Jump to content

Trøblete Autohelm 6000 autopilot

eysteind

Recommended Posts

Hei!

har en saga 27 med en gammel autohelm 6000 PowerPilot. Piloten har kun kompass og rorsensor tilkoblet. Styringen er hydraulisk med egen pumpe for autopiloten.

Når eg trykker på «Auto» starter piloten å korrigere kursen med små utslag i begge retninger, men øker utslagene mer og mer helt til båten går i sirkler.

Noen som har tips her?

Har bytta kompasset uten at dette forandret opførselen til piloten. Bør eg bytte rorgiveren også? Er det mulig å måle om denne er iorden?

0EB895D1-6B32-4929-A15D-0D6EE4C91F64.jpeg

Hei og takk for svar. Skal prøve med mindre respons,men tror jeg prøvde alle innstillinger.

Autopiloten har ikke virket siden jeg kjøpte båten, og er vel ikke noe utstyr som er blitt montert siden båten va ny i 1982 tror jeg.

Kompasset lå løst  i fremste stuerom forut. Har nå montert kompasset på en tverrskip skott, lodrett. Er dette riktig; eller skal kanskje kompasset monteres i vannrett posisjon?

Hvilken retning kompasset skal monteres i, finner du nok i manualen. Og har du ikke den, finner du den nok ved litt Googling. Kompasset for mitt Autohelm 4000W skulle i hvert fall monteres vertikalt, på et skott. Ellers er det utrolig viktig at kompasset monteres LANGT unna magneter (høyttalere, motorer ol) og også godt unna stor ting av metall som feks. båtmotoren. Den beste plasseringen dersom du kan unngå disse tingene, er midtskips, i nullpunktet for båten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Har montert det i stuerommet helt fremme. Har ikke noe annet i dette rommet, så dette burde vært perfekt plassering. 

Litt vanskelig å feilsøke uten å vite hva man måle. Er heller ingen display som kan gi noe info.

Skal ta en tur å teste litt mer. Autopiloten er jo gammel, så har mest lyst på en ny :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...