Gunga Din Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 (redigert) Jeg er mer inne på en Y-kobling med spjell rett etter Ebern.......enten Eber eller Heat......som blåser varme ut i båten https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/luftventiler-slang/y-ror-90mm-med-spjall Redigert 29.Mars.2018 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Framtia Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Jeg tror 1500w er litt for lite effekt til å kjøre den inn i eksisterende slanger. Så jeg vil evt montere den inne i en benk i salongen slik at all varme kommer dit. Må sjekke målene først, evt kan jeg montere den under seng i akterlugar, med egen slange inn i båten. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Framtia Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Det endte med kjøp av Adax VV9T, på tilbud nå hos Maxbo hvor den fås til 599 NOK. Synes vel egentlig en fastmontert ovn i benk hadde vært hakket mer stilig, men hensyn til vekt og pris gjorde utslaget. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
jma001 Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Jeg har i alle år med bruk av "Thermal 2000" ikke opplevd noen form for problem! Sågar "Gjensidige Forsikring" går god for denne ovnen... Er det noen dokumentasjon på generelt negative erfaringer med denne keramiske ovnen, eller? Her er i alle fall det jeg har lest/funnet om "Thermal 2000": Viften går på 230V og gir 1500W på full effekt. Den har "økonomi" funksjon som gjør at viften gir mellom 200W og 500W avhengig av tempraturen i rommet den står i. I tillegg kan viftehastigheten reguleres trinnløst. Viften har veltesikring og keramisk varmeelementer, som gjør at den ikke kan antenne noe, ikke engang støv. Varmluftvifte egnet til bruk i vinteropplag i lukkede båter - forutsatt ukentlig tilsyn. (Gjensidige Nor Forsikring) 200w - 1500w (230V) PTC varmeelement som selv stiller effekten ned ved oppnådd temperatur ECO-knapp - maks 2 amp forbruk Trinnløs viftehastighet Keramisk varmeelement - brenner ikke støv Veltesikring - ovnen slås av hvis den velter Støvfilter Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 (redigert) jma001 skrev 29 minutter siden: Er det noen dokumentasjon på generelt negative erfaringer med denne keramiske ovnen, eller? Vi er flere med dårlig erfaring med lagrene i nyere utgaver av Thermal 2000. Noe kommer fram i denne tråden: Redigert 6.April.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 jma001 skrev for 2 timer siden: Er det noen dokumentasjon på generelt negative erfaringer med denne keramiske ovnen, eller? For min del må eg sei at ovnen varmar godt, og veltar den så sluttar den å gå. Så det er sikkert ein sikker ovn, som ikkje set fyr på båten. Men for min del lagar den for mykje lyd. Støy i frå lageret i vifta, spesielt på låge hastighetar. Ganske irriterande når ein bur i båten, og må høyre på den lyden. Ovnen var ny til jul. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 6.April.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Min var sikkert 5 år gammel, men jeg brukte den sjelden siden den bråkte for mye etter min smak. Var helt uaktuelt å kjøpe ny tilsvarende, med erfart feilrate på 100%... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Mix Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 (redigert) Jeg har 2 stk Thermal 2000. Den ene har jeg byttet selve vifta på pga. lagerhavari i vifta. Den har vel 7-8 år kontinuerlig drift på seg til sammen. Det er meget bra. Bruker disse kontinuerlig i vinterhalvåret når jeg ikke er tilstede i båten da dette er brannsikre saker. At de er støysvake skal jeg ikke påstå, det finnes nok mer stillegående vifteovner, men Thermal skranglekassene er ihvertfall godkjent til opplag. Redigert 6.April.2018 av Mix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Nå har jeg slåtte av Adax'en for sesongen. Etter 20- til 30 år rusler den enda. Men til høsten kan jeg gjerne delta i diskusjon om vifteovner. Om det kommer noen nye på markedet som danker ut Adax'en min. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 Inspirert av denne tråden kjøpte jeg en slik adax som nevnt over. Erstatter en slik «tradisjonell» vifteovn, også den adax (men en bråkete sådann). Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 6.April.2018 Link til dette innlegget Svart 6.April.2018 On 3/28/2018 at 8:51 PM, Seilars said: Kanskje ikke noe rimelig alternativ, men en slik har jeg mange ganger hatt litt lyst til å montere permanent. https://www.casu.no/nettbutikk/gass-varme--kulde/varme/varmesystem-kronings-heat-1500-230v Jeg har hatt en sånn på ønskelisten lenge. Den skal monters fast installert under dørken, der det er god plass, med luftinttak fra og utblåsing til kabinen. Ser frem til å bli kvitt løse ledninger og løs vifteovn . . . . Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.