Bitteliten
Krimart skrev 50 minutter siden:
Ipad har klare begrensninger med lys, tåler ikke vann, crasher når du trenger den. Papirkart er konge på oversikt, nattseilas og backup. Selv bruker jeg kartplotter, ipad og papirkart samtidig.
Deler de tankene. Har ipad i vanntett cover som backup. Ellers plotter, radar og papirkart for navigasjon.
Autopilot ser jeg vanskelig å ikke ha. Kommer selvfølgelig an på hvor og hvordan man seiler, men stort sett er det autopiloten som styrer hos oss. Så viktig for vår bruk at vi har to autopiloter, der en er backup og er satt opp helt uavhengig av alle navigasjonssystemer (kobler man piloten til plotter kan man risikere at den ikke virker om feks gps antenna til plotteren tar kvelden). Dette oppsettet er for å seile med lite mannskap over store havstrekk der vi neppe har kapasitet til å håndstyre tusenvis av nm.
Jeg har bevisst valgt å ha så enkle systemer som mulig. I dag kan man integrere stort sett alt fra stereo til dasspyling i plotteren ?Jeg er ikke tilhenger av det på navigasjonssystem, da det fort kompliserer både software og hardware i systemet.
Radar hadde jeg definitivt satt opp på lista over ting jeg ikke hadde klart meg uten.
Ekkolodd er bra å ha. Vindex holder lenge, men vindinstrument pleier jo å være en del av pakka i dag ?