jeg f.eks. anbefaler AGM gjerne til for seilere (altså de som seiler virkelig og regelmessig over lange strøk)

som så får fordel at de i nøden kan bruke hele kapasiteten uten å måtte frykte at batteriet er endelig død etter hvert.

 

Ellers er f.eks. mange med normal motorbåt veldig god forsynt ved å velge åpne bly-syre og da som traksjonsbatterier.


 

:rolleyes:

...skjønner uansett ikke hvorfor at det ble så få modeller i Norge,
en skulle jo mene at forhandlerne har mistet sansen og tørr ikke lengre å anbefale hva som er god?

 

 

:seeya:
Jørg

 

 

Joerg Becker

Joerg Becker

AGM har flere fordeler enn bare det.
Det finnes flere, men det blir allerede tydelig hvis man bare ser på disse:

 

I forhold til alle, inkl. Gel:

- kan lades med tydelig høyere spenninger enn både Gel og vanlige lukkete bly-syre og takler derfor også feil bedre.

- kan stå lengre uten mellomlading (etter topplading) enn alle andre bly og de fleste Gel

 

I tillegg i forhold til vanlig bly-syre:

- tilbyr maaange flere lade-sykler sammenliknet med bly-syre ved lik DOD

- kan utlades med nesten 100%,  og mister da bare mange mulige lade-sykler men får ikke varige skader som med bly ellers.


Det betyr ikke at AGM er best for alle, tvert imot, men egenskapene er der og kan brukes til fordel av bestemte grupper.
Jeg f.eks. anbefaler AGM gjerne til for seilere (altså de som seiler virkelig og regelmessig over lange strøk)

som så får fordel at de i nøden kan bruke hele kapasiteten uten å måtte frykte at batteriet er endelig død etter hvert.

 

Ellers er f.eks. mange med normal motorbåt veldig god forsynt ved å velge åpne bly-syre og da som traksjonsbatterier.


 

:rolleyes:

...skjønner uansett ikke hvorfor at det ble så få modeller i Norge,
en skulle jo mene at forhandlerne har mistet sansen og tørr ikke lengre å anbefale hva som er god?

 

 

:seeya:
Jørg

 

 



×
×
  • Create New...