Hakkannen
Sannsynligvis hadde du sett et oljelag i vannet ja, men da etter du stoppet motoren (når motoren går er det ikke så lett å se olje i skummet vann). Heller mest mot at flekkene kommer fra eksosen.
Fylte du på nytt vann i dunken mens motoren gikk? Hvis ikke, kontrollstråla spyttet gjerne vann over kanten av dunken slik at vannstanden i dunken sank underveis. Kanskje øvre flekk er fra nivået vannet var da du startet motoren, og nederste er fra nivået vannet var da du stoppet den? Kan nesten se ut som det er flere «nivåer» på flekkene enn øvre og nedre, gjerne vannstanden har avsatt flekkene etter som den sank da motoren gikk? Du kan jo prøve tørke av flekkene og kjøre motoren en gang til for så å følge godt med underveis hva som skjer. Tenker da på om motoren sviver jevnt og fint og om det kommer nye flekker. En varm motor som går uten belastning skal ha tilnærmet blank eksos, altså minimalt med røyk. Hvis det røyker en del av motoren når den går tyder det på at flekkene kommer eksosveien. Synes bare det virker litt rart at en firetakter skal sote slik, soting hører mer totakterne til (de har olje som delvis forbrenner i bensinen, røyker langt mer enn firetaktere).