Jump to content

Edit History

MB Sjøgutt

MB Sjøgutt

A6FE344C-8997-49A7-A1B2-6FB38A4640B4.jpeg.823206e2b43aec092a1053608172a5b3.jpeg83A01AF8-DDC3-44EA-B93C-3F79673C3D55.jpeg.e9b8291f9ffe46477c8017889ba8401f.jpegNoen som har erfaring med slik en Batterikontroll?

Jeg har koplet opp en BEP Batterikontroll med VSR, dette er et relé som legges inn når startbatteriet oppnår 13,7 V, da lader dynamoen også forbruksbatteriene. Problemet er at når jeg ligger i havn og relé er innkoblet, får motoren spenning fra forbruksbatteriene, selv om hovedstrømbryterne er av.

Er det feil i koplingskjemaet?

Jeg ser jo hvorfor dette skjer, når jeg følger gangen i skjemaet. Tenker å løse problemet ved å flytte den lengste ledningen fra VSR, den som er koplet inn på emergency parallel bryteren (som igjen har bro over til house bryteren, og gir kontakt med house battery) over til house bryteren, men på andre siden. Da vil kontakten mellom house battery og motoren være brutt når jeg slår av hovedstrømbryterne, får da kontakt mellom motor og strømnettet ombord, men vet ikke om det betyr noe. Får da brutt kontakten med batteriene.

790FFCF8-229A-49B7-8C1D-68B26802BE80.jpeg.420f5478226bfc927f5532798faeed29.jpeg

 

 

MB Sjøgutt

MB Sjøgutt

A6FE344C-8997-49A7-A1B2-6FB38A4640B4.jpeg.823206e2b43aec092a1053608172a5b3.jpeg83A01AF8-DDC3-44EA-B93C-3F79673C3D55.jpeg.e9b8291f9ffe46477c8017889ba8401f.jpegNoen som har erfaring med slik en Batterikontroll?

Jeg har koplet opp en BEP Batterikontroll med VSR, dette er et relé som legges inn når startbatteriet oppnår 13,7 V, da lader dynamoen også forbruksbatteriene. Problemet er at når jeg ligger i havn og relé er innkoblet, får motoren spenning fra forbruksbatteriene, selv om hovedstrømbryterne er av.

Er det feil i koplingskjemaet?

Jeg ser jo hvorfor dette skjer, når jeg følger gangen i skjemaet. Tenker å løse problemet ved å flytte den lengste ledningen fra VSR, den som er koplet inn på emergency parallel bryteren (som igjen har bro over til house bryteren, og gir kontakt med house battery) over til house bryteren, men på andre siden. Da vil kontakten mellom house battery og motoren være brutt når jeg slår av hovedstrømbryterne, får da kontakt mellom motor og strømnettet ombord, men vet ikke om det betyr noe. Får da brutt kontakten med batteriene.

790FFCF8-229A-49B7-8C1D-68B26802BE80.jpeg.420f5478226bfc927f5532798faeed29.jpeg

 

B3A0ED48-7C1D-4802-9C9C-79918A3594DB.png

MB Sjøgutt

MB Sjøgutt

A6FE344C-8997-49A7-A1B2-6FB38A4640B4.jpeg.823206e2b43aec092a1053608172a5b3.jpeg83A01AF8-DDC3-44EA-B93C-3F79673C3D55.jpeg.e9b8291f9ffe46477c8017889ba8401f.jpegNoen som har erfaring med slik en Batterikontroll?

Jeg har koplet opp en BEP Batterikontroll med VSR, dette er et relé som legges inn når startbatteriet oppnår 13,7 V, da lader dynamoen også forbruksbatteriene. Problemet er at når jeg ligger i havn og relé er innkoblet, får motoren spenning fra forbruksbatteriene, selv om hovedstrømbryterne er av.

Er det feil i koplingskjemaet?

Jeg ser jo hvorfor dette skjer, når jeg følger gangen i skjemaet. Tenker å løse problemet ved å flytte den lengste ledningen fra VSR, den som er koplet inn på emergency parallel bryteren (som igjen har bro over til house bryteren, og gir kontakt med house battery) over til house bryteren, men på andre siden. Da vil kontakten mellom house battery og motoren være brutt når jeg slår av hovedstrømbryterne, får da kontakt mellom motor og strømnettet ombord, men vet ikke om det betyr noe. Får da brutt kontakten med batteriene.

790FFCF8-229A-49B7-8C1D-68B26802BE80.jpeg.420f5478226bfc927f5532798faeed29.jpeg

B3A0ED48-7C1D-4802-9C9C-79918A3594DB.png

MB Sjøgutt

MB Sjøgutt

A6FE344C-8997-49A7-A1B2-6FB38A4640B4.jpeg.823206e2b43aec092a1053608172a5b3.jpeg83A01AF8-DDC3-44EA-B93C-3F79673C3D55.jpeg.e9b8291f9ffe46477c8017889ba8401f.jpegNoen som har erfaring med slik en Batterikontroll?

Jeg har koplet opp en BEP Batterikontroll med VSR, dette er et relé som legges inn når startbatteriet oppnår 13,7 V, da lader dynamoen også forbruksbatteriene. Problemet er at når jeg ligger i havn og relé er innkoblet, får motoren spenning fra forbruksbatteriene, selv om hovedstrømbryterne er av.

Er det feil i koplingskjemaet?

Jeg ser jo hvorfor dette skjer, når jeg følger gangen i skjemaet. Tenker å løse problemet ved å flytte den lengste ledningen fra VSR, den som er koplet inn på emergency parallel bryteren (som igjen har bro over til house bryteren, og gir kontakt med house battery) over til house bryteren, men på andre siden. Da vil kontakten mellom house battery og motoren være brutt når jeg slår av hovedstrømbryterne, får da kontakt mellom motor og strømnettet ombord, men vet ikke om det betyr noe. Får da brutt kontakten med batteriene.

B3A0ED48-7C1D-4802-9C9C-79918A3594DB.png

MB Sjøgutt

MB Sjøgutt

Noen som har erfaring med slik en Batterikontroll?

Jeg har koplet opp en BEP Batterikontroll med VSR, dette er et relé som legges inn når startbatteriet oppnår 13,7 V, da lader dynamoen også forbruksbatteriene. Problemet er at når jeg ligger i havn og relé er innkoblet, får motoren spenning fra forbruksbatteriene, selv om hovedstrømbryterne er av.

Er det feil i koplingskjemaet?

Jeg ser jo hvorfor dette skjer, når jeg følger gangen i skjemaet. Tenker å løse problemet ved å flytte den lengste ledningen fra VSR, den som er koplet inn på emergency parallel bryteren (som igjen har bro over til house bryteren, og gir kontakt med house battery) over til house bryteren, men på andre siden. Da vil kontakten mellom house battery og motoren være brutt når jeg slår av hovedstrømbryterne, får da kontakt mellom motor og strømnettet ombord, men vet ikke om det betyr noe. Får da brutt kontakten med batteriene.B3A0ED48-7C1D-4802-9C9C-79918A3594DB.png.1d8341352d692789e2d7b4ae9865914d.png



×
×
  • Create New...