Jump to content

Anbefaling av elektrisk vifteovn?

Framtia

Recommended Posts

Jeg har i alle år med bruk av "Thermal 2000" ikke opplevd noen form for problem!
Sågar "Gjensidige Forsikring" går god for denne ovnen...
Er det noen dokumentasjon på generelt negative erfaringer med denne keramiske ovnen, eller?

Her er i alle fall det jeg har lest/funnet om "Thermal 2000":
Viften går på 230V og gir 1500W på full effekt. Den har "økonomi" funksjon som gjør at viften gir mellom 200W og 500W avhengig av tempraturen i rommet den står i. I tillegg kan viftehastigheten reguleres trinnløst. Viften har veltesikring og keramisk varmeelementer, som gjør at den ikke kan antenne noe, ikke engang støv.

Varmluftvifte egnet til bruk i vinteropplag i lukkede båter - forutsatt ukentlig tilsyn. (Gjensidige Nor Forsikring)

200w - 1500w (230V)
PTC varmeelement som selv stiller effekten ned ved oppnådd temperatur

ECO-knapp - maks 2 amp forbruk

Trinnløs viftehastighet

Keramisk varmeelement - brenner ikke støv

Veltesikring - ovnen slås av hvis den velter

Støvfilter

jma001 skrev for 2 timer siden:

Er det noen dokumentasjon på generelt negative erfaringer med denne keramiske ovnen, eller?

For min del må eg sei at ovnen varmar godt, og veltar den så sluttar den å gå. Så det er sikkert ein sikker ovn, som ikkje set fyr på båten. Men for min del lagar den for mykje lyd. Støy i frå lageret i vifta, spesielt på låge hastighetar. Ganske irriterande når ein bur i båten, og må høyre på den lyden. Ovnen var ny til jul.

Jeg har 2 stk Thermal 2000. Den ene har jeg byttet selve vifta på pga. lagerhavari i vifta.

Den har vel 7-8 år kontinuerlig drift på seg til sammen. Det er meget bra.

Bruker disse kontinuerlig i vinterhalvåret når jeg ikke er tilstede i båten da dette er brannsikre saker.

At de er støysvake skal jeg ikke påstå, det finnes nok mer stillegående vifteovner, men Thermal skranglekassene er ihvertfall godkjent til opplag.

Redigert av Mix (see edit history)

On 3/28/2018 at 8:51 PM, Seilars said:

Kanskje ikke noe rimelig alternativ, men en slik har jeg mange ganger hatt litt lyst til å montere permanent. 

https://www.casu.no/nettbutikk/gass-varme--kulde/varme/varmesystem-kronings-heat-1500-230v

Jeg har hatt en sånn på ønskelisten lenge. Den skal monters fast installert under dørken, der det er god plass, med luftinttak fra og utblåsing til kabinen. Ser frem til å bli kvitt løse ledninger og løs vifteovn . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...