Framtia Startet 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 28.Mars.2018 (redigert) Har hatt en liten vifteovn type Thermal 2000 Ceramic (https://seatronic.no/thermal-2000-vifteovn), som plutselig ga fra seg en stygg lyd. Regner med det var lageret til vifta som havarerte, og jeg skal ikke ha tilsvarende igjen, jeg syntes uansett den bråkte for mye. Jeg er fra før kronisk bekymret for vifteovner, men ser at de gir en del store fordeler mhp størrelse/effekt for bruk i båt. Lurer derfor på om noen har gode anbefalinger til alternativer: - driftsikker - støysvak - trinnvis justering av effekt - lagringsvennlig Redigert 28.Mars.2018 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
ebonita Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 (redigert) LarsT hade en grundlig utredning om elektriska vifteovnar ombord under rubriken Jeg trenger ny vifteovn i båten, men hva skal jeg velge? för ett slag sedan. Den slutade med att han valde Adax VV9T på grund av bl a ljudnivån. Och det har sedermera bekräftats som en bra värmefläkt av bl Hulda. Jag köpte en likadan på dessa rekommendationer och jag kan bekräfta att den är föredömligt tyst. Den kan dessutom ställas på 800, 1200 och 2000 W vilket är bra när man har begränsad landström. Plus termostat. Nackdel är att den inte har vältsäkring. Den är dessutom lite klumpig, men det är nog priset man får betala om man vill ha en tyst fläkt. Redigert 28.Mars.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 @Framtia var igjennom samme i fjor, men forbausende lite utvalg der ute. Sannsynligvis er den du hadde fortsatt godt valg + keramisk element + veltesikring + kan gå med lav A (300w er vel eco-knapp) - har ikke termostat - knapper er jalla Derimot fant jeg en på Clas: + keramisk element + veltesikring + to effektrinn + termostat + rimelig (ovner er forbruksvare) 399,- Personlig slipper jeg ikke ombord en slik Adax (trådelement og uten veltesikring) For ikke å snakke om støvforbrenning en slik ovn har... Tidligere veldig fornøyd med en Mills med keramisk element de hadde på Jernia, men finner ikke den noe sted nå... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Har hatt ADAX'en over i 20 år. Ingen over, ingen ved siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Jeg har fremdeles en eldre Adax vifteovn som fungerer utmerket. Men det er blitt litt lyd i den når den går på full viftehastighet, lagrene er nok slitt da ovnen er over 35 år gammel. Men på lav viftehastighet og 600W er den nesten like stille som den nyere nevnte Adax'n lenger oppe i tråden. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mix Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Den Adax'en er sikkert grei hvis du er tilstede hele veien under bruk. Men en slik vifteovn med trådelement og uten veltesikring slipper aldri ombord i min båt uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 (redigert) Dersom du mener min urgamle Adax, tror jeg du ville ha store problemer med å velte den. Om viften skulle stoppe eller den blir satt mot en vegg (det har jeg testet), vil overtemperatursikringen slå ut, og dersom den ikke skulle gjøre det, ville trådelementet brenne av. Dessuten er ovnen i helmetall bortsett fra bryterne og den svarte listen rundt fronten. Så selve ovnen kan ikke brenne. Selvfølgelig er det (brennbar?) isolasjon på innvendige ledninger. De sjekket jeg for et par år siden og de var som nye. Dessverre er det alt for mye plast i nyere ovner. Av egen erfaring, stoler jeg på Adax. Tidligere ble de produsert i Svelvik, men nå i Estland eller deromkring, - men med norske spesifikasjoner og sikkerhetskrav. Lars H. Redigert 28.Mars.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 (redigert) Nå er ikke Hulda noen hoppegokk. Når båten ligger i brygga er det ingenting som velter eller flytter på seg. Og skulle jeg hatt en bryggeplass der Hulda hadde krenget mer enn 45 grader, så hadde jeg virkelig funnet meg en annen plass. Det får være grenser for forsiktighet. Jeg tør til og med å gå ut, selv når det regner Redigert 28.Mars.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Denne kjøpte jeg da jeg blei imponert da jeg så den i båten oss en kamerat. Wilfa. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Litt mer info? Typenummer, effekt osv? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Jeg hadde folk ombord som kom i skade for å snu overnevnte adax ovn rett mot sofa i båten. Der ble den stående i 3 dager. Sikring mot overoppheting slo ut med en gang . Ikke antydning til merke i sofa. Var litt glad da for at ovnen fungerte som den skulle. Hos meg står ovnene fremme hele året, også når jeg er ute å lufter båten. Har aldri opplevd at adaxen velter. Heller ikke i ruskevær fra Østfold til Arendal ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Framtia Svart 28.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Her er wilfaen: https://www.wilfa.no/product/klima-og-varme/varmevifte/fonvind-hvit/ Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Vrod Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Framtia skrev 1 minutt siden: Her er wilfaen: https://www.wilfa.no/product/klima-og-varme/varmevifte/fonvind-hvit/ Der er den ja og jeg synes den er helt topp da jeg har hengt den opp med medfølgende brakett. Ikke er det mye støy heller. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
ebonita Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 (redigert) 1 hour ago, Bjørn Løvjomås said: Hos meg står ovnene fremme hele året, også når jeg er ute å lufter båten. Har aldri opplevd at adaxen velter. Heller ikke i ruskevær fra Østfold til Arendal ? Samma för min del, min Adac VV9T står under 'min stol' på akterdäck i alla väder (sladden är fäst med ett buntband) och har aldrig vält. Däremot så har det hänt att överhettningsskyddet har löst ut när jag har försökt köra den på full effekt (2000W) kombinerat med lägsta fart på fläkten. Och då tar det l-å-n-g tid innan den startar igen. Men det kan kanske ha som bidragande orsak att den har varit lite dammig inuti... Redigert 28.Mars.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 ebonita skrev 10 minutter siden: Däremot så har det hänt att överhettningsskyddet har löst ut när jag har försökt köra den på full effekt (2000W) kombinerat med lägsta fart på fläkten. Och då tar det l-å-n-g tid innan den startar igen. Men det kan kanske ha som bidragande orsak att den har varit lite dammig inuti... Jeg har samme ovnen, en hjemme og en i båten. Jeg har sluttet med å bruke de på 2000W. Selv med full viftehastighet slår overtemperatursikringen ut og det tar lang tid før den kobler inn igjen. Dette må være en svakhet med disse ovnene. Jeg har to stk. og det skjer med begge, selv om den ene står midt ute på gulvet i stuen hjemme. Dette har ingenting med at det kan være støv inne i ovnen, jeg har blåst de rene, men de slår ut likevel. Jeg har vært fristet til å åpne ovnene og forbikoble denne overtemperatursikringen, men har latt det være. Trenger jeg 2000W i båten, slår jeg heller på den over 35 år gamle Adax'n. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Scand 360 dc Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 ebonita skrev for 8 timer siden: LarsT hade en grundlig utredning om elektriska vifteovnar ombord under rubriken Jeg trenger ny vifteovn i båten, men hva skal jeg velge? för ett slag sedan. Den slutade med att han valde Adax VV9T på grund av bl a ljudnivån. Och det har sedermera bekräftats som en bra värmefläkt av bl Hulda. Jag köpte en likadan på dessa rekommendationer och jag kan bekräfta att den är föredömligt tyst. Den kan dessutom ställas på 800, 1200 och 2000 W vilket är bra när man har begränsad landström. Plus termostat. Nackdel är att den inte har vältsäkring. Den är dessutom lite klumpig, men det är nog priset man får betala om man vill ha en tyst fläkt. Denne har vi også, veldig fornøyd med den. Lite lyd. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Har brukt 3 stk.thermal 2000 fra maritim de siste 5 årene. De har røket i tur og orden. De har bare vært i bruk på båtturer,ikke permanent om vinteren. Orket ikke flere lagerhavarier nå. De bråker faktisk mye når de er nye også. Kjøpte en Adax VV9T,og er kjempefornøyd. Omtrent lydløs. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Jeg har aldri hatt problemer med å kjøre mine to adax på 2000 watt. Den ene står nesten kontinuerlig på det. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Seilars Svart 28.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Mars.2018 Kanskje ikke noe rimelig alternativ, men en slik har jeg mange ganger hatt litt lyst til å montere permanent. https://www.casu.no/nettbutikk/gass-varme--kulde/varme/varmesystem-kronings-heat-1500-230v Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Den likte jeg godt :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Dykker Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Slik jeg skjønner det, så kan den kobles inn på eksisterende varmerør til f. eks Eberspracher luftvarmer? Kan da enten velge dieselvarmer eller Kronings på landstrøm? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Jeg bare må ha minst fire av den dingsen der -:) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Den så ju Super ut....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Noen som blir med på et felles innkjøp?: https://campingparkenshop.dk/shop/kronings-heat-1500-3571p.html Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Lazyjack Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 (redigert) Litt usikker på hvordan det er å klamre fast eksisterende luftslange (90 mm for min Eber) på en konisk stuss som denne varmeren har. Det er også uklart for meg hvor mye motstand denne varmeren introduserer i luftslangen fra eksisterende varmer. Redigert 29.Mars.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.