eysteind Startet 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2018 Hei! har en saga 27 med en gammel autohelm 6000 PowerPilot. Piloten har kun kompass og rorsensor tilkoblet. Styringen er hydraulisk med egen pumpe for autopiloten. Når eg trykker på «Auto» starter piloten å korrigere kursen med små utslag i begge retninger, men øker utslagene mer og mer helt til båten går i sirkler. Noen som har tips her? Har bytta kompasset uten at dette forandret opførselen til piloten. Bør eg bytte rorgiveren også? Er det mulig å måle om denne er iorden? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Tviler vel på at det er rorgiveren som er problemet her. Når den svikter pleier som oftest roret og gå i borde i en eller annen retning og bli stående der. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Du har ror respons satt til 6 av 7. Knappen som er merket RUDDER. Det første jeg ville forsøkt var å justere denne ned til en lavere verdi. Start på 1 for å se om det har noen effetk. (Vri rudder knappen mot klokken til den står på minste verdi) SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Kyrholmen Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Har det kommet noe ny elektronikk eller elektriske apparater ombord siden sist den virket fint ? Opplevde det samme etter høytalermontering som forstyrret autopiloten ;) Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Hei og takk for svar. Skal prøve med mindre respons,men tror jeg prøvde alle innstillinger. Autopiloten har ikke virket siden jeg kjøpte båten, og er vel ikke noe utstyr som er blitt montert siden båten va ny i 1982 tror jeg. Kompasset lå løst i fremste stuerom forut. Har nå montert kompasset på en tverrskip skott, lodrett. Er dette riktig; eller skal kanskje kompasset monteres i vannrett posisjon? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Hvilken retning kompasset skal monteres i, finner du nok i manualen. Og har du ikke den, finner du den nok ved litt Googling. Kompasset for mitt Autohelm 4000W skulle i hvert fall monteres vertikalt, på et skott. Ellers er det utrolig viktig at kompasset monteres LANGT unna magneter (høyttalere, motorer ol) og også godt unna stor ting av metall som feks. båtmotoren. Den beste plasseringen dersom du kan unngå disse tingene, er midtskips, i nullpunktet for båten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
eysteind Svart 29.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Har montert det i stuerommet helt fremme. Har ikke noe annet i dette rommet, så dette burde vært perfekt plassering. Litt vanskelig å feilsøke uten å vite hva man måle. Er heller ingen display som kan gi noe info. Skal ta en tur å teste litt mer. Autopiloten er jo gammel, så har mest lyst på en ny :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.