MB Sjøgutt
StorStas skrev 50 minutter siden:Ah ok. Mange ladere tåler akkurat det men ikke alle, så bra tenkt. Men hvorfor trenger du å bruke begge utgangene på laderen? Med den koblingen jeg foreslo så vil vsr uansett sørge for at startbatteriet får lading når forbruksbatteriet får det. Da kan du fjerne direktekoblingen fra lader til startbatteri.
Hm ja, tanken med å kjøpe denne batterikontrollen var jo å få to helt separate batteripakker, så skulle denne VSR en ordne det slik ved seilas at startbatteriet skulle lades først av dynamo så legge på forbruksbatteriene ,etter at startbatteriet har nådd 13,7 V, for å lade forbruksbatteriene også med dynamo, dette fungerer jo også. Så kjøpte jeg havne lader med 2 utganger, men den er visst ikke forenelig med systemet, da denne gjør at startbatteriet ikke synker i spenning og VSR relé forblir innkoblet.
Det kan jo være ett alternativ, som du sier å kople vekk havne ladingen fra startbatteriet. Dersom jeg i tillegg flytter den korte ledningen fra VSR fra motor til startbatteri siden av start bryteren, som du foreslår, vil startbatteriet også få lading fra havneladerens utgang 1, men bare viss VSR relé allerede er inne.....