Jump to content

Svarte streker/flekker på utenbordsmotoren


Rotorrex400

Recommended Posts

For meg ser det ut som sot fra eksosen, type rik blanding. Egentlig typiske merker for totaktsmotorer som kjøres i tank. Begge mine motorer får slike sotmerker, men jeg har totaktere, ikke firetakter slik som din. Sveiv motoren din mye ujevnt og rykkete underveis? Hvis ikke ville jeg ha sjekket fargen på girolja, eksosen fra en firetakter skal i utgangspunktet ikke avgi så mye sot/olje at det blir veldig merkbart.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Hvorfor skal jeg sjekke farga på giroljen? Hvilken farge skal den ha? Og hva mener du med om motoren sveiv eller rykket mye?

virker som du har mer peiling enn meg på dette.

Og hva blir giroljen brukt til egentlig, ligger den bare i girhuset slik at skal gå bedre eller blir den brukt opp slik som motoroljen blir?

Redigert av Adrian123 (see edit history)
Link to post

Det stemmer, for begge deler:smiley: 

 

Hvitaktig/grålig girolje tyder på at det lekker vann inn i girhuset, og da kan også olje lekke ut. Er olja normal gyllen i fargen er det noe annet som gjør at du får de svarte flekkene.

 

Det kan være at motoren soter (ujevn gange betyr at motoren sviver dårlig når den går, ofte sammenheng med dårlig forbrenning, stort sett enten på grunn av at den får for mye eller for lite bensin eller tenningsfeil). Soter det er det oftest for mye bensin det er snakk om. Det kan også være gjennomslag av olje fra oljesumpen («karet» olja ligger i under veiva inni selve motoren) som gjør at man får sot i eksosen, men motoren din er såpass ny at det skal vel noe til at det er et problem. Men merker du at motoroljenivået på motoren synker kan gjennomslag et eller annet sted være årsaken til soting. Da forbrenner motoren både bensin og olje, mens den vanligvis bare skal forbrenne ren bensin. Den vanlige motorolja skal vanligvis ikke bli brukt opp (slik at volumet minker nevneverdig) på en firetakters motor som din, men den blir slitt etter en del bruk. Derfor bør den byttes, vanligvis en gang i året (sjekk instruksjonsboka til motoren for mer presis oljeskiftsintervall). 

 

Girolja består i ditt tilfelle av svært lite olje og kan med fordel tappes av og skiftes ut årlig. Da har du også anledning å sjekke olja slik at du ser hvis det har vært en lekkasje. Slik girolje får du hos blant annet Biltema, men de fleste bensinstasjoner selger også girolje til påhengser.

 

Girolja er der for å smøre tannhjulene i giret. Skiftes ved å åpne en skrue over og en under selve «girhusklumpen» (der propellen sitter, som vist på bildet). En fordel om det ikke er for kaldt når du gjør dette, da er olja seig. Når du har tappet av girolja og det har fått rent av seg en stund lukker du nederste skrue og spruter girolje inn i det øverste hullet (noen liker presse girolja inn i det nederste hullet slik at olja stiger oppover, men det gir en fort del søl). Snu litt på propellen underveis for å få ut luftbobler. Når girolja er på nivå med det øverste hullet skrur du i skruen og olja er dermed skiftet:thumbsup:

7D9AB8C5-7B96-43DA-8E10-9D3E01004008.jpeg

Link to post

Vann i girolja kommer stort sett på grunn av at enten er ikke skruene til påfylling og avtapping skrudd skikkelig til (eller kanskje pakningen under skruehodene er skadet slik at det blir en liten lekkasje) eller at simmerringen, en slags tettering, mellom propellen og girhuset er ødelagt. Hvis det siste må du av med propellen og skifte simmerring. Ny simmerring har de hos Yamaha.

 

Akkurat hvor enkel den er å skifte på din motor vet jeg ikke. Skiftet selv på en eldre totakter for en stund tilbake, der var der rimelig enkelt, gjort med et flatt skrujern og en hammer.

 

Men sjekk nå girolja først, ikke vits å ta sorgene på forskudd:wink:

Link to post

Tusen takk for godt svar, for skjekke litt imorgen? Satser på at det er sot fra bensinen som er problemet og ikke girolje som det er kommet vann i. 

Dette er en ganske ny motor så rart at pakninger med proprellakslingen skal ryke, men det kan skje. 

Men hvis jeg har fått vann i giroljen så for jeg bare bytte det du skrev. 

Men først skjekker jeg girolja.

Jeg er veldig flink til å ta sorgen på forskudd.

Er det egentlig krise om det er vann i giroljen?

Redigert av Adrian123 (see edit history)
Link to post

Vann i girolja er ikke krise så lenge det blir oppdaget innen rimelig tid. Men hvis saltvannet får stå der over tid (f.eks. gjennom en hel vinter) er det ikke like greit, derfor er det lurt å skifte girolje på høsten slik at man får sett hvordan det står til med den gamle olja og får på ren olje. 

 

Ting som kan skade simmerringen er f.eks. hvis det kommer fiskesen rundt propellen som trenger inn mellom propell og girhus. Da kan sena rive opp simmerringen slik at den begynner å lekke. Eller hvis det har vært en grunnstøting med følgende kast/uballanse/vibrasjon i propell og aksling kan dette slite såpass på simmerringen at den begynner å lekke. Har ikke lignende skader skjedd vil simmerringen normalt sett holde i mange år med vanlig bruk:smiley: Jeg har en 15hk fra 2005 som blir brukt 15-30 timer i året, der er fremdeles simmerringen tett og fin.

Link to post

Jeg skjønner, tviler egentlig på at det er vann i giroljen, siden ingenting av det du har skrevet har skjedd som jeg vet. Kan godt henne at forrige eier har hatt et uhell. Men men.?

Føler meg ganske dum som spør nå men hvis det er vann i girolja, så hvordan påvirker det de svarte flekkene, hadde jeg ikke sett det vannet hvis det kom girolje ut fra girhuset??

det jeg har merket og er at det bare kommer streker der vannhinnen stopper. Hvis du ser på bildet så er det litt merker oppe med den runde gummiringen og så litt lenger nede.

 

Så simmerringen blir ikke bare ødelagt, det må være en grunn?

Redigert av Adrian123 (see edit history)
Link to post

Sannsynligvis hadde du sett et oljelag i vannet ja, men da etter du stoppet motoren (når motoren går er det ikke så lett å se olje i skummet vann). Heller mest mot at flekkene kommer fra eksosen.

 

Fylte du på nytt vann i dunken mens motoren gikk? Hvis ikke, kontrollstråla spyttet gjerne vann over kanten av dunken slik at vannstanden i dunken sank underveis. Kanskje øvre flekk er fra nivået vannet var da du startet motoren, og nederste er fra nivået vannet var da du stoppet den? Kan nesten se ut som det er flere «nivåer» på flekkene enn øvre og nedre, gjerne vannstanden har avsatt flekkene etter som den sank da motoren gikk? Du kan jo prøve tørke av flekkene og kjøre motoren en gang til for så å følge godt med underveis hva som skjer. Tenker da på om motoren sviver jevnt og fint og om det kommer nye flekker. En varm motor som går uten belastning skal ha tilnærmet blank eksos, altså minimalt med røyk. Hvis det røyker en del av motoren når den går tyder det på at flekkene kommer eksosveien. Synes bare det virker litt rart at en firetakter skal sote slik, soting hører mer totakterne til (de har olje som delvis forbrenner i bensinen, røyker langt mer enn firetaktere).

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Hei!

Min motor har kontrollståle som går rett ned, altså jeg ville sjekke om det var der vannhinnen var ar flekkene var og det stemte. På de nederste flekkene nok jeg ned vannet til den høyden så kom de bare ( men flekkene kom mer når jeg gidde litt gass på tomgang)

Ja jeg syntes det er litt rart at en firetakter skal sote så mye, men det har alltid kommet sånne type flekker nede ved undervannshuset når jeg kjører den i tank/bossbann.

Men blir det ikke noe annet når jeg kommer ut på havet? i tanken blir jo det samme vannet brukt om igjen på grunn av kontrollstrålen går rett nedi vannet, så kan jo være derfor siden vannet er så forurenset at det kommer flekker?

Redigert av Adrian123 (see edit history)
Link to post

Den olja ser fin ut den:thumbsup: Da er det nok motoren som soter noe. Som sagt, for en totakter er slik soting helt normalt, mens til å være firetakter synes jeg det kan virke som det er litt mye. Kanskje det blir bedre med ferskere bensin. Uansett, hvis motoren ellers sviver greit og du ikke merker noe betydelig motoroljeforbruk hadde jeg slått meg til ro med det og sagt det var greit:wink:

Link to post

Hei igjen! Beklager mas men lurer på et par små ting?

Hvis det er dårlig forbrenning og motoren forbrenner både olje og bensin som den ikke skal gjøre, og motoren soter. Blir det da en annen farge på eksosen, som litt mørkere eller sånn, eller blir der ikke merkbart i eksosen, eller ser man bare at oljen minker?

Og hva må til for og få orden på dette igjen hvis det skjer?

Redigert av Adrian123 (see edit history)
Link to post

Er nesten redd for at jeg gjør mer skade enn nytte ved å fortelle om hva som kan være galt, husk at motoren sannsynligvis er helt i orden, det er ikke nødvendig å lete etter feil hvis den sviver og fungerer som den skal :wink:

 

Eksos med olje i blir gråblå-aktig og lukter gjerne brent olje. Noe oljeforbruk er ikke unormalt ved langvarig og gjerne hard bruk, men på en så liten motor som denne skal det ikke være merkbart når du peiler olja etter noen timers bruk (under normale forhold). En eventuell oljelekkasje inn til forbrenningen kommer vanligvis via slitte ventilstyringer (til eksos og innsugsventilene). Kan også være gjennomslag fra oljesumpen, altså via sylinderen, hvis sylinder eller stempelfjærene er slitt. Hvis det virkelig er oljelekkasje kan ventilstyringene skiftes, eller så kan sylinderen hones opp og stempelfjærene skiftes. Typisk verkstedsjobb hvis du ikke kan skru fra før.

 

En annen grunn til soting og dårlig forbrenning kan være hvis det er for lav forbrenningstemperatur. Typisk hvis motoren går kaldt, enten på grunn av for mye kjøling, feil varmeverdi på tennpluggen eller for lite strøm til tennpluggen fra coilen.

 

Hvis du opplever sotingen som et problem kan du skru ut tennpluggen og se på enden, den forteller litt om forbrenningen. Viktig at du er forsiktig når du entrer gjengene når pluggen skal skrus i igjen, du trenger heller ikke stramme pluggen mer enn litt mer enn det du klarer uten verktøy (typisk omtrent 1/8 omdreining mer, pluggen skal jo skrus til, men ikke slik at gjengene i motoren ødelegges). Bildet er bare en illustrasjon fra en reklamekatalog, du finner bedre bilder f.eks. her og ved å søke litt på nettet.

 

993922BA-2F12-4C6A-A28B-431DBD43C57F.jpeg

Link to post

det er jo en ganske begrenset vannmengde i den lille dunken der, så jeg vil tro det bare er eksosen som misfarger vannet, I tillegg så får jo ikke motoren opp noe særlig arbeidstemperatur bare med å kjøres på lave turtall uten belastning, noe som sikkert kan gi litt mer halvforbrente bensinrester i vannet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...