B2017 Startet 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2018 Jeg foreslår at vi kjører en tråd med detaljert info om tømmestasjoner: Disse har jeg brukt: Arendal: Tømmestasjonen ligger mellom rådhuset og gjestehavnbyggene, rett ved siden av bro som går ut til brygger. Grimstad: Tømmestasjon mellom Torskeholmen og gjestebrygga (omtrent rett ut Nottos og bensinstasjonen - "Shellbrygga") Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Er en her inne som har laget en detaljert oversikt på google maps. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1A7LCdc_td1DdO0DDvnyOQKBxwxo&ll=64.30931117256307%2C17.457178999999996&z=4 Fra ms Fortuna. Glimrende :-) Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Interessant. Hva med Kragerø? Travleste båthavn utenfor Oslofjorden men ingen tømmestasjon? Tror realiteten er at disse stasjonene i praksis ikke brukes, eller hva? Brukt en gang selv grunnet et tett rør. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Disse tømmestasjonene popper stadig opp på nye steder hvert år, så om noen kommer over en som ikke finnes i oversiktskartet, så send gjerne en melding så skal jeg oppdatere det. Men riktig at det ihvertfall i 2017 ikke var noen mellom Langesund og Risør. Oversikten finnes her: msfortuna.no Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Hei Fortuna fantastisk bra jobbet ! fann en i min havn som ikke er med.......du har IM m link Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Ms Fortuna Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Takker Gunga Din, da skal kartet være oppdatert etter ditt tips. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 HansH skrev for 1 time siden: Interessant. Hva med Kragerø? Travleste båthavn utenfor Oslofjorden men ingen tømmestasjon? Tror realiteten er at disse stasjonene i praksis ikke brukes, eller hva? Brukt en gang selv grunnet et tett rør. Leste i Båtmagasine at tømmestasjonene brukes mer og mer. Ting endrer seg fort. For nye båtfolk vil jeg tro det er en selvfølge. Dette er ting som endrer seg fort. Men historien om tømmestasjonen som ikke ble brukt for x år siden ser ut til å holdes levende. Og til slutt sitter et alltid en og knurrer nedi båten mens han nynner "alt var bedre under krigen" ;-) -- Selv bruker jeg aldri tømmestasjoner. Men det er fordi jeg heiv hele septikgreia på land for et par sesonger siden. Men for de som holder historien "tømmestasjonen blir aldri brukt" levende så er jeg en bidragsyter. Og det blir jo litt rart, men greit. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Det er en tømmestasjon i Kragerø men opplysningen ligger bak betalingsmur: https://www.ta.no/nyheter/kragero/bat/na-kan-du-tomme-toalettet-i-baten-din-her/s/5-50-363766 (Veldig rart avisene ikke har en løsning så en kan betale for en kikk på en artikkel...) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Hei igjen Fortuna fann fler Åstol og Dyrön se på denne https://hamnkartan.azurewebsites.net/ Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Seilars Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Pinkvin skrev 12 minutter siden: -- Selv bruker jeg aldri tømmestasjoner. Men det er fordi jeg heiv hele septikgreia på land for et par sesonger siden. Men for de som holder historien "tømmestasjonen blir aldri brukt" levende så er jeg en bidragsyter. Og det blir jo litt rart, men greit. Hvis du heiv hele septik greia på land, så regner jeg med du har erstattet den med noe alternativt opplegg. Hva slags løsning har du valgt da, og hva er fordelene/ ulempene med løsningen du har valgt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Seilars skrev 2 minutter siden: Hvis du heiv hele septik greia på land, så regner jeg med du har erstattet den med noe alternativt opplegg. Hva slags løsning har du valgt da, og hva er fordelene/ ulempene med løsningen du har valgt. Separett. http://www.separett.com/sv/product-category/toilets/urine-separating-toilets/ Fordeler er at jeg har tatt tilbake ganske mye stuveplass i båten, har blitt kvitt et par gjennomføringer og alt som kan lukte, dvs slanger og rør, tanker. Pluss pumper og kverner som av og til feiler. Og lydfritt og strømfri løsning. Ingen lukt pga seprasjon urin og bæsj. Ulempe er at jeg må løfte ut en søppelsekk som er noe under halvfull med uttørka besj og dopapir sånn ca en gang i uka når familien på fire er på ferie med båten. Og min modell tar mye plass.. men det finnes mindre modeller, men da må en jo tømme oftere. Og ja, jeg er fortsatt et miljøsvin iom at vi pumper pisset rett ut... :-/. Og så er disse toalettene relativt dyre. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Skal gå igjennom det svenske kartet skikkelig en dag og se om det er flere endringer. Men om det er noen som har abb på TA så kom gjerne med stedet for hvor denne nye stasjonen er ihvertfall, det hadde vært fint. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 (redigert) Pinkvin skrev 48 minutter siden: Det er en tømmestasjon i Kragerø men opplysningen ligger bak betalingsmur: Det er en flåte med manuell pumpe langt ute på sjøen ved et sted som heter Stabbestad. Betalingsmuren til avisen kan en lure seg forbi dersom en har iD til en annen avis. Bruk den, og svar ja på at du har abonnement og vil aktivisere tilkoblingen. Noen dager senere kommer det gjerne en e-mail eller SMS om at de ikke finner deg som abonnent, men at du er hjertelig velkommen til å abonnere på avisen. Redigert 29.Mars.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ms Fortuna Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Det er vel dit som ferga går fra Kragerø, men ellers er det litt ullent hvor denne befinner seg. Men takk for opplysningen så langt ihvertfall. Skal sende en mail til Kragerø kommune i år igjen... Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Lå en drøy uke Stavern sist sommer og prøvde å holde et ekstra øye på tømmestasjonen som jeg da akkurat hadde brukt selv ved ankomst. Så for meg ut til å være minimalt i bruk og i hvert fall mye mindre enn antall båter skulle tilsi. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Plassering av slike tømmestasjoner bør tenkes gjennom et par runder. Syns det hadde vært helt ok om de ble lagt i fri sjø ved inn/utseilinga, eller nær havner i stedet for feks inne i (trange) havner så folk gruer seg for å tømme. Evt om en kunne ha en mobil variant som en trilla på brygga eller som kom sjøveien når det er smekkfulle gjestehavner om sommeren. Helt klart at dette kan utvikles så det fungerer enda bedre. Når en ligger som innerste båt med x utenpå i en gjestehavn så tømmes vel tanken i sjøen om natta uten videre fanfare, det tror jeg alle er inneforstått med egentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Skulle jeg finne på å ta i bruk tømming til land (som jeg har installert), måtte det være et sted det var lett å komme til og uten bølger fra vær og vind eller andre båter før jeg vaglet meg ut på dollboardet for å skru fast tømmeslangen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mouche Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Er en slik stasjon i Lillesand så her stemmer kartet, men til tross for at jeg tilbringer en del uker i året her så har jeg til gode å se noen bruke den. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Roger jo Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 (redigert) Gunga Din skrev for 4 timer siden: se på denne https://hamnkartan.azurewebsites.net/ Lurer på når den blir oppdatert sett de samme Røde prikkene siden i fjor. Tømme stasjoner er flott. Fant noen hull IM Redigert 29.Mars.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Seilars Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Pinkvin skrev for 5 timer siden: Separett. http://www.separett.com/sv/product-category/toilets/urine-separating-toilets/ Og ja, jeg er fortsatt et miljøsvin iom at vi pumper pisset rett ut... :-/. Og så er disse toalettene relativt dyre. Jeg er skeptisk til denne løsningen i nærheten av andre båter og badende. Tarmbakterier og andre smittestoffer tror jeg ikke dette systemet klarer å separere skikkelig, så jeg håper du likevel har en septiktank for mellomlagring, og ikke slipper ut noe innenfor 300m. Men det regner jeg med du har ett bra system for når du legger så mye arbeid ned i ombygging for miljøet. Med en tank slik at du kan dumpe på 300+ meter ser dette systemet bra ut for lokalmiljøet, men kanskje litt tungvint. Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 29.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2018 Takk Roger Jo, skal se over meldingen din de neste dagene, er litt mye selskapligheter om dagen. Lillesand prøvde vi selv i 2017, det fungerte helt utmerket... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.